כניסה
הרשמה לניוזלטר

גיליון 335: יולי 2020

יולי 2020
טור עורך גיליון 335: נשמתה של אומה
איל לוינטר | 12 ביולי 2020

תרבות הייתה מאז ומתמיד נשמתה של כל אומה. גורם רוחני המהווה דבק ערכי ומוסרי בין קהילה לעבר שלה ולשורשיה. במשך אלפי שנים, גם בתקופות אלימות שעברו הציוויליזציות השונות, התרבות סייעה לאנשים להבחין בין צדק לעוול, בין טוב לרע, ולשמר ערכים כמו נאמנות, טוב לב, חמלה, הגינות ויושר.

החל מאמצע המאה ה-18 החלו להגיח אט אט רעיונות שרצו לשנות את האופן שבו אנחנו חושבים על התרבות שלנו ועל העבר – לטוב ולרע. בתחילה היה זה הליברליזם שעבר לאורך הדורות שינויים ופרשנויות אין ספור; אחריו הגיח הקומוניזם ששיאו במהפכה הבולשביקית; הפשיזם שקרס אחרי מלחמת העולם השנייה; ומשנות ה-60 היו אלה תיאוריות פוסט-מודרניות שהושפעו ממגוון הוגים, רבים מהם ניהיליסטים.

כעת הגענו לשלב נוסף. בשנות ה-80 וה-90 התגבש באקדמיה האמריקנית בליל של רעיונות שמטרתם לחולל שינוי חברתי ותרבותי גדול. עד לאחרונה הרעיונות נראו שוליים ולא ממש חשובים. בתקשורת המיינסטרים הישראלית לא עסקו בהם כמעט, וגם באקדמיה הם נחשבו למנת חלקן של מחלקות ספציפיות ופחות נחשבות.

למרבה ההפתעה, חלפו שלושה עשורים וב-2020 הרעיונות האלו נטועים חזק בכל מקום. מהאקדמיה הם חלחלו לספרי הלימוד, לתרבות הפופולרית, לתקשורת, לפוליטיקה ולרשתות החברתיות. הם מניעים את ההפגנות האנרכיסטיות ואת הרס המונומנטים שאנחנו עדים להם לאחרונה, הם מרכיבים את רעיון ה"תקינות הפוליטית" ומשנים את השפה שלנו ואת הדרך שבה אנחנו חושבים על גזענות, על סובלנות ועל צדק. הם גם דוחפים לשכתוב מחדש של ההיסטוריה שלנו, כולל ביטול או שינוי קלאסיקות מפורסמות מהעבר שאינן מתיישרות עם הקו החדש.

שמותיהם מעורפלים למדי: "לימודי לובֶן", "תודעה ביקורתית", "ניכוס תרבותי", "חוסר צדק אֶפִּיסְטֶמִי", "תודעה כוזבת", "פדגוגיה ביקורתית", "פריבילגיה גברית" ועוד.

בגיליון הזה תוכלו למצוא שתי כתבות המסבירות את שורשי התיאוריות האלו ואת מטרתן. כתבה אחת היא ריאיון עם ג'יימס לינדזי, ד"ר למתמטיקה שהגיע ב-2018 לכותרות העיתונים הגדולים בעולם, יחד עם שני עמיתיו באקדמיה, לאחר שהגו סדרה של מחקרים מומצאים בנושאים מעורפלים והצליחו לפרסמם בכתבי עת אקדמיים יוקרתיים. מאז שהצליחו להביך את הממסד האקדמי, המשיך לינדזי לחקור את הרעיונות והתיאוריות שאפשרו את השערורייה הזאת, אותם הוא מכנה "מדעי המרמור". בריאיון מקיף הוא מסביר מה עושה בליל התיאוריות הזה לחברה שלנו.

כתבה שנייה היא תחקיר על תנועת "אנטיפה" האנרכיסטית, העומדת מאחורי ההפגנות האלימות בארה"ב. ראיונות שערכנו עם פעילי התנועה בעבר ובהווה ועם אנשי שטח נוספים, מאפשרים להבין את אופן פעולתה ואת התיאוריות המניעות אותה, המהוות נדבך חשוב נוסף בבליל הרעיונות שמחולל שינויים בחברה שלנו.

בגיליון הקיץ המיוחד הזה תוכלו למצוא תמהיל מעניין נוסף. במדע, צללנו לעומק המערכת הכי חשובה לקיומו של האדם – הנשימה. התחקינו אחר העיתונאי ג'יימס נסטור שיצא למסע מחקר בנושא וראיין יוגים, מדענים, צוללנים, אנתרופולוגים ועוד, בניסיון להבין מה זה אומר לנשום נכון ואיך התייחסו לנשימה בתרבויות העתיקות.

בכתבה אחרת בדקנו את הפרסומים האחרונים הקשורים באפשרות שהתגלה כוח מסתורי חמישי שמפעיל את היקום שלנו. במשך זמן רב האמין המדע שיש ארבעה כוחות המניעים את היקום, אולם בשנים האחרונות, בעקבות הניסיונות לפענח את החומר האפל, התגלה ממצא מעניין חדש העשוי לחולל מהפכה במדע. "זה פותח את השער לפיזיקה חדשה", אמר לנו המדען שגילה זאת.

בנושא אחר, ניהול עצמי, בדקנו האם "מוטיבציה" היא מעין ניצוץ המניע לפעולה, כפי שנהוג לחשוב – האם די לרצות במשהו כדי להוציא לפועל פרויקט או לממש חלום – או שמוטיבציה היא דבר שונה לגמרי. בכתבה נוספת התעמקנו בדרך חשיבה מקורית לניהול עסק, המבוססת על פירמידת הצרכים של מאסלו ועל "תפיסת רווח" שונה מכפי שמקובל.
כמו בכל חודש, תמצאו בגיליון כתבות מעניינות נוספות בנושאי גיאו-פוליטיקה, מדור דעות ומדור ביקורות ספרים. הצוות ואני מאחלים לכם קיץ נעים, בריא ומעורר מחשבה.

גיליון 335: יולי 2020

יולי 2020
תוכן העניינים