כניסה
הרשמה לניוזלטר

מה חשב המדען הידוע בכל הזמנים על הקשר בין דת ומדע, בתקופה בה נדמה שהם לא יכולים להיות רחוקים ומנותקים יותר זה מזה

מאיה מזרחי | 9 במרץ 2021 | פילוסופיה | 15 דק׳

איינשטיין ואמונה

בכנס שאירע ב-1929 בניו יורק, נפגשו היסטוריונים, סוציולוגים ומדענים, בהם ההיסטוריון הארי אלמר ברנס, ששנים אחר כך יוכר כמכחיש שואה. החוקרים שוחחו על הקשר בין המדע לדת וכשהגיע תורו של ברנס הוא הציע: "הגיע הזמן שהמדע יעניק הגדרה חדשה לאלוהים". הצהרתו הניבה דיון שבמהלכו טענו מספר דרשנים כי עצם השילוב של אלוהים בשיח המדעי אינו במקום, כיוון ש"למדע אין דבר עם הדת".

כמעט 100 שנה מאוחר יותר, דיון מסוג זה אינו מפתיע אותנו יותר. דמויות מובילות בעולם המדע וההיסטוריה מפרידות לגמרי את הדת והאמונה מהתחומים המדעיים ומקטלגות אותן כ"המצאות" או "סיפורים". כך כותב למשל הביולוג האבולוציוני המפורסם ריצ'רד דוקינס בספרו "יש אלוהים?" שיצא לאור באנגלית בשנת 2006: "אני יודע שאתם לא מאמינים באיש עם זָקָן ארוך שיושב על ענן, אז בואו לא נבזבז עליו הרבה זמן. אני לא תוקף גרסה מסוימת של אלוהים או של אלים. אני תוקף את אלוהים, את כל האלים, כל דבר על-טבעי וכל הדברים העל-טבעיים באשר הם, בכל מקום ובכל עת שהומצאו או יומצאו בעתיד" ריצ'רד דוקינס, "יש אלוהים? האשליה הגדולה של הדת", 2008..

גם ההיסטוריון הישראלי המפורסם יובל נח הררי חוזר ומדגיש בספריו ובהרצאותיו כי לדת אין דבר לתרום למדע. "צריך להגיד את זה בצורה מאוד מאוד ברורה מכיוון שיש נטייה הרבה פעמים לערפל את הסוגיה הזאת. העמדה האורתודוקסית במדע זה שאלוהים קיים אך ורק בתור המצאה של בני אדם. [...] אם אתם רוצים לדעת מה באמת העמדה של הממסד המדעי, לדעת מה העמדה האורתודוקסית של המדע [...] תשאלו את המשטרה או את משמר הגבול של המדע – כתבי העת האקדמיים. משמר הגבול שקובע מה באמת נכנס לתוך הטריטוריה שנחשבת מחקר מדעי ומה נשאר בחוץ, בארץ הברבריים של כל מיני פנטזיות ודמיונות ואסטרולוגיות, נומרולוגיות – שלא זוכים להכרה ולחותמת הכשר זה"  "ההיסטוריון פרופ' יובל נח הררי שם את הדת היהודית בפרופורציה", הרצאה ביו-טיוב בערוץ Polikerr..

איינשטיין במהלך שנות ה-20 | [Hulton Archive/Getty Images]

איינשטיין ואמונה

מה חשב המדען הידוע בכל הזמנים על הקשר בין דת ומדע, בתקופה בה נדמה שהם לא יכולים להיות רחוקים ומנותקים יותר זה מזה

מאיה מזרחי | 9 במרץ 2021 | פילוסופיה | 15 דק׳

איינשטיין במהלך שנות ה-20 | [Hulton Archive/Getty Images]

בכנס שאירע ב-1929 בניו יורק, נפגשו היסטוריונים, סוציולוגים ומדענים, בהם ההיסטוריון הארי אלמר ברנס, ששנים אחר כך יוכר כמכחיש שואה. החוקרים שוחחו על הקשר בין המדע לדת וכשהגיע תורו של ברנס הוא הציע: "הגיע הזמן שהמדע יעניק הגדרה חדשה לאלוהים". הצהרתו הניבה דיון שבמהלכו טענו מספר דרשנים כי עצם השילוב של אלוהים בשיח המדעי אינו במקום, כיוון ש"למדע אין דבר עם הדת".

כמעט 100 שנה מאוחר יותר, דיון מסוג זה אינו מפתיע אותנו יותר. דמויות מובילות בעולם המדע וההיסטוריה מפרידות לגמרי את הדת והאמונה מהתחומים המדעיים ומקטלגות אותן כ"המצאות" או "סיפורים". כך כותב למשל הביולוג האבולוציוני המפורסם ריצ'רד דוקינס בספרו "יש אלוהים?" שיצא לאור באנגלית בשנת 2006: "אני יודע שאתם לא מאמינים באיש עם זָקָן ארוך שיושב על ענן, אז בואו לא נבזבז עליו הרבה זמן. אני לא תוקף גרסה מסוימת של אלוהים או של אלים. אני תוקף את אלוהים, את כל האלים, כל דבר על-טבעי וכל הדברים העל-טבעיים באשר הם, בכל מקום ובכל עת שהומצאו או יומצאו בעתיד" ריצ'רד דוקינס, "יש אלוהים? האשליה הגדולה של הדת", 2008..

גם ההיסטוריון הישראלי המפורסם יובל נח הררי חוזר ומדגיש בספריו ובהרצאותיו כי לדת אין דבר לתרום למדע. "צריך להגיד את זה בצורה מאוד מאוד ברורה מכיוון שיש נטייה הרבה פעמים לערפל את הסוגיה הזאת. העמדה האורתודוקסית במדע זה שאלוהים קיים אך ורק בתור המצאה של בני אדם. [...] אם אתם רוצים לדעת מה באמת העמדה של הממסד המדעי, לדעת מה העמדה האורתודוקסית של המדע [...] תשאלו את המשטרה או את משמר הגבול של המדע – כתבי העת האקדמיים. משמר הגבול שקובע מה באמת נכנס לתוך הטריטוריה שנחשבת מחקר מדעי ומה נשאר בחוץ, בארץ הברבריים של כל מיני פנטזיות ודמיונות ואסטרולוגיות, נומרולוגיות – שלא זוכים להכרה ולחותמת הכשר זה"  "ההיסטוריון פרופ' יובל נח הררי שם את הדת היהודית בפרופורציה", הרצאה ביו-טיוב בערוץ Polikerr..

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
חוכמת הרנסנס: איך להחזיר את המוסר לפוליטיקה ולחברה

מאיה מזרחי

פוליטיקאים העולים על שולחנות וצועקים זה על זה ללא שום רסן; נהגים המותקפים ברחוב כי העזו לעקוף או לצפור; ירי...

יחסים במשפחה, מגפות ותורת הגמול – מה אפשר ללמוד מהתנ"ך על ימינו?

מאיה מזרחי

"עברתי מטמורפוזה", אומר לי הרב נחמיה שטיינברגר (38), מנהל המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית...

חידת הנבואות של נוסטרדמוס

מאיה מזרחי

בעולם יש אנשים יוצאים מגדר הרגיל. מיכאל דה נוסטרדם (1566-1503), הידוע בשמו הלטיני "נוסטרדמוס", היה אחד מהם. במשך מאות שנים, תחזיותיו של...

המסע אל החוכמה: איך להפוך ל"על-אנושי" באמצעות תבונה עתיקה

איל לוינטר, מאיה מזרחי

רקע "אנו נוטים לחשוב שהאיוולת, הסבל והייאוש הם עניינים מודרניים המאפיינים את תקופתנו. אבל אם קוראים את...

מדוע להתלונן זה לחלשים? ניטשה והפילוסופיה של ההתלוננות

איל לוינטר

"קדימה, תתלונן. זה יכול להיות טוב בשבילך", המליצה כתבה בניו יורק טיימס לקוראים, והסבירה מדוע כדאי לנו...

האם הטבע הבסיסי של כל הדברים הוא מים? למה התכוון אבי הפילוסופיה – תאלס

רקפת תבור

הפילוסוף הקדום תָאלֵס ממילטוס, אחד מ"שבעת חכמי יוון", ניסה במאה השישית לפנה"ס לשים את האצבע על...

תמונה למחשבה: במה מתבוננת האישה של ורמיר?

אריק בס

ציורו היפהפה של הצייר ההולנדי יוהאנס יאן ורמיר (Johannes Vermeer), "אישה אוחזת מאזניים" משנת 1664, מציג אישה העומדת בסמוך לשולחנה בעת...

האם העולם הוא למעשה כלא אחד גדול? הפילוסופיה של ארתור שופנהאואר

איל לוינטר

תומאס איי אנדרסון, המכונה ניאו, הוא מתכנת ביום והאקר בלילה, המרגיש כי דבר מה אינו תקין בעולם, אך אינו...

שתפו: