כניסה
הרשמה לניוזלטר

בריאות

דינה גורדון | 13 ביוני 2019 | פסיכולוגיה | 2 דק׳

נק' למחשבה: איך לשכנע מתבגרים להפסיק לאכול ג'אנק פוד

במשך שנים חוקרים טוענים שאחת הסיבות העיקריות למגפת ההשמנה בקרב בני נוער היא שיטות השיווק האגרסיביות של חברות המזון שמקדמות ג'אנק פוד. בעבר היו ניסיונות רבים של מערכות הבריאות ושל בתי הספר לעורר מודעות בקרב בני נוער להשפעות המזיקות שיש לג'אנק פוד על הבריאות, אבל הידע על הנזק שהג'אנק פוד גורם, לא שכנע בני נוער לשנות את הרגליהם.

במחקר חדש שנערך באוניברסיטת טקסס, ארה"ב, ניסו לנקוט בגישה שונה. "שיווק הג'אנק פוד מעוצב בכוונה כדי לעורר אסוציאציות רגשיות חיוביות בין האוכל לבין רגשות של אושר וכיף", כותבים החוקרים. מה יקרה, הם חשבו, אם ניצור אסוציאציות אחרות שלא קשורות לאושר ולכיף?

"כל אחד שבילה זמן עם בני נוער מכיר את העוצמה של רגשות הזעם וההתמרמרות שיכולים להתעורר אצלם", כותבים החוקרים – ואת האנרגיה הזאת בדיוק הם רצו לרתום כדי לגרום להם לסלוד מג'אנק פוד ולקדם צריכה של מזון בריא.

במחקר ראשוני השתתפו תלמידי כיתות ח' בבית ספר בטקסס. החוקרים נתנו לתלמידים לקרוא כתבה המתארת את השיטות המניפולטיביות שנוקטות חברות המזון כדי לגרום להתמכרות של צרכנים לג'אנק פוד וכך להגדיל את הרווחים שלהן. הכתבות גם תיארו תוויות מטעות על מוצרים, ופרסומות מטעות שמכוונות לאוכלוסיות פגיעות, בהן ילדים צעירים ואנשים עניים. בקבוצת הביקורת, לעומת זאת, הציגו לתלמידים את החומר החינוכי הסטנדרטי שנועד לקדם תזונה בריאה. התלמידים בקבוצה זו השלימו פעילות אינטראקטיבית, מעין משחק, שמטרתו ללמד אותם סוגים שונים של פעילויות ספורטיביות שביכולתם לשרוף את הקלוריות שהם צורכים ממזונות מסוימים. לפי תוצאות הניסוי, רוב התלמידים שקראו על השיטות המניפולטיביות של חברות המזון, בחרו למחרת פחות חטיפי ג'אנק בקפיטריה של בית הספר, ובחרו מים במקום סודה ממותקת. אלו בקבוצת הביקורת, לעומת זאת, לא שינו את התנהגותם.

כדי לבחון האם התוצאות מחזיקות לאורך זמן, החוקרים ערכו ניסוי נוסף עם קבוצה חדשה של תלמידי כיתות ח'. בדומה לניסוי הראשון, התלמידים למדו על השיטות המניפולטיביות לשיווק ג'אנק פוד, וגם הראו להם דוגמאות של פרסומות מטעות, וביקשו מהם לכתוב על הפרסומות או לצייר עליהן בסגנון גרפיטי, כך שהן יהפכו ממטעות לנכונות. בקבוצת הביקורת, בדומה לניסוי הקודם, למדו על הפחתת קלוריות.

לפי תוצאות המחקר, הבנים בקבוצת הניסוי הפחיתו את צריכת הג'אנק פוד והשתייה הממותקת בקפיטריה ב-31 אחוז ביום לאורך שלושה חודשים, בהשוואה לקבוצת הביקורת. גם הבנות הפחיתו את צריכת הג'אנק פוד אבל התוצאות שלהן היו פחות חדות והן גם לא הראו הבדלים משמעותיים בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת.
החוקרים מסכמים כי ייתכן שהבהרת המניפולציות שעושות חברות המזון אינה מועילה לבנות יותר מאשר השיטה שבה השתמשו בקבוצת הביקורת. ולכן הם ממליצים שעבור בנות ישתמשו בהבהרת המניפולציות ולא בשיטה של "שריפת קלוריות" כיוון שהשיטה האחרונה עשויה לעורר לחץ חברתי על בנות להיות רזות וליצור עבורן בעיות של דימוי גוף.


המחקר:
A values-alignment intervention protects adolescents from the effects of food marketing, Bryan, Yeager, Hinojosa, 2019

שתפו את הכתבה:

נק' למחשבה: איך לשכנע מתבגרים להפסיק לאכול ג'אנק פוד

בריאות

דינה גורדון | 13 ביוני 2019 | פסיכולוגיה | 8 דק׳

תמונה: shutterstock

במשך שנים חוקרים טוענים שאחת הסיבות העיקריות למגפת ההשמנה בקרב בני נוער היא שיטות השיווק האגרסיביות של חברות המזון שמקדמות ג'אנק פוד. בעבר היו ניסיונות רבים של מערכות הבריאות ושל בתי הספר לעורר מודעות בקרב בני נוער להשפעות המזיקות שיש לג'אנק פוד על הבריאות, אבל הידע על הנזק שהג'אנק פוד גורם, לא שכנע בני נוער לשנות את הרגליהם.

במחקר חדש שנערך באוניברסיטת טקסס, ארה"ב, ניסו לנקוט בגישה שונה. "שיווק הג'אנק פוד מעוצב בכוונה כדי לעורר אסוציאציות רגשיות חיוביות בין האוכל לבין רגשות של אושר וכיף", כותבים החוקרים. מה יקרה, הם חשבו, אם ניצור אסוציאציות אחרות שלא קשורות לאושר ולכיף?

"כל אחד שבילה זמן עם בני נוער מכיר את העוצמה של רגשות הזעם וההתמרמרות שיכולים להתעורר אצלם", כותבים החוקרים – ואת האנרגיה הזאת בדיוק הם רצו לרתום כדי לגרום להם לסלוד מג'אנק פוד ולקדם צריכה של מזון בריא.

במחקר ראשוני השתתפו תלמידי כיתות ח' בבית ספר בטקסס. החוקרים נתנו לתלמידים לקרוא כתבה המתארת את השיטות המניפולטיביות שנוקטות חברות המזון כדי לגרום להתמכרות של צרכנים לג'אנק פוד וכך להגדיל את הרווחים שלהן. הכתבות גם תיארו תוויות מטעות על מוצרים, ופרסומות מטעות שמכוונות לאוכלוסיות פגיעות, בהן ילדים צעירים ואנשים עניים. בקבוצת הביקורת, לעומת זאת, הציגו לתלמידים את החומר החינוכי הסטנדרטי שנועד לקדם תזונה בריאה. התלמידים בקבוצה זו השלימו פעילות אינטראקטיבית, מעין משחק, שמטרתו ללמד אותם סוגים שונים של פעילויות ספורטיביות שביכולתם לשרוף את הקלוריות שהם צורכים ממזונות מסוימים. לפי תוצאות הניסוי, רוב התלמידים שקראו על השיטות המניפולטיביות של חברות המזון, בחרו למחרת פחות חטיפי ג'אנק בקפיטריה של בית הספר, ובחרו מים במקום סודה ממותקת. אלו בקבוצת הביקורת, לעומת זאת, לא שינו את התנהגותם.

כדי לבחון האם התוצאות מחזיקות לאורך זמן, החוקרים ערכו ניסוי נוסף עם קבוצה חדשה של תלמידי כיתות ח'. בדומה לניסוי הראשון, התלמידים למדו על השיטות המניפולטיביות לשיווק ג'אנק פוד, וגם הראו להם דוגמאות של פרסומות מטעות, וביקשו מהם לכתוב על הפרסומות או לצייר עליהן בסגנון גרפיטי, כך שהן יהפכו ממטעות לנכונות. בקבוצת הביקורת, בדומה לניסוי הקודם, למדו על הפחתת קלוריות.

לפי תוצאות המחקר, הבנים בקבוצת הניסוי הפחיתו את צריכת הג'אנק פוד והשתייה הממותקת בקפיטריה ב-31 אחוז ביום לאורך שלושה חודשים, בהשוואה לקבוצת הביקורת. גם הבנות הפחיתו את צריכת הג'אנק פוד אבל התוצאות שלהן היו פחות חדות והן גם לא הראו הבדלים משמעותיים בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת.
החוקרים מסכמים כי ייתכן שהבהרת המניפולציות שעושות חברות המזון אינה מועילה לבנות יותר מאשר השיטה שבה השתמשו בקבוצת הביקורת. ולכן הם ממליצים שעבור בנות ישתמשו בהבהרת המניפולציות ולא בשיטה של "שריפת קלוריות" כיוון שהשיטה האחרונה עשויה לעורר לחץ חברתי על בנות להיות רזות וליצור עבורן בעיות של דימוי גוף.


המחקר:
A values-alignment intervention protects adolescents from the effects of food marketing, Bryan, Yeager, Hinojosa, 2019

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
כיצד יחידות העילית של צה"ל פועלות בדרכים יצירתיות?

ירון בוסקילה

שבועיים שלמים של אימונים הגיעו אל קיצם. כל מה שנותר לחיילי המארינס, שטרם התרגלו לאקלים של הנגב הצחיח, היה לקיים...

כיצד לנהל שיחות בלתי אפשריות?

מאיה מזרחי

ודאי הרגשתם גם אתם שלעתים קרובות קשה, עד בלתי אפשרי, לנהל שיחה סבירה עם מי שמחזיק בדעה שונה משלכם. אם זו שיחה המתרחשת ברשת החברתית,...

מהארכיון: האם כל אחד יכול להיות מנהיג? אלכסנדר הגדול כמקרה בוחן

מאיה מזרחי

עיון בביוגרפיות הרבות שנכתבו על אחד מגדולי המצביאים והמדינאים בהיסטוריה – אלכסנדר הגדול (אלכסנדר...

איך להיות ג'נטלמן ואיך לנהל חיי נישואים הרמוניים? המדריך המפתיע מ-1881

דורית דינור

"הבעל צריך למעשה לנהוג כלפי אשתו כמו ג'נטלמן אמיתי ולהתייחס אליה כאל 'הליידי הטובה ביותר עלֵי...

האם סוסים יכולים לפתור תרגילים במתמטיקה ולהשיב לשאלות?

מאיה מזרחי

בעשור הראשון של המאה ה-20 החליט מורה גרמני בשם ויליאם וון אוסטן לערוך ניסוי עם הסוס שזה עתה רכש. וון אוסטן,...

האם כוח משחית?

דינה גורדון

אחת המימרות הנפוצות ביותר והמצוטטות ביותר היא: "כוח משחית, וכוח אבסולוטי משחית באופן אבסולוטי". המימרה לקוחה מדבריו של לורד אקטון (1902-1834),...

איך לבנות קהילה: 7 עקרונות ליצירת קבוצה שכולם ירצו להשתייך אליה

מאיה מזרחי

צ'רלס ה. ווגל הרגיש במשך זמן רב בחייו אאוטסיידר. מגיל צעיר הוא רצה שיהיו לו חברים קרובים, אבל ככל שחלפו...

כיצד לאהוב, אחרת

מאיה מזרחי

כמעט בכל סדרה שנבחר לצפות בה, אם זאת סדרת אקשן או קומדיה, יופיע סיפור רומנטי שנבנה לאט לאט בקרב הגיבורים הראשיים. האהבה הרומנטית, כך אנחנו לומדים...

שתפו: