כניסה
הרשמה לניוזלטר

עד לפני חודשים ספורים חיה ד"ר אילנה ירון פישביין את החלום האמריקני עם בעלה ושלושת ילדיה. לא היה לה מושג שיום אחד עולמה יתהפך עליה, היא תקים את אחד מארגוני ההורים הגדולים בארה"ב ותצא למאבק גורלי נגד "שטיפת המוח שעושים לילדים מגיל גן ועד תיכון באמצעות תיאוריות גזע ומגדר", כדבריה. ריאיון מעורר מחשבה

מאיה מזרחי | 12 במאי 2021 | חברה והיסטוריה | 18 דק׳

אמריקה השתגעה, אז ישראלית אחת החליטה להציל אותה

בשנים האחרונות עקבה אילנה ירון פישביין, ד"ר לעבודה סוציאלית ואם לשלושה ילדים, כמו אזרחים אמריקנים רבים, אחרי מהפכת התרבות השוטפת את ארה"ב. באינטרנט הופיעו ידיעות על מורים המתנגדים ללימוד יצירתו של שייקספיר בשיעורי שפה מכיוון שלטענתם שייקספיר משקף נקודת מבט השייכת ל"פריבילגיה לבנה, זכרית, אירופית". באוניברסיטאות כמו ברקלי החלו המרצים לחלק כרטיסיות לסטודנטים בהם יוכלו לכתוב את שמם ואיך לפנות אליהם בשיעור: "היא", "הוא", "הם" או כינוי אחר. וב"מדריך השפה" שהוכן באוניברסיטת קולורדו לא מומלץ להשתמש במילים "גבר", "אישה", "הוא", "היא" וכו'.

אזרחי ארה"ב הבחינו כיצד תאגידים אמריקניים ועסקים בינוניים מקדמים מדיניות "גיוון" תעסוקתית – המאלצת מנהלים לאתר שחורים, לטינים או בני מיעוטים אחרים על חשבון עובדים פוטנציאליים לבנים רק למטרת "גיוון" הרכב העובדים. המחשה לכך היא החלטתה של חברת התעופה יונייטד להחליט על זהות הטייסים לא רק על פי קריטריונים מקצועיים, אלא גם על פי צבע עור וזהות מינית.

וכמובן, ההפגנות האלימות של אנטיפה ו-BLM ב-2020 הטמיעו בציבור מונח חדש: "גזענות מערכתית", לפיו כל האנשים הלבנים אשמים בגזענות, אפילו אם הם מתנגדים לה, רק משום שהם נהנים מהיתרונות שהמערכת מספקת להם מעצם היותם לבנים.

שתפו: