כניסה
הרשמה לניוזלטר

גיליון 319: מנהיגות – איך להנהיג עם חוכמה

מרץ 2019
טור עורך גיליון 319: גיליון מנהיגות
איל לוינטר | 13 במרץ 2019

מנהיג טוב – ממה הוא עשוי?

כשצרפת נפלה לידי גרמניה הנאצית, מרשל פטן, נשיא צרפת דאז וגיבור מלחמת העולם הראשונה, הרגיע את הציבור. מול איום הנאצים, הוא אמר, האופציה הטובה ביותר תהיה הפסקת אש. אחרת, צרפת תפסיד הרבה יותר.

למזלה של צרפת, היה מי שחשב אחרת. גנרל שרל דה גול, שהיה מחובר לצמרת הביטחונית והמדינית, טען שמדובר בטעות אסטרטגית ממדרגה ראשונה. כפטריוט הוא נחרד מהמשמעות המוסרית של כניעה לרוע.
דה גול הבין שהוא לא יכול להסתפק במחשבות ובדיבורים, אלא לעשות מעשה – כנראה הקשה ביותר בקריירה שלו. בתור איש צבא הוא חונך להיררכיה ולשיתוף פעולה עם הדרג הפיקודי. אך הפעם הוא חרג ממנהגו. ב-18 ביוני 1940, הוא עלה לשידור ברדיו של הבי-בי-סי ופנה להמוני הצרפתים להצטרף אליו כדי להיאבק בגרמניה.

דה גול הפך באותו רגע למנהיג מחתרת צרפתי. ארגונו "צרפת החופשית" החל לאגור נשק, לקבל כספים ממשת"פים מקומיים ולהכין את הקרקע להתנגדות לנאצים ובבוא הזמן להחלפתו של פטן. כעבור ארבע שנים, בעקבות הפלישה לנורמנדי, נפלה ממשלת פטן ודה גול עלה לשלטון.

החלטתו של דה גול לפעול על פי ערכיו המוסריים ברגעים כה קריטיים בהיסטוריה, הפכה אותו למנהיג סוחף שזכה בקלות בבחירות הכלליות, שנערכו מאוחר יותר, ולדמות לחיקוי ולהערצה אחרי המלחמה.

"המידות הטובות, רק מעצם ההצהרה על עשייתן, יכולות להשפיע על מחשבתם של אנשים וליצור בבת אחת הערצה לדברים שנעשים, ורצון לחקות את אלה שעושים אותם", כתב הפילוסוף היווני פלוטרכוס בספרו "חיי אישים" מהמאה הראשונה לספירה. "טוּב מוסרי הוא תמריץ פרקטי… הוא מעורר דחף לפעול ומשפיע על החשיבה ועל האופי".

פלוטרכוס כתב פרופילים על 48 מנהיגים יווניים ורומים כמו תזאוס (מלכה האגדי של אתונה העתיקה) ורומולוס (המלך הראשון של רומא). בניגוד לביוגרפיות היסטוריות רבות שנכתבו על מנהיגים עכשוויים, פלוטרכוס לא התעניין בשאלה "מה המנהיג עשה?" אלא יותר ב"איזה איש הוא היה?" המיקוד החשוב, לדעתו, צריך להיות באופיים של המנהיגים – לתעד את מידותיהם הטובות כדי שמנהיגי הדורות הבאים יוכלו לחקות זאת. אם דה גול היה חי בתקופתו של פלוטרכוס הוא לבטח היה כותב גם עליו.

בגיליון הזה ניסינו להבין, כמו פלוטרכוס, מאיזה חומר קורצו מנהיגים טובים ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם. השתדלנו שלא לפשט יתר על המידה את הנושא. הנהגה, בין אם היא מבוצעת מול אנשים בעבודה ובין אם מול ילדים בבית, כרוכה תמיד בקשיים גדולים ובמצבים מורכבים מאוד המשתנים במהירות.

בגיליון הזה תוכלו לקרוא על מאמן הכדורסל סטיב קר שלקח קבוצה בינונית והפך אותה בתוך שנה אחת לקבוצה הטובה בהיסטוריה; על אלכסנדר הגדול ששאב את כוחו מ"מנדט השמים"; על פיתגורס, המוכר לנו כמתמטיקאי, אך למעשה היה מנהיג רוחני שסחף אחריו אלפי מאמינים; ועל הנזיר שהיה פעם איש עסקים מצליח והיום מעביר סדנאות על מנהיגות במנזר מבודד.

כמו כן, תוכלו למצוא בגיליון כתבות שנותנות כלים פרקטיים, לא רק למנהלים שרוצים להוביל את עובדיהם, אלא לכל אדם הפועל בתוך צוות: ממבחן הספגטי ועד החוק מס' 1 של וורן באפט.

אני מקווה שתיהנו מהמהדורה הזו. כתבו לנו מה אהבתם ועל אילו נושאים  נוספים תרצו לקרוא.
חג פורים שמח!

איל לוינטר,
עורך ראשי, אפוק טיימס ישראל

גיליון 319: מנהיגות – איך להנהיג עם חוכמה

מרץ 2019
תוכן העניינים