כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספינות שמתנגשות, מכליות נפט שעולות באש וגופות שנעלמות מהאזור – הכירו את "משולש ברמודה החדש"

רקפת תבור | 1 באפריל 2018 | חברה והיסטוריה | 2 דק׳

משולש ברמודה האסיאתי

בינואר 2018, בים סין המזרחי, מכלית הנפט האיראנית סאנשי (Sanchi) התנגשה מסיבה שאינה ברורה בספינת מטען מהונג קונג ומיד עלתה בלהבות. גופותיהם של שניים מאנשי הצוות התגלו על הסיפון. גופה נוספת התגלתה בסמוך למכלית שעלתה בלהבות, אך לגבי שאר 29 אנשי הצוות, מניחים שהם נהרגו באסון אך לא נמצא להם זכר.

חלה ירידה של 50 אחוז בשיעורי תאונות ה"אובדן הכולל" בעולם, אך באזור זה נשמר ממוצע של כ-39 תאונות

המכלית המשיכה לבעור במשך כמה ימים. ב-14 בינואר, אחרי שריפת ענק שכוחות הכיבוי לא הצליחו לרסן, ואחרי מספר פיצוצים, סאנשי שקעה למצולות כשהיא מותירה אחריה כתמי נפט גדולים. המכלית נשאה 136 אלף טון של נפט גולמי, דבר שהופך את התאונה לאחד מהאסונות הסביבתיים החמורים בעשרות השנים האחרונות. כתמי הנפט הגדולים הגיעו בתחילת פברואר לחופי האיים הדרומים של יפן.

סאנשי היא מקרה אחד מבין רבים המתרחשים באזור שזכה לכינוי "משולש ברמודה החדש", המשתרע בין סין בצפון, לחצי האי המלזי במערב, לאינדונזיה מדרום ולקוריאה וליפן בצפון מזרח. 39 תאונות מתרחשות באזור בממוצע מדי שנה, חלקן מסתוריות – מבלי שברור לגמרי מה יצר אותן. ב-21 אוגוסט 2017, למשל, ספינת הקרב האמריקנית "ג'והן ס. מק'קיין" התנגשה עם ספינה מליבריה בסמוך לחופי סינגפור ומלזיה. עשרה מלוחמי הספינה נהרגו; ב-17 ביוני 2017 התנגשה ספינת הקרב פיצג'רלד האמריקנית עם ספינת מסחר פיליפינית, בסמוך למפרץ טוקיו. שבעה מלוחמי הספינה נהרגו ועוד שלושה נפצעו.

משולש ברמודה

כל זה בעת שחלה ירידה משמעותית בשיעור התאונות הימיות ברחבי העולם. "סקר הבטיחות והספנות לשנת 2017" של תאגיד הביטוח הגרמני אליאנץ בחן את נתוני התאונות הימיות ברחבי העולם בשנים 2016-2007 וגילה שאמנם חלה ירידה של 50 אחוז בשיעורי תאונות ה"אובדן הכולל" (Total loss) אך באזור זה נשמר ממוצע של כ-39 תאונות "אובדן כולל" מדי שנה – שהן כשליש מהתאונות מסוג זה בכל העולם. ומתברר שלא מדובר רק בהתנגשויות – ספינות אחרות באזור ניזוקו משריפות מסתוריות, מפיצוצים ומטביעות.

עם פרסום סקר הבטיחות והספנות, ראש האגף לסיכונים ימיים באליאנץ, רב החובל ראול קאנה, התייחס למונח "משולש ברמודה החדש". הוא טען שהמינוח קצת קיצוני בעיניו אך אין ספק שמדובר באזור בו מתרחשות הכי הרבה תקריות ימיות בעולם. "לא רק שהאזור הזה עמוס מאוד [בתנועה ימית] אלא שיש בו נטייה למזג אוויר קשה, ולא תמיד מקפידים בו על סטנדרטים בטיחותיים ברמות המקובלות בעולם", הוא הסביר.

מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן

משולש ברמודה האסיאתי

ספינות שמתנגשות, מכליות נפט שעולות באש וגופות שנעלמות מהאזור – הכירו את "משולש ברמודה החדש"

רקפת תבור | 1 באפריל 2018 | חברה והיסטוריה | 14 דק׳

ניסיונות הכיבוי של מכלית הנפט סאנשי | תמונה: Chinese Ministry of Transport/AFP

בינואר 2018, בים סין המזרחי, מכלית הנפט האיראנית סאנשי (Sanchi) התנגשה מסיבה שאינה ברורה בספינת מטען מהונג קונג ומיד עלתה בלהבות. גופותיהם של שניים מאנשי הצוות התגלו על הסיפון. גופה נוספת התגלתה בסמוך למכלית שעלתה בלהבות, אך לגבי שאר 29 אנשי הצוות, מניחים שהם נהרגו באסון אך לא נמצא להם זכר.

חלה ירידה של 50 אחוז בשיעורי תאונות ה"אובדן הכולל" בעולם, אך באזור זה נשמר ממוצע של כ-39 תאונות

המכלית המשיכה לבעור במשך כמה ימים. ב-14 בינואר, אחרי שריפת ענק שכוחות הכיבוי לא הצליחו לרסן, ואחרי מספר פיצוצים, סאנשי שקעה למצולות כשהיא מותירה אחריה כתמי נפט גדולים. המכלית נשאה 136 אלף טון של נפט גולמי, דבר שהופך את התאונה לאחד מהאסונות הסביבתיים החמורים בעשרות השנים האחרונות. כתמי הנפט הגדולים הגיעו בתחילת פברואר לחופי האיים הדרומים של יפן.

סאנשי היא מקרה אחד מבין רבים המתרחשים באזור שזכה לכינוי "משולש ברמודה החדש", המשתרע בין סין בצפון, לחצי האי המלזי במערב, לאינדונזיה מדרום ולקוריאה וליפן בצפון מזרח. 39 תאונות מתרחשות באזור בממוצע מדי שנה, חלקן מסתוריות – מבלי שברור לגמרי מה יצר אותן. ב-21 אוגוסט 2017, למשל, ספינת הקרב האמריקנית "ג'והן ס. מק'קיין" התנגשה עם ספינה מליבריה בסמוך לחופי סינגפור ומלזיה. עשרה מלוחמי הספינה נהרגו; ב-17 ביוני 2017 התנגשה ספינת הקרב פיצג'רלד האמריקנית עם ספינת מסחר פיליפינית, בסמוך למפרץ טוקיו. שבעה מלוחמי הספינה נהרגו ועוד שלושה נפצעו.

משולש ברמודה

כל זה בעת שחלה ירידה משמעותית בשיעור התאונות הימיות ברחבי העולם. "סקר הבטיחות והספנות לשנת 2017" של תאגיד הביטוח הגרמני אליאנץ בחן את נתוני התאונות הימיות ברחבי העולם בשנים 2016-2007 וגילה שאמנם חלה ירידה של 50 אחוז בשיעורי תאונות ה"אובדן הכולל" (Total loss) אך באזור זה נשמר ממוצע של כ-39 תאונות "אובדן כולל" מדי שנה – שהן כשליש מהתאונות מסוג זה בכל העולם. ומתברר שלא מדובר רק בהתנגשויות – ספינות אחרות באזור ניזוקו משריפות מסתוריות, מפיצוצים ומטביעות.

עם פרסום סקר הבטיחות והספנות, ראש האגף לסיכונים ימיים באליאנץ, רב החובל ראול קאנה, התייחס למונח "משולש ברמודה החדש". הוא טען שהמינוח קצת קיצוני בעיניו אך אין ספק שמדובר באזור בו מתרחשות הכי הרבה תקריות ימיות בעולם. "לא רק שהאזור הזה עמוס מאוד [בתנועה ימית] אלא שיש בו נטייה למזג אוויר קשה, ולא תמיד מקפידים בו על סטנדרטים בטיחותיים ברמות המקובלות בעולם", הוא הסביר.

מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
צנזורה, מעקבים דיגיטליים וצפון קוריאה בוועד המנהל: לאן הולך ארגון הבריאות העולמי?

יאן יקיאלק

מה קורה כאשר ארגון שנוסד במטרה לשתף ידע בין מדינות ולקבוע המלצות לשעת חירום, מתחיל לקדם מערכות דיגיטליות שישפיעו על התנועה שלנו במרחב, מושפע ממדינות כמו צפון קוריאה ומשנה הגדרות יסוד

דמעות הדם של ולד המשפד "דרקולה"

רקפת תבור

מאגדה למציאות - הסיפורים שחשבנו שהם מיתוס ומתגלים בהדרגה כאמיתיים

מילה שיכולה לשנות תודעה

דינה גורדון

למה מתכוונים כשאומרים שהשיחות בין אובמה ונתניהו היו "כנות”? מה זה אומר שנבחרת הולנד שיחקה "משחק פיזי”? ומהו המחיר האמיתי של "תג מחיר”? הבלשן והסופר רוביק רוזנטל מסביר איך המילים המכובסות שאנחנו שומעים משפיעות על האופן שבו אנחנו תופסים את המציאות

הנשים שלחמו בנאצים

דינה גורדון

הן פוצצו רכבות, השתתפו במחתרות ובמרידות בגטאות, שיחדו ופיתו חיילים נאצים והרגו אותם בכל הזדמנות בדם קר. ההיסטוריונית הקנדית ג'ודי בטליון אספה בספרה את סיפוריהן של נשים שנלחמו כנגד כל הסיכויים

"בשלב מסוים החלטתי שהגיוני שאני לא באמת בת, אלא בן. הייתה תיאוריה שקראתי, הפריכו אותה כמה פעמים, אבל הייתי רק בת 12 והושפעתי מזה"

יאן יקיאלק

בגיל 12 החליטה קלואי קול שהיא טרנסג'נדרית ופתחה בהליך שינוי רפואי שכלל נטילת טסטסטרון וכריתת שדיים. אלא שאז היא התחרטה וניסתה להחזיר את הגלגל לאחור. בריאיון אישי היא מפנה אצבע מאשימה לתעשייה המאפשרת לזה לקרות

עלייתו של ״הדרקון השוכב״

בן קמינסקי, דייוויד וו

על צלע ההר הגבוה והירוק עשה המנהיג הצבאי ליו בֵיי את דרכו, יחד עם שני הגנרלים החברים שלו, שותפיו למסע ולמשימה. בבקתה מבודדת עם סכך קש על ראש ההר, כך שמעו, גר אדם מיוחד. ״הדרקון השוכב״, כך

שתפו: