כניסה
הרשמה לניוזלטר

בריאות

דינה גורדון | 13 ביוני 2019 | פסיכולוגיה | 2 דק׳

נק' למחשבה: איך לשכנע מתבגרים להפסיק לאכול ג'אנק פוד

במשך שנים חוקרים טוענים שאחת הסיבות העיקריות למגפת ההשמנה בקרב בני נוער היא שיטות השיווק האגרסיביות של חברות המזון שמקדמות ג'אנק פוד. בעבר היו ניסיונות רבים של מערכות הבריאות ושל בתי הספר לעורר מודעות בקרב בני נוער להשפעות המזיקות שיש לג'אנק פוד על הבריאות, אבל הידע על הנזק שהג'אנק פוד גורם, לא שכנע בני נוער לשנות את הרגליהם.

במחקר חדש שנערך באוניברסיטת טקסס, ארה"ב, ניסו לנקוט בגישה שונה. "שיווק הג'אנק פוד מעוצב בכוונה כדי לעורר אסוציאציות רגשיות חיוביות בין האוכל לבין רגשות של אושר וכיף", כותבים החוקרים. מה יקרה, הם חשבו, אם ניצור אסוציאציות אחרות שלא קשורות לאושר ולכיף?

"כל אחד שבילה זמן עם בני נוער מכיר את העוצמה של רגשות הזעם וההתמרמרות שיכולים להתעורר אצלם", כותבים החוקרים – ואת האנרגיה הזאת בדיוק הם רצו לרתום כדי לגרום להם לסלוד מג'אנק פוד ולקדם צריכה של מזון בריא.

במחקר ראשוני השתתפו תלמידי כיתות ח' בבית ספר בטקסס. החוקרים נתנו לתלמידים לקרוא כתבה המתארת את השיטות המניפולטיביות שנוקטות חברות המזון כדי לגרום להתמכרות של צרכנים לג'אנק פוד וכך להגדיל את הרווחים שלהן. הכתבות גם תיארו תוויות מטעות על מוצרים, ופרסומות מטעות שמכוונות לאוכלוסיות פגיעות, בהן ילדים צעירים ואנשים עניים. בקבוצת הביקורת, לעומת זאת, הציגו לתלמידים את החומר החינוכי הסטנדרטי שנועד לקדם תזונה בריאה. התלמידים בקבוצה זו השלימו פעילות אינטראקטיבית, מעין משחק, שמטרתו ללמד אותם סוגים שונים של פעילויות ספורטיביות שביכולתם לשרוף את הקלוריות שהם צורכים ממזונות מסוימים. לפי תוצאות הניסוי, רוב התלמידים שקראו על השיטות המניפולטיביות של חברות המזון, בחרו למחרת פחות חטיפי ג'אנק בקפיטריה של בית הספר, ובחרו מים במקום סודה ממותקת. אלו בקבוצת הביקורת, לעומת זאת, לא שינו את התנהגותם.

כדי לבחון האם התוצאות מחזיקות לאורך זמן, החוקרים ערכו ניסוי נוסף עם קבוצה חדשה של תלמידי כיתות ח'. בדומה לניסוי הראשון, התלמידים למדו על השיטות המניפולטיביות לשיווק ג'אנק פוד, וגם הראו להם דוגמאות של פרסומות מטעות, וביקשו מהם לכתוב על הפרסומות או לצייר עליהן בסגנון גרפיטי, כך שהן יהפכו ממטעות לנכונות. בקבוצת הביקורת, בדומה לניסוי הקודם, למדו על הפחתת קלוריות.

לפי תוצאות המחקר, הבנים בקבוצת הניסוי הפחיתו את צריכת הג'אנק פוד והשתייה הממותקת בקפיטריה ב-31 אחוז ביום לאורך שלושה חודשים, בהשוואה לקבוצת הביקורת. גם הבנות הפחיתו את צריכת הג'אנק פוד אבל התוצאות שלהן היו פחות חדות והן גם לא הראו הבדלים משמעותיים בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת.
החוקרים מסכמים כי ייתכן שהבהרת המניפולציות שעושות חברות המזון אינה מועילה לבנות יותר מאשר השיטה שבה השתמשו בקבוצת הביקורת. ולכן הם ממליצים שעבור בנות ישתמשו בהבהרת המניפולציות ולא בשיטה של "שריפת קלוריות" כיוון שהשיטה האחרונה עשויה לעורר לחץ חברתי על בנות להיות רזות וליצור עבורן בעיות של דימוי גוף.


המחקר:
A values-alignment intervention protects adolescents from the effects of food marketing, Bryan, Yeager, Hinojosa, 2019

נק' למחשבה: איך לשכנע מתבגרים להפסיק לאכול ג'אנק פוד

בריאות

דינה גורדון | 13 ביוני 2019 | פסיכולוגיה | 16 דק׳

תמונה: shutterstock

במשך שנים חוקרים טוענים שאחת הסיבות העיקריות למגפת ההשמנה בקרב בני נוער היא שיטות השיווק האגרסיביות של חברות המזון שמקדמות ג'אנק פוד. בעבר היו ניסיונות רבים של מערכות הבריאות ושל בתי הספר לעורר מודעות בקרב בני נוער להשפעות המזיקות שיש לג'אנק פוד על הבריאות, אבל הידע על הנזק שהג'אנק פוד גורם, לא שכנע בני נוער לשנות את הרגליהם.

במחקר חדש שנערך באוניברסיטת טקסס, ארה"ב, ניסו לנקוט בגישה שונה. "שיווק הג'אנק פוד מעוצב בכוונה כדי לעורר אסוציאציות רגשיות חיוביות בין האוכל לבין רגשות של אושר וכיף", כותבים החוקרים. מה יקרה, הם חשבו, אם ניצור אסוציאציות אחרות שלא קשורות לאושר ולכיף?

"כל אחד שבילה זמן עם בני נוער מכיר את העוצמה של רגשות הזעם וההתמרמרות שיכולים להתעורר אצלם", כותבים החוקרים – ואת האנרגיה הזאת בדיוק הם רצו לרתום כדי לגרום להם לסלוד מג'אנק פוד ולקדם צריכה של מזון בריא.

במחקר ראשוני השתתפו תלמידי כיתות ח' בבית ספר בטקסס. החוקרים נתנו לתלמידים לקרוא כתבה המתארת את השיטות המניפולטיביות שנוקטות חברות המזון כדי לגרום להתמכרות של צרכנים לג'אנק פוד וכך להגדיל את הרווחים שלהן. הכתבות גם תיארו תוויות מטעות על מוצרים, ופרסומות מטעות שמכוונות לאוכלוסיות פגיעות, בהן ילדים צעירים ואנשים עניים. בקבוצת הביקורת, לעומת זאת, הציגו לתלמידים את החומר החינוכי הסטנדרטי שנועד לקדם תזונה בריאה. התלמידים בקבוצה זו השלימו פעילות אינטראקטיבית, מעין משחק, שמטרתו ללמד אותם סוגים שונים של פעילויות ספורטיביות שביכולתם לשרוף את הקלוריות שהם צורכים ממזונות מסוימים. לפי תוצאות הניסוי, רוב התלמידים שקראו על השיטות המניפולטיביות של חברות המזון, בחרו למחרת פחות חטיפי ג'אנק בקפיטריה של בית הספר, ובחרו מים במקום סודה ממותקת. אלו בקבוצת הביקורת, לעומת זאת, לא שינו את התנהגותם.

כדי לבחון האם התוצאות מחזיקות לאורך זמן, החוקרים ערכו ניסוי נוסף עם קבוצה חדשה של תלמידי כיתות ח'. בדומה לניסוי הראשון, התלמידים למדו על השיטות המניפולטיביות לשיווק ג'אנק פוד, וגם הראו להם דוגמאות של פרסומות מטעות, וביקשו מהם לכתוב על הפרסומות או לצייר עליהן בסגנון גרפיטי, כך שהן יהפכו ממטעות לנכונות. בקבוצת הביקורת, בדומה לניסוי הקודם, למדו על הפחתת קלוריות.

לפי תוצאות המחקר, הבנים בקבוצת הניסוי הפחיתו את צריכת הג'אנק פוד והשתייה הממותקת בקפיטריה ב-31 אחוז ביום לאורך שלושה חודשים, בהשוואה לקבוצת הביקורת. גם הבנות הפחיתו את צריכת הג'אנק פוד אבל התוצאות שלהן היו פחות חדות והן גם לא הראו הבדלים משמעותיים בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת.
החוקרים מסכמים כי ייתכן שהבהרת המניפולציות שעושות חברות המזון אינה מועילה לבנות יותר מאשר השיטה שבה השתמשו בקבוצת הביקורת. ולכן הם ממליצים שעבור בנות ישתמשו בהבהרת המניפולציות ולא בשיטה של "שריפת קלוריות" כיוון שהשיטה האחרונה עשויה לעורר לחץ חברתי על בנות להיות רזות וליצור עבורן בעיות של דימוי גוף.


המחקר:
A values-alignment intervention protects adolescents from the effects of food marketing, Bryan, Yeager, Hinojosa, 2019

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

דינה גורדון

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

6 שיעורים מהביוגרפיה של אילון מאסק

דינה גורדון

כיצד הפך מאסק מילד שספג מכות קשות בבית הספר לאחד האנשים המצליחים בעולם? מה ניתן ללמוד על סגנון הניהול שלו? מדוע הוא לוקח סיכונים שנראים בגדר הבלתי אפשרי? ואיך הוא מניע עובדים לעמידה ביעדים?

״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״

איל לוינטר

כיצד לפתח קשיחות? סטיב מגנס, יועץ לפיתוח מיומנויות מנטליות עבור קבוצות ספורט מקצועיות, יוצא בספרו האחרון "תעשו דברים קשים" נגד המסרים שהועברו לנו בתקשורת ובסרטים, ומלמד עקרונות נכונים יותר לפיתוח קשיחות

שתפו: