כניסה
הרשמה לניוזלטר

מה חשב המדען הידוע בכל הזמנים על הקשר בין דת ומדע, בתקופה בה נדמה שהם לא יכולים להיות רחוקים ומנותקים יותר זה מזה

מאיה מזרחי | 9 במרץ 2021 | פילוסופיה | 15 דק׳

איינשטיין ואמונה

בכנס שאירע ב-1929 בניו יורק, נפגשו היסטוריונים, סוציולוגים ומדענים, בהם ההיסטוריון הארי אלמר ברנס, ששנים אחר כך יוכר כמכחיש שואה. החוקרים שוחחו על הקשר בין המדע לדת וכשהגיע תורו של ברנס הוא הציע: "הגיע הזמן שהמדע יעניק הגדרה חדשה לאלוהים". הצהרתו הניבה דיון שבמהלכו טענו מספר דרשנים כי עצם השילוב של אלוהים בשיח המדעי אינו במקום, כיוון ש"למדע אין דבר עם הדת".

כמעט 100 שנה מאוחר יותר, דיון מסוג זה אינו מפתיע אותנו יותר. דמויות מובילות בעולם המדע וההיסטוריה מפרידות לגמרי את הדת והאמונה מהתחומים המדעיים ומקטלגות אותן כ"המצאות" או "סיפורים". כך כותב למשל הביולוג האבולוציוני המפורסם ריצ'רד דוקינס בספרו "יש אלוהים?" שיצא לאור באנגלית בשנת 2006: "אני יודע שאתם לא מאמינים באיש עם זָקָן ארוך שיושב על ענן, אז בואו לא נבזבז עליו הרבה זמן. אני לא תוקף גרסה מסוימת של אלוהים או של אלים. אני תוקף את אלוהים, את כל האלים, כל דבר על-טבעי וכל הדברים העל-טבעיים באשר הם, בכל מקום ובכל עת שהומצאו או יומצאו בעתיד".

גם ההיסטוריון הישראלי המפורסם יובל נח הררי חוזר ומדגיש בספריו ובהרצאותיו כי לדת אין דבר לתרום למדע. "צריך להגיד את זה בצורה מאוד מאוד ברורה מכיוון שיש נטייה הרבה פעמים לערפל את הסוגיה הזאת. העמדה האורתודוקסית במדע זה שאלוהים קיים אך ורק בתור המצאה של בני אדם. [...] אם אתם רוצים לדעת מה באמת העמדה של הממסד המדעי, לדעת מה העמדה האורתודוקסית של המדע [...] תשאלו את המשטרה או את משמר הגבול של המדע – כתבי העת האקדמיים. משמר הגבול שקובע מה באמת נכנס לתוך הטריטוריה שנחשבת מחקר מדעי ומה נשאר בחוץ, בארץ הברבריים של כל מיני פנטזיות ודמיונות ואסטרולוגיות, נומרולוגיות – שלא זוכים להכרה ולחותמת הכשר זה".

איינשטיין במהלך שנות ה-20 | [Hulton Archive/Getty Images]

איינשטיין ואמונה

מה חשב המדען הידוע בכל הזמנים על הקשר בין דת ומדע, בתקופה בה נדמה שהם לא יכולים להיות רחוקים ומנותקים יותר זה מזה

מאיה מזרחי | 9 במרץ 2021 | פילוסופיה | 15 דק׳

איינשטיין במהלך שנות ה-20 | [Hulton Archive/Getty Images]

בכנס שאירע ב-1929 בניו יורק, נפגשו היסטוריונים, סוציולוגים ומדענים, בהם ההיסטוריון הארי אלמר ברנס, ששנים אחר כך יוכר כמכחיש שואה. החוקרים שוחחו על הקשר בין המדע לדת וכשהגיע תורו של ברנס הוא הציע: "הגיע הזמן שהמדע יעניק הגדרה חדשה לאלוהים". הצהרתו הניבה דיון שבמהלכו טענו מספר דרשנים כי עצם השילוב של אלוהים בשיח המדעי אינו במקום, כיוון ש"למדע אין דבר עם הדת".

כמעט 100 שנה מאוחר יותר, דיון מסוג זה אינו מפתיע אותנו יותר. דמויות מובילות בעולם המדע וההיסטוריה מפרידות לגמרי את הדת והאמונה מהתחומים המדעיים ומקטלגות אותן כ"המצאות" או "סיפורים". כך כותב למשל הביולוג האבולוציוני המפורסם ריצ'רד דוקינס בספרו "יש אלוהים?" שיצא לאור באנגלית בשנת 2006: "אני יודע שאתם לא מאמינים באיש עם זָקָן ארוך שיושב על ענן, אז בואו לא נבזבז עליו הרבה זמן. אני לא תוקף גרסה מסוימת של אלוהים או של אלים. אני תוקף את אלוהים, את כל האלים, כל דבר על-טבעי וכל הדברים העל-טבעיים באשר הם, בכל מקום ובכל עת שהומצאו או יומצאו בעתיד".

גם ההיסטוריון הישראלי המפורסם יובל נח הררי חוזר ומדגיש בספריו ובהרצאותיו כי לדת אין דבר לתרום למדע. "צריך להגיד את זה בצורה מאוד מאוד ברורה מכיוון שיש נטייה הרבה פעמים לערפל את הסוגיה הזאת. העמדה האורתודוקסית במדע זה שאלוהים קיים אך ורק בתור המצאה של בני אדם. [...] אם אתם רוצים לדעת מה באמת העמדה של הממסד המדעי, לדעת מה העמדה האורתודוקסית של המדע [...] תשאלו את המשטרה או את משמר הגבול של המדע – כתבי העת האקדמיים. משמר הגבול שקובע מה באמת נכנס לתוך הטריטוריה שנחשבת מחקר מדעי ומה נשאר בחוץ, בארץ הברבריים של כל מיני פנטזיות ודמיונות ואסטרולוגיות, נומרולוגיות – שלא זוכים להכרה ולחותמת הכשר זה".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
כשעיניו של אריה האבן יהפכו אדומות

בן קמינסקי

כמו סיפור תיבת נח ואגדות רבות על אסונות מרחבי העולם, סיפור סיני ישן מציע גם הוא שהבסיס להישרדות הוא שמירת...

הידע הסיני הקדום

בן קמינסקי, יון סונג

במשך אלפי שנים חיפשו הסינים את ה"דאו" או ה"דרך" קלאסיקות סיניות בנות אלפי שנים שימשו כבסיס הידע שעליו נבחנו הסינים עד לתחילת המאה...

רוחב לבם של מנהיגים גדולים

בן קמינסקי

הקיסר שקידם את הפקידים שביקרו אותו טאי-דזונג משושלת טאנג, או בשמו האחר לי שה-מין (649-598 לספירה) היה ידוע כקיסר שעודד את יועציו ואת פקידיו להעביר עליו ביקורת, והקפיד לשפר את עצמו בהתאם. הוא...

זה בעצם הפוך: מדוע שוויון הוא עיקרון שגוי

איל לוינטר, מאיה מזרחי, רקפת תבור

הטבע פועל לפי חוקים לא-שוויוניים וכך גם בני האדם, אז מדוע החברה מקדשת את השוויון ומתייחסת אליו כערך אבסולוטי עליון...

עלייתו של ״הדרקון השוכב״

בן קמינסקי, דייוויד וו

על צלע ההר הגבוה והירוק עשה המנהיג הצבאי ליו בֵיי את דרכו, יחד עם שני הגנרלים החברים שלו, שותפיו למסע ולמשימה. בבקתה מבודדת עם סכך קש על ראש ההר, כך שמעו, גר אדם מיוחד. ״הדרקון השוכב״, כך...

מדוע אריסטוקרטיה נחוצה לחברה שלנו

מאיה מזרחי

"כל חברה צריכה מספר מודלים המגיעים מהעבר", אומר ההיסטוריון הצרפתי והמומחה לאריסטוקרטיה אריק מונסיון ריגו "המשפחות האלה שרדו במשך מאות שנים בגלל שהן כנראה מחזיקות בסוד חיי...

שתפו: