כניסה
הרשמה לניוזלטר

גיליון 320: המדע החדש של הבריאות, האושר והסבל

אפריל 2019
טור עורך גיליון 320: המדע החדש
איל לוינטר | 14 באפריל 2019

מרבית האנשים היום מאמינים שמטרת החיים היא לחיות בנוח וליהנות. לבנות בית גדול, לאכול ארוחה טובה ולנהל חיים טובים, וזה הכול. התרבות המודרנית שלנו מנסה לצמצם את השפעות הכאב ולהחליש את הסבל. זה בסדר. אבל בעודה מנסה להנמיך את העוצמה, היא מגבירה את הווליום של כל יתר המקורות: האוזניים שלנו מופצצות בדציבלים עד שהטונים כבר לא מורגשים ואף נעלמים. העיניים מותקפות על ידי אורות לד וניאון וצבעים פלורסנטיים עד ששקיעה יפה או פרפר שעף לידנו מחווירים לידם. תדמיינו מה פרפר יפהפה היה עושה לחושים שלנו בכפר על הר מרוחק באירופה בהשוואה לאותו פרפר שמתעופף במרכז תל אביב היום.
אגלי כימיקלים גם מגיעים לאף שלנו ונספגים בעור בכמויות הולכות וגדלות. החל מזיהום אוויר של מכוניות בכביש ועד חומרי ניקוי בבית. אף אחד מאתנו כבר לא באמת יודע איך אוויר צלול וטבעי אמור להריח.
בסביבה הטכנולוגית שבה אנו חיים קל לבלבל הנאות ארעיות עם תחושת הגשמה אמיתית. במיוחד עבור הדור הצעיר, החיים יכולים להיות כמו משחק וידאו שבו מחפשים הנאה ומשיגים אותה בלי מאמץ רב.
במקום ללכת לאורכו של שביל ביער ולשמוע את הצרצרים והציפורים או לחפש את ריחם ההולך ונעלם של פרחי הבר, אנחנו לעתים קרובות כל כך חווים את הדברים האלו בעקיפין, מול הסמארטפון או הטלוויזיה הצבעונית. היינו באוורסט, כך אנחנו לפחות חושבים, כאשר למעשה רובנו מעולם לא ביקרו באלפים.
כשאנו מחליפים את הסנסציות הטבעיות בסנסציות המלאכותיות זה גובה מחיר מהגוף האנושי – השרירים והחושים שלנו מתנוונים. המדע העכשווי מודע כעת יותר מפעם לאפקט שיש לדברים האלה על הבריאות שלנו. וחוקרים בוחרים לבחון, באמצעות הכלים המתקדמים ביותר, דרכים "עתיקות" שאבדו בתוך השטף המודרני. הגיליון שלפניכם עוסק במדע החדש הזה של הבריאות, מתייחס להיבטים הקשורים באושר ובסבל, ובכוחה יוצא הדופן של המחשבה.
אי אפשר להתחיל לדבר על בריאות ואושר מבלי לעסוק בסבל שהפך לה"בעיה" בתקופה המודרנית. בכתבה בנושא, דרך סיפורו של עיתונאי, ניסינו להבין "מהו סבל" ומה ניתן לעשות כדי להתמודד איתו ואף לנצל את היתרונות שבו.
אם עד היום מחלת האלצהיימר הייתה גזר דין למיליוני משפחות ברחבי העולם, היום נראים ניצנים של תקווה לדרכים לטיפול במחלה עד לריפוי כולל ממנה – כך מראים מספר מקרים. פריצות הדרך החלו להופיע כאשר חוקרים ומטופלים החלו לשאול את עצמם על הקשר שבין המחלה לאורח החיים שניהלו ולסביבה שבה חיו. בכתבה על הנושא אנחנו מביאים את התהליך ואת המסקנות שאליהן הם הגיעו.
מתוך רצון לעזור לאנשים למצוא מיקוד ולהיות בריאים יותר, חוקרים בארץ ובעולם בוחנים מהם היתרונות של ישיבה ממושכת במדיטציה. בכתבה בנושא הראנו כיצד באמצעות מכשירים משוכללים, המדענים מתחילים להבין את המצבים המנטליים והפיזיים הלא רגילים שאליהם מגיעים מודטים ותיקים.
"תעשה ספורט ותהיה בריא" זה משפט שאנחנו שומעים כל הזמן, במיוחד כשאנחנו עולים קצת במשקל. המשפט הנכון הזה נלקח לפעמים יותר מדי ברצינות על ידי אנשים שפוקדים במשך שעות את חדר הכושר ואת מסלול הריצה ולא תמיד מודעים לעובדה שזה דווקא עלול להזיק להם. בכתבה בנושא אנחנו מראים כיצד ספורט מאומץ יכול להוביל ישירות להזדקנות הגוף.
אולם מספורטאים מקצועיים אפשר ללמוד דברים אחרים. בכתבה המתרכזת בפילוסופיה ובפסיכולוגיה שמניעה ספורטאי על תקבלו כלים שיסייעו לכם להגיע למצוינות בעבודה ובחיים, למרות, ואולי בזכות, הקשיים שבדרך.
כתבה נוספת מטילה מעט ספק בדרך שאליה צועדת הרפואה המערבית ונוגעת בנושא של "אבחון יתר". בראיון עם חוקרים הלומדים את התופעה, הם חושפים את הבעיה במספר האבחונים ההולך וגדל של מחלות כמו סוכרת ואפילו סרטן. "אני נתקלת מדי יום ביומו במקרים של נזקים למטופלים כתוצאה משימוש יתר ברפואה, בגלל אבחון יתר וטיפול יתר", אומרת בריאיון רופאה ישראלית.
בגיליון תמצאו גם כתבה המדברת על ההשפעה של המוסיקה העכשווית על גופנו. וגם כמה כתבות קצרות שהעלנו מהארכיון המדברות על כוחה של המחשבה והקשר בין גוף לנפש.
קריאה מהנה.

גיליון 320: המדע החדש של הבריאות, האושר והסבל

אפריל 2019
תוכן העניינים