כניסה
הרשמה לניוזלטר

גיליון 322: בחזרה למקור

יוני 2019
טור עורך גיליון 322: דע את עצמך
איל לוינטר | 13 ביוני 2019

בדלתא שבצפון מצרים, במקום בו נהר הנילוס מתפצל, שכן במאה השישית לפנה"ס מחוז בשם "סייס". לשם הגיע המדינאי והמשורר היווני המפורסם סולון – ממבשרי יוון הקלאסית ומכונן החוקה האתונאית, והתקבל בכבוד רב. כך סיפר קריטיאס, נינו של סולון, לחבריו סוקרטס ואפלטון במאה החמישית לפנה"ס.

לפי הסיפור, סולון הגיע למצרים כדי להיפגש עם כוהנים מצריים לאחר ששמע שיש בידיהם ידע על העת העתיקה היכול להועיל לו ולבני תקופתו ביוון. היוונים של אותה תקופה הכירו רק כמה סיפורי מיתולוגיה שרמזו על ההיסטוריה שלהם משיריו של הומרוס (מהמאה השמינית לפנה"ס), ושמעו על המבול שהציף את עולמם, אך הרגישו שחסר להם ידע. הכוהנים במצרים הסכימו איתם.

"הו סולון, סולון, אתה והיוונים, אתם כמו ילדים ואין איש זקן ביניכם", אמר לו כוהן אחד והסביר: "במוחכם אתם כולכם צעירים; אין אף דעה עתיקה שהועברה אליכם מהמסורת העתיקה או מכל מדע שהזדקן עם הגיל" (מתוך הספר Thmaeus של אפלטון).

סולון רצה לדעת עוד. הכוהן סיפר לו שהיו אסונות רבים שהשמידו את האנשים באזור, וכי בעבר הרחוק ישב ביוון גזע הגון ואציל. סולון ובני עירו אתונה הם צאצאים של אותו קומץ קטן ששרד. "זה לא היה ידוע לך, כי במשך דורות רבים הניצולים (מכל אותם אסונות) מתו, ולא השאירו אף מילה כתובה".

עוד סיפר הכוהן המצרי לסולון שלפני המבול הגדול, העיר שהיא כעת אתונה הייתה הראשונה באמנות המלחמה. היא עמדה באומץ מול איומים של אימפריה אגרסיבית שחיה מזמן באזור החוף המערבי על יבשת "גדולה מלוב ומאסיה גם יחד" ושלטה על העולם – קראו לה "אטלנטיס". היוונים הקדומים, סיפר הכוהן, גירשו את הפולשים בחזרה לים והצילו את העולם. עד ש"ביום ובלילה נורא אחד" מבול ענק סחף את עולמם.

בין אם הסיפור התרחש במציאות או לא, סולון נסע למצרים בתקופה שבה אנשי רוח יוונים ככל הנראה נסעו לארצות אחרות כדי ללמוד מחכמים בתרבויות שונות, במטרה להרכיב את חלקי הפאזל של עברם. בכתבה בנושא, נבין כיצד החיפוש הזה היה מקור לימוד והשראה עבור הפילוסופים הגדולים של יוון והוביל בסופו של דבר לפריחתה ולגדולתה של יוון הקלאסית, ולאחר מכן, גם לזו של תקופת הרנסנס והציוויליזציה המערבית.

המשפט החכם "דע את עצמך" המיוחס ליוונים לא יכול להיות נכון יותר במקרה זה, וברוב המקרים, ולכן חשבנו שחשוב לעסוק בנושא. גיליון "בחזרה למקור" אִפשר לנו לגעת בשורשים של הטבע שלנו כבני אדם ושל הטבע הסובב אותנו, וגם לבחון את שורשיהם של רעיונות שהתקבעו כאמיתות בעת המודרנית באמצעות בחינתם בראי הזמן: כמו, למשל, בכתבה על הטבע הגברי והנשי, בכתבה מפתיעה על תיאוריית האבולוציה של דרווין או בריאיון עומק על שורשי הקומוניזם.

בגיליון הזה אנחנו מתרגשים להציג בפניכם גם מדור דעות חדש ומעורר מחשבה. אני מאמין שהמדור יוכל להיות במה למגוון רחב של נקודות מבט, להרחיב את גבולות המחשבה ולהיות אקטואלי ורלוונטי לכם הקוראים.

נוסף לזה, תוכלו למצוא בגיליון כתבות מעניינות נוספות בתחום הגיאופוליטיקה כמו ריאיון שערכנו עם סטיב בנון, לשעבר היועץ האסטרטגי הראשי של הבית הלבן, שסיפר על האסטרטגיה האמריקנית האמיתית במלחמת הסחר.

קריאה מהנה.

גיליון 322: בחזרה למקור

יוני 2019
תוכן העניינים