הרשמה לניוזלטר

מה חשב המדען הידוע בכל הזמנים על הקשר בין דת ומדע, בתקופה בה נדמה שהם לא יכולים להיות רחוקים ומנותקים יותר זה מזה

מאיה מזרחי | 9 במרץ 2021 | פילוסופיה | 15 דק׳

איינשטיין ואמונה

בכנס שאירע ב-1929 בניו יורק, נפגשו היסטוריונים, סוציולוגים ומדענים, בהם ההיסטוריון הארי אלמר ברנס, ששנים אחר כך יוכר כמכחיש שואה. החוקרים שוחחו על הקשר בין המדע לדת וכשהגיע תורו של ברנס הוא הציע: "הגיע הזמן שהמדע יעניק הגדרה חדשה לאלוהים". הצהרתו הניבה דיון שבמהלכו טענו מספר דרשנים כי עצם השילוב של אלוהים בשיח המדעי אינו במקום, כיוון ש"למדע אין דבר עם הדת".

כמעט 100 שנה מאוחר יותר, דיון מסוג זה אינו מפתיע אותנו יותר. דמויות מובילות בעולם המדע וההיסטוריה מפרידות לגמרי את הדת והאמונה מהתחומים המדעיים ומקטלגות אותן כ"המצאות" או "סיפורים". כך כותב למשל הביולוג האבולוציוני המפורסם ריצ'רד דוקינס בספרו "יש אלוהים?" שיצא לאור באנגלית בשנת 2006: "אני יודע שאתם לא מאמינים באיש עם זָקָן ארוך שיושב על ענן, אז בואו לא נבזבז עליו הרבה זמן. אני לא תוקף גרסה מסוימת של אלוהים או של אלים. אני תוקף את אלוהים, את כל האלים, כל דבר על-טבעי וכל הדברים העל-טבעיים באשר הם, בכל מקום ובכל עת שהומצאו או יומצאו בעתיד"[1].

גם ההיסטוריון הישראלי המפורסם יובל נח הררי חוזר ומדגיש בספריו ובהרצאותיו כי לדת אין דבר לתרום למדע. "צריך להגיד את זה בצורה מאוד מאוד ברורה מכיוון שיש נטייה הרבה פעמים לערפל את הסוגיה הזאת. העמדה האורתודוקסית במדע זה שאלוהים קיים אך ורק בתור המצאה של בני אדם. [...] אם אתם רוצים לדעת מה באמת העמדה של הממסד המדעי, לדעת מה העמדה האורתודוקסית של המדע [...] תשאלו את המשטרה או את משמר הגבול של המדע – כתבי העת האקדמיים. משמר הגבול שקובע מה באמת נכנס לתוך הטריטוריה שנחשבת מחקר מדעי ומה נשאר בחוץ, בארץ הברבריים של כל מיני פנטזיות ודמיונות ואסטרולוגיות, נומרולוגיות – שלא זוכים להכרה ולחותמת הכשר זה"[2].

שתפו את הכתבה:

איינשטיין במהלך שנות ה-20 | [Hulton Archive/Getty Images]

איינשטיין ואמונה

מה חשב המדען הידוע בכל הזמנים על הקשר בין דת ומדע, בתקופה בה נדמה שהם לא יכולים להיות רחוקים ומנותקים יותר זה מזה

מאיה מזרחי | 9 במרץ 2021 | פילוסופיה | 15 דק׳

איינשטיין במהלך שנות ה-20 | [Hulton Archive/Getty Images]

בכנס שאירע ב-1929 בניו יורק, נפגשו היסטוריונים, סוציולוגים ומדענים, בהם ההיסטוריון הארי אלמר ברנס, ששנים אחר כך יוכר כמכחיש שואה. החוקרים שוחחו על הקשר בין המדע לדת וכשהגיע תורו של ברנס הוא הציע: "הגיע הזמן שהמדע יעניק הגדרה חדשה לאלוהים". הצהרתו הניבה דיון שבמהלכו טענו מספר דרשנים כי עצם השילוב של אלוהים בשיח המדעי אינו במקום, כיוון ש"למדע אין דבר עם הדת".

כמעט 100 שנה מאוחר יותר, דיון מסוג זה אינו מפתיע אותנו יותר. דמויות מובילות בעולם המדע וההיסטוריה מפרידות לגמרי את הדת והאמונה מהתחומים המדעיים ומקטלגות אותן כ"המצאות" או "סיפורים". כך כותב למשל הביולוג האבולוציוני המפורסם ריצ'רד דוקינס בספרו "יש אלוהים?" שיצא לאור באנגלית בשנת 2006: "אני יודע שאתם לא מאמינים באיש עם זָקָן ארוך שיושב על ענן, אז בואו לא נבזבז עליו הרבה זמן. אני לא תוקף גרסה מסוימת של אלוהים או של אלים. אני תוקף את אלוהים, את כל האלים, כל דבר על-טבעי וכל הדברים העל-טבעיים באשר הם, בכל מקום ובכל עת שהומצאו או יומצאו בעתיד"[1].

גם ההיסטוריון הישראלי המפורסם יובל נח הררי חוזר ומדגיש בספריו ובהרצאותיו כי לדת אין דבר לתרום למדע. "צריך להגיד את זה בצורה מאוד מאוד ברורה מכיוון שיש נטייה הרבה פעמים לערפל את הסוגיה הזאת. העמדה האורתודוקסית במדע זה שאלוהים קיים אך ורק בתור המצאה של בני אדם. [...] אם אתם רוצים לדעת מה באמת העמדה של הממסד המדעי, לדעת מה העמדה האורתודוקסית של המדע [...] תשאלו את המשטרה או את משמר הגבול של המדע – כתבי העת האקדמיים. משמר הגבול שקובע מה באמת נכנס לתוך הטריטוריה שנחשבת מחקר מדעי ומה נשאר בחוץ, בארץ הברבריים של כל מיני פנטזיות ודמיונות ואסטרולוגיות, נומרולוגיות – שלא זוכים להכרה ולחותמת הכשר זה"[2].

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שיעורים מפחידים לחיים

ד"ר משה רט

בקטע מתוך תוכנית "מצלמה נסתרת" שפורסם ביוטיוב, עומדת באמצע מסדרון של בית מלון ילדה קטנה בעלת שיער שחור ארוך, לבושה בשמלה לבנה ואוחזת...

אברה קדברה: הסיפורים שמאחורי הקסם

דינה גורדון

כשדיוויד קופרפילד ריחף באוויר מעל קהל בהופעה חיה ב-1992, הוא הפעים את העולם וגרם לרבים לתהות מה הטריק שלו – האם השתמש במנוף,...

מה לא בסדר עם העולם?

ג'יימס סייל

ב-1910 התפרסם ספרו של העיתונאי והסופר הפורה ג.ק. צ'סטרטון, "מה לא בסדר עם העולם". למי שלא מכיר את יצירותיו הנפלאות, אני ממליץ עליהן בחום....

דוסטוייבסקי הותיר אחריו יצירת מופת, שכעת הפכה לנבואה המגשימה את עצמה

ג'ף מיניק, איל לוינטר

לפני כ-150 שנה שלח הסופר פיודור דוסטוייבסקי את פרקיו הראשונים בספרו המתהווה "שדים" לעיתון "השליח...

מה הסיבה לפרוץ המגפה? החשיבה הקלאסית רומזת על המקור

ג'יימס סייל, מאיה מזרחי

רבים חשים ייאוש מול הגורל שנכפה עליהם בשנה האחרונה מבלי שביכולתם לעשות כמעט דבר. עסקים נסגרו, אנשים איבדו את...

האודיסיאה: סיפור הרפתקאות פשוט בן 2,800 שנה, או כלי פסיכולוגי לשיפור עצמי?

ג'יימס סייל

נוהגים להתייחס היום אל "האודיסאה", אחד מסיפורי המסעות המפורסמים ביותר במיתולוגיה היוונית, כאל...

כיצד להחליט מהו הדבר הנכון לעשות?

איל לוינטר

ג'ים הוא בוטניקאי המסתובב בארצות שונות. יום אחד הוא מגיע במסגרת מחקרו לכיכר מרכזית של עיירה דרום-אפריקנית קטנה, ונדהם לגלות...

התעלומה של סף המוות

ד"ר משה רט

לא יהיה זה מופרז לומר שהשאלה "מה קורה לאחר המוות?" היא החשובה ביותר שניתן לשאול. יש לה השפעות על כל תחומי החיים האנושיים: דת, מוסר,...

שתפו: