כניסה
הרשמה לניוזלטר

גיליון 305: מה האס-טרטגיה שלכם?

ינואר 2018
טור עורך גיליון 305: אסטרטגיה, טקטיקה ואמונה
איל לוינטר | 27 בינואר 2018

בעימות הטלוויזיוני שנערך בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2004, החליט המועמד ג'ורג' וו בוש להבהיר עיקרון כללי חשוב: אדם יכול לשנות אסטרטגיה או טקטיקה כשצריך, אבל אין עליו לעולם לשנות את "אמונותיו" או את "ערכי היסוד" שלו, אחרת, "הוא פשוט בלתי אמין".

הנושא המרכזי שעמד במערכת הבחירות היה מדיניות החוץ של ארה"ב ובמיוחד המלחמה בטרור, ובוש נתפס בעיני הציבור האמריקני בתור לוחם בדיקטטורים (אוסאמה ביל לאדן, סדאם חוסיין), למרות ההסתבכות בעיראק.

אף על פי שהטיף לעיקרון נכון, הוא עצמו נפל בו פעמים מספר. למשל, כשאמר בתדרוך שבועי לכתבים (2003) שהמשטר הצפון קוריאני המדכא, המושל באנשים החיים בפחד וברעב, "יוכל לזכות לכבוד ולתהילה בעולם, אם רק יוותר על שאיפות הגרעין שלו". האם משטר רצחני כלשהו ראוי "לזכות לכבוד בעולם" אם רק יוותר על שאיפות הגרעין שלו?
גם יריבו בעימות, הסנאטור ג'ון קרי, נפל בעיקרון הזה כאשר כיהן בתפקיד מזכיר המדינה בממשלו של הנשיא אובמה. קרי לחץ יד למנהיגים שידיהם מגואלות בדם, כמו מועמר קדאפי (לוב), סלבה קיר (דרום סודן) ואחרים שרצחו רבבות, וקיבל אותם בזרועות פתוחות ובחום – בניגוד לערכים שלהם הטיף. אפילו כשאויבי העולם החופשי הגדירו את עצמם באמצעות התנגדות למדיניות הליברל-דמוקרטית ולזכויות האדם, שארה"ב סימלה, המשיך קרי לשתף איתם פעולה ואף סיפק לאויבים אלה נשק ובמקרים מסוימים גם כסף. גם אם המהלכים האלה היו אסטרטגיה מתוכננת שמטרתה לגרום להם להשתנות בהדרגה, הייתה בכך נטישה של ערכי יסוד מוסריים.

במילים אחרות, אסטרטגיה מוצלחת צריכה להישען על ערכי יסוד חזקים, שאינם משתנים. בגיליון הנוכחי נציג כמה אסטרטגיות שמהן "הניצחונות" בחברה שלנו מתפתחים – החל מהתחום הצבאי, דרך הפוליטיקה והפסיכולוגיה, ועד התחום העסקי. רובן מעוררות מחשבה ואף מפתיעות. אנחנו מקווים שתמצאו בהן שימוש והן יסייעו לכם להבין תופעות שונות המשתקפות בחברה, שעד עתה מקורן אולי לא הובן.
התחלנו, איך לא, עם סון דזה, אבי "אמנות המלחמה", שאמר: "כל האנשים יכולים לראות את הטקטיקות שבאמצעותן אני כובש, אך איש אינו יכול לראות את האסטרטגיה שממנה הניצחון מתפתח". אבל תפיסתו של סון דזה מלפני כ-2,500 שנה, שהתוותה דרך לאסטרטגים הגדולים שבאו אחריו, שירתה קודם כל רעיון ערכי-מוסרי. רעיון הנמצא בלב האסטרטגיה שהוא הנחיל והדריך את קבלת ההחלטות שלו. מנהיגים רבים שהגיעו אחרי תקופתו אמנם למדו את תורתו, אך מעטים הצליחו ליישם את הרעיון המוסרי המקורי שבבסיסה.

בגיליון הזה תמצאו גם כתבות רבות אחרות, בנושאי מדע, תרבות ופנאי. כתבת מדע מרתקת של רקפת תבור תכניס אתכם לנבכי הוויכוח בנושא מקור היקום והטבע הסובב אותנו. האם ישות תבונית כלשהי תכננה הכול, או שהחומר נוצר והתגבש למצבו הנוכחי והמדויק בתהליך אקראי? כתבה של דינה גורדון תיקח אתכם לטיול ביער, שם תיכנסו לעולמם המרפא של היערות, ולמחקרים האחרונים בתחום המראים את האפקט שיש לעצים עלינו.
קריאה מהנה.

איל לוינטר,
עורך ראשי, אפוק טיימס ישראל

גיליון 305: מה האס-טרטגיה שלכם?

ינואר 2018
תוכן העניינים