כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

מאיה מזרחי | 13 באוקטובר 2023 | פסיכולוגיה | 17 דק׳

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

אחד הדברים הקשים ביותר להורה זה לדעת שאחד הילדים בבית הספר מתנהג בבריונות כלפי בנו האהוב, ולהבין שאין בכוחו לעשות דבר כדי לסייע לו. זה קרה לי עם בתי שהייתה חוזרת מהגן ומספרת כיצד ילדה התנהגה אליה בצורה משפילה ומעליבה. "אז חייכתי אליה", אמרה לי בתי, ואני, למרות ששמחתי על החוסן הרגשי שלה, רציתי לומר לה להגיב בחזרה. כי מה אומרים לילד במצב כזה? האם צריך להדריך אותו להמשיך לנהוג בנחמדות, "להפנות את הלחי השנייה" ולהיתפס חלש, או ללמד אותו להעמיד את הילד השני במקום ו"לומר לגננת"?

ככל שחשבתי על כך, הבנתי שאולי זו אינה השאלה הנכונה. אלא שראשית עליי להבין עם עצמי מדוע אני תופסת נחמדות בתור חולשה, ובמידה מסוימת בריונות כחוזק. הבנתי שלנו, כחברה, יש מושגים שאנחנו לא תמיד מודעים להם: "אם אתה לא מגיב בחזרה כשמישהו עושה לך משהו, ועוד יותר, אם אתה נחמד אליו – אתה חלש וינצלו אותך"; ואם אדם ניסה להשפיל אותך אתה בהכרח מושפל וכתוצאה מכך מסכן וחלש.

ככל שהעמקתי בכך הבחנתי כי הסלידה מנחמדות אינה עוצרת רק בחשש להיתפס "חלש", אלא מופיעה בתחומים רחבים אחרים בחיים. "נחמד" נתפס בתור "משעמם" – רעיון שהוחדר לחברה עם תנועת "הרומנטיזם" שצמחה ב-200 השנים האחרונות והכתה שורשים בספרות ובקולנוע. אדם מעניין ומשפיע נתפס היום כאדם מלהיב: מישהו להוט ויצירתי, נמרץ וספונטני; מישהו שמעז לדחוף את רעיונותיו ואף לצאת נגד המסורת; חצוף ההולך בעקבות ליבו ותשוקותיו. בניגוד אליו, "הנחמד" נתפס כאדם נינוח ומכובד, שקול ושמרן, לא זוהר ושקט, ובקיצור – משעמם.

איור: אלחנן בן אורי

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

מאיה מזרחי | 13 באוקטובר 2023 | פסיכולוגיה | 17 דק׳

איור: אלחנן בן אורי

אחד הדברים הקשים ביותר להורה זה לדעת שאחד הילדים בבית הספר מתנהג בבריונות כלפי בנו האהוב, ולהבין שאין בכוחו לעשות דבר כדי לסייע לו. זה קרה לי עם בתי שהייתה חוזרת מהגן ומספרת כיצד ילדה התנהגה אליה בצורה משפילה ומעליבה. "אז חייכתי אליה", אמרה לי בתי, ואני, למרות ששמחתי על החוסן הרגשי שלה, רציתי לומר לה להגיב בחזרה. כי מה אומרים לילד במצב כזה? האם צריך להדריך אותו להמשיך לנהוג בנחמדות, "להפנות את הלחי השנייה" ולהיתפס חלש, או ללמד אותו להעמיד את הילד השני במקום ו"לומר לגננת"?

ככל שחשבתי על כך, הבנתי שאולי זו אינה השאלה הנכונה. אלא שראשית עליי להבין עם עצמי מדוע אני תופסת נחמדות בתור חולשה, ובמידה מסוימת בריונות כחוזק. הבנתי שלנו, כחברה, יש מושגים שאנחנו לא תמיד מודעים להם: "אם אתה לא מגיב בחזרה כשמישהו עושה לך משהו, ועוד יותר, אם אתה נחמד אליו – אתה חלש וינצלו אותך"; ואם אדם ניסה להשפיל אותך אתה בהכרח מושפל וכתוצאה מכך מסכן וחלש.

ככל שהעמקתי בכך הבחנתי כי הסלידה מנחמדות אינה עוצרת רק בחשש להיתפס "חלש", אלא מופיעה בתחומים רחבים אחרים בחיים. "נחמד" נתפס בתור "משעמם" – רעיון שהוחדר לחברה עם תנועת "הרומנטיזם" שצמחה ב-200 השנים האחרונות והכתה שורשים בספרות ובקולנוע. אדם מעניין ומשפיע נתפס היום כאדם מלהיב: מישהו להוט ויצירתי, נמרץ וספונטני; מישהו שמעז לדחוף את רעיונותיו ואף לצאת נגד המסורת; חצוף ההולך בעקבות ליבו ותשוקותיו. בניגוד אליו, "הנחמד" נתפס כאדם נינוח ומכובד, שקול ושמרן, לא זוהר ושקט, ובקיצור – משעמם.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

דינה גורדון

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

6 שיעורים מהביוגרפיה של אילון מאסק

דינה גורדון

כיצד הפך מאסק מילד שספג מכות קשות בבית הספר לאחד האנשים המצליחים בעולם? מה ניתן ללמוד על סגנון הניהול שלו? מדוע הוא לוקח סיכונים שנראים בגדר הבלתי אפשרי? ואיך הוא מניע עובדים לעמידה ביעדים?

״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״

איל לוינטר

כיצד לפתח קשיחות? סטיב מגנס, יועץ לפיתוח מיומנויות מנטליות עבור קבוצות ספורט מקצועיות, יוצא בספרו האחרון "תעשו דברים קשים" נגד המסרים שהועברו לנו בתקשורת ובסרטים, ומלמד עקרונות נכונים יותר לפיתוח קשיחות

הוא שרד בשכונת עוני בזכות "יכולת על" שגילה: "יצירת ערך". כעת הוא הפך אותה למודל חינוך חדש

דינה גורדון

בתרבות המעודדת פינוק יתר של ילדים ומנטליות של קורבן, לי בנסון מציע מודל חדש: לגדל "ילדים היוצרים ערך" – עבור עצמם, עבור החברה ועבור המדינה

שתפו: