כניסה
הרשמה לניוזלטר

הציבור חכם ולכן הציבור ישלם, פחות. שוק התחבורה הציבורית מצטרפת לגל הפיתוחים הטכנולוגיים שכובש כמעט את כל תחומי החיים שלנו, במטרה לייעל אותם ולהעניק לנו שירות טוב יותר. אז אילו אסטרטגיות טכנולוגיות ננקטות להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, ואילו מהן כבר זמינות בישראל? בכתבה לפניכם

שולי הזלקורן | 16 בדצמבר 2020 | תוכן שיווקי | 2 דק׳

עתיד התחבורה הציבורית בעולם

בשנים האחרונות ניתן להבחין באסטרטגיות חדשות להגדלת מספר הנוסעים במערכת תחבורה ציבורית, הבולט בניהם הוא ניידות כ-שירות (Mobility-as-a-Service). מדובר בפתרונות המציעים מערכת המשלבת שירותים מקוונים בזמן אמת כדי לספק לכל נוסע פתרון מותאם אישית עבורו למעבר המהיר והזול ביותר מנקודה א׳ לב׳ ולייעל את הזמן שאנו מבלים בדרכים. מגמות אלה רלוונטיות גם בישראל, ובמשרד התחבורה נערכים לשינויים קצרי וארוכי הטווח בתחום.

עתיד התחבורה הציבורית בעולם יושפע ודאי ממכוניות אוטונומיות, אך מלבד קצב הפיתוח והייצור, כלי הרכב האלה זקוקים, בין השאר, לתשתית כבישים חכמה כדי לזכות לאימוץ רחב. המעבר לאמצעי הסעת המונים חשמליים ופחות מזהמים יהפוך אותם לבחירה המועדפת על נוסעים רבים, אבל האטרקטיביות והרלוונטיות מושפעות מזמינות של פתרון טכנולוגי אוניברסלי, שיאפשר לנוסעים לבחור את התעריף וספק השירות המועדף; כמו גם מהיעדר חיבור מהק״מ הראשון ועד האחרון.

השלב הראשון בתכנון תחבורה ציבורית עתידית יעילה הוא יישום ניידות כשירות באמצעות אפליקציות התמצאות ותשלום חכמות ויעילות. אפליקציות כגון Jelbi של ה-BVG בברלין, מפעילת התחבורה הציבורית בבירת גרמניה, מספקת השוואת מחירים וזמני נסיעות בכלל אמצעי התחבורה (כולל כלי רכב שיתופיים, קטנועים חשמליים ועוד) ואפשרות תשלום. בישראל למשל, ניתן למצוא את *ANYWAY שמתחילה בימים אלה להעניק שירות תשלום לדמי נסיעה ותיקוף בתחבורה ציבורית, ובכך מייתרת את ההתעסקות עם כרטיסים פיזיים.

Shutterstock

שתפו: