הציבור חכם ולכן הציבור ישלם, פחות. שוק התחבורה הציבורית מצטרפת לגל הפיתוחים הטכנולוגיים שכובש כמעט את כל תחומי החיים שלנו, במטרה לייעל אותם ולהעניק לנו שירות טוב יותר. אז אילו אסטרטגיות טכנולוגיות ננקטות להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, ואילו מהן כבר זמינות בישראל? בכתבה לפניכם
שולי הזלקורן | 16 בדצמבר 2020 | תוכן שיווקי | 2 דק׳
עתיד התחבורה הציבורית בעולם
בשנים האחרונות ניתן להבחין באסטרטגיות חדשות להגדלת מספר הנוסעים במערכת תחבורה ציבורית, הבולט בניהם הוא ניידות כ-שירות (Mobility-as-a-Service). מדובר בפתרונות המציעים מערכת המשלבת שירותים מקוונים בזמן אמת כדי לספק לכל נוסע פתרון מותאם אישית עבורו למעבר המהיר והזול ביותר מנקודה א׳ לב׳ ולייעל את הזמן שאנו מבלים בדרכים. מגמות אלה רלוונטיות גם בישראל, ובמשרד התחבורה נערכים לשינויים קצרי וארוכי הטווח בתחום.
עתיד התחבורה הציבורית בעולם יושפע ודאי ממכוניות אוטונומיות, אך מלבד קצב הפיתוח והייצור, כלי הרכב האלה זקוקים, בין השאר, לתשתית כבישים חכמה כדי לזכות לאימוץ רחב. המעבר לאמצעי הסעת המונים חשמליים ופחות מזהמים יהפוך אותם לבחירה המועדפת על נוסעים רבים, אבל האטרקטיביות והרלוונטיות מושפעות מזמינות של פתרון טכנולוגי אוניברסלי, שיאפשר לנוסעים לבחור את התעריף וספק השירות המועדף; כמו גם מהיעדר חיבור מהק״מ הראשון ועד האחרון.
השלב הראשון בתכנון תחבורה ציבורית עתידית יעילה הוא יישום ניידות כשירות באמצעות אפליקציות התמצאות ותשלום חכמות ויעילות. אפליקציות כגון Jelbi של ה-BVG בברלין, מפעילת התחבורה הציבורית בבירת גרמניה, מספקת השוואת מחירים וזמני נסיעות בכלל אמצעי התחבורה (כולל כלי רכב שיתופיים, קטנועים חשמליים ועוד) ואפשרות תשלום. בישראל למשל, ניתן למצוא את *ANYWAY שמתחילה בימים אלה להעניק שירות תשלום לדמי נסיעה ותיקוף בתחבורה ציבורית, ובכך מייתרת את ההתעסקות עם כרטיסים פיזיים.
בהיעדר שירותי תשלום חכמים ההתניידות בתחבורה ציבורית בתוך ומחוץ לערים לרוב מייגעת וכוללת עמידה בתור לקניית כרטיס, חיפוש הכרטיס המתאים במסך מגע שבו נגעו כולם, תשלום והמתנה להדפסת הכרטיס וחשבונית המס. מדוע רכישת כרטיס נסיעה צריכה להיות שונה מקניית קפה או כרטיס לקולנוע, שואל מאט בלנקס (Matt Blanks), מנהל תחום תחבורה במאסטרקרד: ״זה נשמע נדוש, אבל תחבורה (ציבורית) היא הכוח המניע של העיר. אם אנשים לא יכולים להשתמש בקו Jubilee ברכבת התחתית של לונדון, רובע העסקים Canary Wharf יתקשה לתפקד״, הסביר בלנקס, שהיה מעורב בפרויקט כרטיס הנסיעה החכם אויסטר (Oyster) הלונדוני. אחרי הכל, פתרונות שמאפשרים עלייה מהירה לאוטובוס משפרים את בטיחות הנהג והנוסעים ומפחיתים עיכובים בזמני הנסיעה.
בהמשך למכרז של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. בשלב זה ניתן יהיה לשלם דמי נסיעה באמצעות היישומון באוטובוסים ובהמשך ברכבת ישראל (לא ברכבת הקלה). התשלום יהיה בהתאם למרחק הנסיעה שביצע הלקוח ויחויב באמצעות כל כרטיס אשראי, לרבות כרטיסי דביט ותייר, שהגדיר הלקוח בעת ההרשמה ביישומון.
החישוב לצורך התשלום מתבצע ב-25 בחודש עבור התקופה שבין ה-25 בחודש הקודם ועד ה- 24 בחודש הנוכחי. החיוב בפועל מתבצע לפי תאריך החיוב של כרטיס האשראי, למעט כרטיסי דביט ותייר עבורם החישוב והחיוב הם יומיים. כפוף לתנאי החברה ותנאי השימוש ביישומון. במכשירים תומכים.
מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן
עתיד התחבורה הציבורית בעולם
הציבור חכם ולכן הציבור ישלם, פחות. שוק התחבורה הציבורית מצטרפת לגל הפיתוחים הטכנולוגיים שכובש כמעט את כל תחומי החיים שלנו, במטרה לייעל אותם ולהעניק לנו שירות טוב יותר. אז אילו אסטרטגיות טכנולוגיות ננקטות להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, ואילו מהן כבר זמינות בישראל? בכתבה לפניכם
שולי הזלקורן | 16 בדצמבר 2020 | תוכן שיווקי | 5 דק׳
Shutterstock
בשנים האחרונות ניתן להבחין באסטרטגיות חדשות להגדלת מספר הנוסעים במערכת תחבורה ציבורית, הבולט בניהם הוא ניידות כ-שירות (Mobility-as-a-Service). מדובר בפתרונות המציעים מערכת המשלבת שירותים מקוונים בזמן אמת כדי לספק לכל נוסע פתרון מותאם אישית עבורו למעבר המהיר והזול ביותר מנקודה א׳ לב׳ ולייעל את הזמן שאנו מבלים בדרכים. מגמות אלה רלוונטיות גם בישראל, ובמשרד התחבורה נערכים לשינויים קצרי וארוכי הטווח בתחום.
עתיד התחבורה הציבורית בעולם יושפע ודאי ממכוניות אוטונומיות, אך מלבד קצב הפיתוח והייצור, כלי הרכב האלה זקוקים, בין השאר, לתשתית כבישים חכמה כדי לזכות לאימוץ רחב. המעבר לאמצעי הסעת המונים חשמליים ופחות מזהמים יהפוך אותם לבחירה המועדפת על נוסעים רבים, אבל האטרקטיביות והרלוונטיות מושפעות מזמינות של פתרון טכנולוגי אוניברסלי, שיאפשר לנוסעים לבחור את התעריף וספק השירות המועדף; כמו גם מהיעדר חיבור מהק״מ הראשון ועד האחרון.
השלב הראשון בתכנון תחבורה ציבורית עתידית יעילה הוא יישום ניידות כשירות באמצעות אפליקציות התמצאות ותשלום חכמות ויעילות. אפליקציות כגון Jelbi של ה-BVG בברלין, מפעילת התחבורה הציבורית בבירת גרמניה, מספקת השוואת מחירים וזמני נסיעות בכלל אמצעי התחבורה (כולל כלי רכב שיתופיים, קטנועים חשמליים ועוד) ואפשרות תשלום. בישראל למשל, ניתן למצוא את *ANYWAY שמתחילה בימים אלה להעניק שירות תשלום לדמי נסיעה ותיקוף בתחבורה ציבורית, ובכך מייתרת את ההתעסקות עם כרטיסים פיזיים.
בהיעדר שירותי תשלום חכמים ההתניידות בתחבורה ציבורית בתוך ומחוץ לערים לרוב מייגעת וכוללת עמידה בתור לקניית כרטיס, חיפוש הכרטיס המתאים במסך מגע שבו נגעו כולם, תשלום והמתנה להדפסת הכרטיס וחשבונית המס. מדוע רכישת כרטיס נסיעה צריכה להיות שונה מקניית קפה או כרטיס לקולנוע, שואל מאט בלנקס (Matt Blanks), מנהל תחום תחבורה במאסטרקרד: ״זה נשמע נדוש, אבל תחבורה (ציבורית) היא הכוח המניע של העיר. אם אנשים לא יכולים להשתמש בקו Jubilee ברכבת התחתית של לונדון, רובע העסקים Canary Wharf יתקשה לתפקד״, הסביר בלנקס, שהיה מעורב בפרויקט כרטיס הנסיעה החכם אויסטר (Oyster) הלונדוני. אחרי הכל, פתרונות שמאפשרים עלייה מהירה לאוטובוס משפרים את בטיחות הנהג והנוסעים ומפחיתים עיכובים בזמני הנסיעה.
בהמשך למכרז של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. בשלב זה ניתן יהיה לשלם דמי נסיעה באמצעות היישומון באוטובוסים ובהמשך ברכבת ישראל (לא ברכבת הקלה). התשלום יהיה בהתאם למרחק הנסיעה שביצע הלקוח ויחויב באמצעות כל כרטיס אשראי, לרבות כרטיסי דביט ותייר, שהגדיר הלקוח בעת ההרשמה ביישומון.
החישוב לצורך התשלום מתבצע ב-25 בחודש עבור התקופה שבין ה-25 בחודש הקודם ועד ה- 24 בחודש הנוכחי. החיוב בפועל מתבצע לפי תאריך החיוב של כרטיס האשראי, למעט כרטיסי דביט ותייר עבורם החישוב והחיוב הם יומיים. כפוף לתנאי החברה ותנאי השימוש ביישומון. במכשירים תומכים.
מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן