כניסה
הרשמה לניוזלטר

מאז מלחמת העולם השנייה לא נצפתה מערכה ברורה כל כך נגד הסדר הליברלי הקיים – האם היא תוביל אותנו לכאוס, להתבצרות מדינות בתוך גבולותיהן ולפירוק מוסדות כמו האו"ם, או לעידן חדש ושליו יותר?

איל לוינטר | 9 בספטמבר 2018 | גיאו-פוליטיקה | 7 דק׳

המלחמה על הסדר העולמי החדש

בסוף יולי השנה, פורסמה בניו יורק טיימס מודעה שנחתמה בידי עשרות מומחים בעלי שם עולמי ביחסים בין-לאומיים. כותרתה: "מדוע אנחנו צריכים לשמר את המוסדות ואת הסדר הבין-לאומי".

המודעה כוונה נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שלטענת המומחים מזלזל, מתעלם ואף מפגין עוינות כלפי הסדר העולמי (הליברלי) הקיים מאז מלחמת העולם השנייה, ובמיוחד כלפי המוסדות המייצגים אותו על במת הפוליטיקה העולמית. "הסדר הבין-לאומי שנוצר אחרי מלחמת העולם השנייה מספק יתרונות חשובים לארה"ב... הנהגת ארה"ב עזרה ליצור את המערכת הזו", ו"הרוויחה מאוד מפירותיה", הם כותבים. ומזהירים: אם הסדר ישתנה והמוסדות האלה יבוטלו – העולם יתדרדר לכאוס.

נשיא ארה"ב והגברת הראשונה. מתנגדים בעיקר לליברליזם הפרוגרסיבי, שבמודע או שלא, מוביל לפירוק מוסד המשפחה ולהתרחקות מהמסורת.
תמונה: GettyImages-632119038__MANDEL NGAN-AFP-Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
האם המתקפה האיראנית מלמדת על מה שצפוי לנו בעימות מול חיזבאללה?

קרן זריהן

עומר אללי, לשעבר חוקר מודיעין רב זירתי באמ"ן ובמשרד ראש הממשלה, מדבר על משמעות המתקפה האיראנית ועל השלכותיה להמשך. "במלחמה מול חיזבאללה לא יהיו כאן אלפי הרוגים, כפי שמנסים לצייר לנו. זה ממש לא התרחיש"

סקר חדש בבריטניה: יותר מ-60% מהמוסלמים במדינה לא מחזיקים בדעה שלילית כלפי חמאס

קרן זריהן

הסקר נערך על ידי אגודת הנרי ג'קסון (HJS), מכון חשיבה לא מפלגתי למדיניות חוץ וביטחון לאומי שבסיסו בבריטניה. הסקר בדק גם כמה מהציבור סבור שחמאס ביצע רצח ואונס ב-7 באוקטובר והאם לישראל יש הזכות להתקיים כמדינה יהודית 

ג'ון בולטון לאפוק: "גורמים עוינים ברחבי העולם מבינים שאפשר ללחוץ על האנשים שמנהלים את הבית הלבן"

יובל גומא

מי שהיה היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מדבר בריאיון על הגישה של ממשל ביידן כלפי ישראל, וכיצד לדעתו על ארה"ב לפעול מול איראן

כיצד משרד הבריאות בעזה מזייף את מספרי ההרוגים

מאיה מזרחי, אורן שלום

הנשיא ביידן דיבר על 30 אלף הרוגים פלסטינים חפים מפשע, אך אברהם ויינר, פרופ' לסטטיסטיקה ולמדע הנתונים מאוניברסיטת פנסילבניה, ופרופ' קובי מיכאל, לשעבר ראש אגף הפלסטינים במשרד לנושאים אסטרטגיים, טוענים שיש עם זה בעיה גדולה

פרשנות: המירוץ לנשיאות ארה"ב יקטין את ההסתברות לסיוע נוסף לאוקראינה

איל לוינטר

אוקראינה תנסה בינתיים להראות שהיא מסוגלת לגבות מחיר מיריבתה, ותתמקד במתקפות בשטח רוסיה

פרשנות: מדוע ישראל תמשיך להיות תלויה בסיוע האמריקני, גם אחרי שתנסה לפתח יכולות צבאיות עצמאיות?

איל לוינטר

ישראל תוכל להגדיל את עצמאותה הביטחונית במספר סקטורים ספציפיים, אך תתקשה באחרים

שתפו: