כניסה
הרשמה לניוזלטר

גיליון 307: גולף עם דיקטטורים

מרץ 2018
טור עורך גיליון 307: עידן הפתרונות המהירים
איל לוינטר | 27 במרץ 2018

אנחנו חיים בעידן של "פתרונות מהירים" לבעיות שלנו. אם אדם משמין הוא כבר לא חייב לשנות את התזונה שלו ולהיכנס למשטר אימונים, יש פתרון מהיר יותר – לקצר את הקיבה; אם המדינה שוקעת בחובות, יש פתרון מהיר גם לזה: להדפיס עוד כסף, אף על פי שבטווח הארוך היא תשלם מחיר כבד, של הגדלת החוב ואינפלציה; אם הילד היפראקטיבי, במקום ללמד אותו להירגע – נותנים לו כדורים; ואם ילד מביא רובה לבית הספר ויורה בחבריו, במקום לעסוק בבעיות חינוך, פוליטיקאים יתמקדו בחימוש המורים או להיפך – באיסור גורף להחזיק כלי נשק בכל רחבי המדינה.

לכל בעיה מורכבת הדורשת פתרון יצירתי, חכם או בקיצור – בוגר, קיים גם פתרון מהיר. מסיבה מסוימת הורגלנו להשתמש בצורת חשיבה שאינה מנסה לפתור את הבעיות מהשורש, אלא מעדיפה לטאטא אותן, זמנית, מתחת לשולחן ולטפל רק בסימפטומים שלהן.

תחשבו, למשל, כמה זוגות עובדים היום באמת על הבעיות בחיי הנישואים שלהם? האפשרות להתגרש ולמצוא בן זוג אחר היא מהירה, קלה וגם זמינה, ומספר הזוגות שבוחרים בדרך זו עולה. דוגמאות נוספות אפשר למצוא בכל תחום בחברה. תחשבו על חברה גדולה כמו "טבע" הנאלצת לפטר עובדים ומנסה לבנות מודל כלכלי בר קיימא שיבריא אותה. התגובה הראשונה היא לעצור מבעדה ולהבטיח לה מתנות כלכליות מהירות שיעלימו זמנית את הבעיה. בפוליטיקה גישת הפתרונות המהירים נפוצה מאוד. אם פוליטיקאי שומע ביקורת, במקום לבחון את עצמו ולבדוק כיצד יוכל להשתפר מכאן והלאה כדי לתקן את הבעיה שהצביעו עליה בפניו, הוא בוחר בדרך המהירה – להדוף את הביקורת ולהטיח את האשמה במתנגדיו.

מדינות המתנהלות כך מגלות לעתים קרובות שהבעיות לא רק שאינן נעלמות, אלא שהן ממשיכות לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם, ואז הן קשות ומורכבות יותר – עד שלפעמים כבר לא ניתן לפתור אותן כלל.

כתבת השער שלנו בגיליון ממחישה כיצד לגישת "הפתרונות המהירים" יכולות להיות השלכות הרסניות. הכתבה מפרטת את התנהלות המערב וארה"ב בפרט מול המשטרים האוטוריטריים. היא מראה כיצד נשיאי ארה"ב: קלינטון ואחריו בוש ואובמה, חיפשו פתרון מהיר לבעיה של צפון קוריאה, אך לבסוף טיפלו רק בסימפטומים – איום גרעיני על המערב, ומעולם לא בשורש הבעיה – רצונם של הצפון קוריאנים להפוך לכוח שמאיים על הדמוקרטיה הגדולה בעולם וסוחט אותה.

לכן כל הפתרונות המהירים והנאיביים שהשתמשו בהם, כל הטריקים, לא רק שלא פתרו את הבעיה, אלא הובילו למצב שהוא כעת כמעט בלתי פתיר. לצפון קוריאה כבר יש פצצה והיא יכולה לאיים על ארה"ב שהיא תשמיד אותה. בכתבה נראה שדבר דומה קרה מול רוסיה ואיראן. מה יעשה טראמפ ולאן פנינו מועדות?

במדור מיוחד שיצרנו בגיליון הזה ונקרא "כוח המוח", אנחנו מציגים פתרונות יצירתיים לבעיות איתם אנשים מתמודדים בחיי היום-יום שלהם. מקצתם פתרונות מהירים, כמו הבזקי חשמל שעוזרים לנו לשלוט על אובססיות כמו עישון וכסיסת ציפורניים, או בינה מלאכותית המאפשרת לנו לעקוב אחר הזדקנות התאים. מנגד, אנחנו מביאים דוגמאות לבעיות עמוקות שאף מכונה או טריק לא יכולים לפתור, והן דורשות פתרון יצירתי, אמיתי ובוגר.

אני מקווה שהגיליון הזה יסייע לכם לחשוב על תרבות "הפתרונות המהירים" ומה ניתן לעשות אחרת.
קריאה מהנה.

איל לוינטר,
עורך ראשי, אפוק טיימס ישראל

גיליון 307: גולף עם דיקטטורים

מרץ 2018
תוכן העניינים