כניסה
הרשמה לניוזלטר

גיליון 306: התחממות? היכונו להתקררות הגלובלית

פברואר 2018
טור עורך גיליון 306: שינוי פרדיגמה
איל לוינטר | 27 בפברואר 2018

ודאי שמתם לב שהשנה לא ירדו הרבה גשמים. גם לא בשנה החולפת וגם לא בזאת שלפניה. למעשה ככל שאנו מתקדמים בשנים, יורדים פחות ופחות גשמים. אין צורך להחזיק ביד סטטיסטיקות של משקעים כדי להבין זאת, זו פשוט מסקנה אינטואיטיבית. אם בשנות ה-80, כשהייתי ילד, החורף היה נוכח במלוא עוצמתו במשך כמה שבועות רצופים, ואף נהנינו מיום מושלג אחד בקיבוץ שבו גדלתי – בגובה 100 מטר מעל פני הים – כיום אפשר לשכוח מכל זה. אם יהיו שלושה ימים רצופים של גשם נהיה מרוצים.

כדור הארץ מתחמם, ואיתו אחד הוויכוחים "החמים" של העשור האחרון: מצד אחד – מדענים הטוענים שכדור הארץ מתחמם כתוצאה ממעשי ידי אדם, כמו פליטת חומרים מזהמים לאטמוספירה; מצד שני – אנשים הטוענים שההתחממות כתוצאה ממעשי ידי אדם היא קונספירציה שמטרתה להקצות כספים למשרות מחקר באקדמיה.

בכל מקרה, הרוב מסכימים שטמפרטורות כדור הארץ אכן עלו בעשורים האחרונים באופן הדרגתי ואיטי, והשאלה הבאה היא כמה זמן תימשך העלייה. בגיליון הנוכחי נראה שהמודלים החוזים המשך עלייה הדרגתית בטמפרטורות בעשורים הבאים אינם לוקחים בחשבון נתון חשוב: שינויים צפויים בקרינה המגיעה מהשמש – הכוכב הלוהט שיכול בשטף אנרגיה אחד להמיס את קרחוני כדור הארץ, או לחילופין להקפיא את חיינו כאן.

נתוני האנרגיה של השמש מראים כי החל מ-2020 אנו צפויים להיכנס לתקופה של התקררות גלובלית שבמהלכה ירדו הטמפרטורות בהדרגה. אם אכן זה יקרה, מדובר בשינוי מגמה בלתי צפוי שראוי להיערך אליו בהקדם, שינוי שגם מעלה מספר שאלות חשובות: בכמה מעלות ירדו הטמפרטורות, איך יושפעו מכך הגידולים על פני כדור הארץ והאם מדובר בסך הכול במאורע חיובי – שיספק לנו זמן נוסף להתארגן לקראת ההתחממות הבאה?

שאלה נוספת שעולה היא עד כמה אנחנו באמת מכירים את העולם ואת היקום שלנו? כבני אדם אנו תמיד שואפים לקבל מהמדע תחושת שליטה וביטחון לגבי העתיד לבוא. אנו עורכים תחזיות מפורטות, ובטוחים שהגענו למסקנות הנכונות – עד שצצים נתונים חדשים ומתגלה תיאוריה חדשה שמרחיבה את הפריזמה, ומזכירה לנו מהי צניעות, אל מול היקום והטבע.

דבר דומה קורה גם בתחומים שונים לגמרי בחיים. בגיליון הזה נצלול, למשל, לפרשה המדוברת ביותר בעולם שמערערת בימים אלה את יסודות הדמוקרטיה האמריקנית – הקשרים, לכאורה, בין דונלד טראמפ לממשל הרוסי. לאחר אין-ספור דיווחים בתקשורת הישראלית והבין-לאומית בשנה שעברה, המסקנה הייתה ברורה: הנשיא הנבחר של ארה"ב, או אנשים מצוותו, קשרו קשר עם ממשל עוין כדי לתמרן את מערכת הבחירות האמריקנית. אולם לאחר יותר משנה של חקירות אינטנסיביות ב"תיק טראמפ", מתברר למורת רוחם של רבים, שעדיין לא נמצאה עדות אחת לקשר כזה ובינתיים מדובר בלא יותר מאשר תיאוריית קונספירציה. מפת הקשרים שאנו משרטטים, המגיעה עד לרמות הגבוהות ביותר בביון האמריקני ובממשל אובמה, מנסה לעשות סדר בנושא ולהראות כיצד נבנה "תיק טראמפ" וכיצד הוא צבר תאוצה.

בגיליון הזה תפגשו סיפורים מעניינים נוספים, על מדענים שמצליחים לתקשר עם אנשים במצב "צמח" בניגוד לכל הסיכויים; ראיון עם גיגי לוי, אחד האנג'לים המצליחים בארץ, שמספר על השיטה שלו לעשיית אקזיטים; כתבה הנכנסת לתחום מחקר, חדש יחסית, העוסק בפיענוח העצב שטוענים שהוא שער המחבר בין גוף לנפש; וכרגיל – כתבות רבות נוספות במגוון תחומים.
אני מקווה שתהנו לקרוא את הגיליון הזה כמו שאנחנו נהנו בתהליך היצירה שלו.

איל לוינטר,
עורך ראשי, אפוק טיימס ישראל

גיליון 306: התחממות? היכונו להתקררות הגלובלית

פברואר 2018
תוכן העניינים