כניסה
הרשמה לניוזלטר

גיליון 313: המלחמה על הערכים

ספטמבר 2018
טור עורך גיליון 313: גבולות החופש
איל לוינטר | 16 בספטמבר 2018

חופש עלול להיות דבר מבלבל. כשאדם אינו חופשי הוא יודע ומרגיש זאת, אבל כשהוא כן חופשי זה לא תמיד ברור לו. תחשבו על אסיר במחנה עבודה בכפייה – ברור לו שאינו חופשי. אבל מה לגבי אדם בחברה דמוקרטית? האם הוא חופשי?

הליברליזם הגדיר את החופש כיכולת של כל אינדיבידואל לבחור מבלי שמשהו או מישהו יגביל אותו. חופש הבחירה הוא הדבר החשוב ביותר מנקודת המבט הליברלית, והוא נתפס כהבטחה – גם אם היום אינך חופשי לגמרי ואינך יכול לבחור, תוכל מחר. לכל הפחות, נעזור לך להיות חופשי. טווח והיקף הבחירות שלך יגדל לאורך זמן.

לכן הפלות, למשל, יכולות להיתפס כדבר חיובי. האישה לא בחרה להיכנס להיריון, אבל היא יכולה לבחור לעבור הפלה. באופן דומה, הסיבה שלגליזציה של סמים נתפסת כדבר טוב קשורה בכך שהיא מאפשרת לאנשים להיות חופשיים לבחור. הבחירה היא ערך עליון בחברה הליברלית שלנו, והיא מתעלה על כל סיבה הגיונית אחרת לעשות דברים.

אבל מהם גבולות הבחירה והחופש? האם יש כאלה? בגיליון הזה צללנו לכמה נושאים בוערים בחברה שלנו שגרמו לנו לתהות האם חצינו את כל הגבולות. האם, למשל, לגיטימי לילדים בגיל גן לבחור מה תהיה זהותם המינית – כפי שכבר קורה כיום במדינות מערביות מתקדמות ומתחיל לקרות גם בישראל. האם הנטייה הגוברת בחברה שלנו להפחית מחשיבות מוסד הנישואים והתא המשפחתי היא בחירה נבונה? ומה לגבי מדענים שמשחקים באלוהים ובוחרים לשנות את הטבע? איפה בכלל עובר הגבול ולאן כל זה מוביל אותנו?

במהדורה נעסוק גם בנושאים מגוונים אחרים. במדור גיאופוליטיקה נעשה סדר בעדויות המצטברות, ככל שנוקפים החודשים, על מדיניותו הבעייתית של ממשל אובמה: החל מתמיכה ב"אחים המוסלמים" וביטול מבצעים לפגיעה בחיזבאללה, ועד סיוע לרוסיה להיהפך למעצמת אורניום וריגול אחרי טראמפ.

בכתבה נוספת נצלול לאחד התהליכים החשובים ביותר המתרחשים כעת בעולם: הברקזיט – התנתקות בריטניה מהאיחוד האירופי. לאן זה מתקדם? מה צפוי לקרות בקרוב? הבלגן בבריטניה חוגג, אבל באמצעות אינפוגרפיקה פשוטה ננסה להוכיח שבתוך הכאוס יש גם סדר.

במדור מדע נבחן את טכנולוגיות המעקב של הממשל הסיני המאפשרות לו לדרג ולתת ציון לכל אזרחי סין. ננסה להבין מדוע מחקרי מוח רבים הנעשים כיום, ומייצרים כותרות בכלי תקשורת רבים, לא תמיד משקפים את המצב האמיתי.

אני מאחל לכם ולמשפחתכם שנה טובה ומוצלחת. תודה שאתם נותנים אמון באפוק טיימס.

איל לוינטר,
עורך ראשי, אפוק טיימס ישראל