כניסה
הרשמה לניוזלטר

"חינוך נקשר כיום בדרכים שיועילו לכלכלה. בנו כאן מערכות שמטרתן לטפל באופן שווה במסות של ילדים, ולשים דגש על יעילות ותועלתניות, לא על הזנה של הנשמה ברעיונות גבוהים". ריאיון עם תאורטיקן החינוך אנדרו קרן, מייסד ומנהל מרכז המחקר לחינוך קלאסי (CIRCE)

מאיה מזרחי | 10 באפריל 2022 | פסיכולוגיה | 12 דק׳

החזרה לחינוך הקלאסי – כיצד להעניק לילדינו כלים ותבונה המבוססים על מוסריות, אמת ויופי

כאשר ילדינו עוברים מהגן לבית הספר אנחנו מלאי התרגשות. מצד אחד זהו צעד משמעותי בחייו של ילד, אך מנגד השינוי הגדול שהוא עומד לחוות מעורר ברובנו דאגה: האם הוא יצליח לשבת בכיתה יום שלם? האם הוא יצליח לעמוד בקצב? הדאגות פוחתות מעט כאשר ההורה נזכר בנוסטלגיה בילדותו: "גם אני הייתי שם, גם אני סבלתי מהישיבה בכיתה וממורים שלא עניינו אותי – מה כבר יכול להיות?" הילד ילמד לקרוא ולכתוב, ייבחן במתמטיקה, בהיסטוריה, יצא עם בגרות כמו כולם ויהיה מוכן לחיים.

תיאורטיקן החינוך, אנדרו קרן (Andrew Kern), הוא אחד מאנשים רבים בארה"ב ובעולם כולו החושבים שדווקא הרבה יכול לקרות לילדים שלנו, לחברה ולמין האנושי בכללותו אם נמשיך לתמוך במערכת כפי שהיא כיום – מוכוונת לתועלתנות ולייעול. מערכת שמטרתה להכין ילדים לעולם העבודה, מתוך חשיבה כלכלית ולא מתוך חשיבה על הילד ומה שהוא זקוק לו. "במקום שהחינוך יתמקד במדעי הרוח, באנושיות של הילד, הוא נקשר כעת בדרכים שיועילו לכלכלה. לא מתייחסים לילדים כאל בני אדם, אלא כאל חלקים במכונה", הוא אומר לי בריאיון.

Auguste Toulmouche/Public Domain

החזרה לחינוך הקלאסי – כיצד להעניק לילדינו כלים ותבונה המבוססים על מוסריות, אמת ויופי

"חינוך נקשר כיום בדרכים שיועילו לכלכלה. בנו כאן מערכות שמטרתן לטפל באופן שווה במסות של ילדים, ולשים דגש על יעילות ותועלתניות, לא על הזנה של הנשמה ברעיונות גבוהים". ריאיון עם תאורטיקן החינוך אנדרו קרן, מייסד ומנהל מרכז המחקר לחינוך קלאסי (CIRCE)

מאיה מזרחי | 10 באפריל 2022 | פסיכולוגיה | 12 דק׳

Auguste Toulmouche/Public Domain

כאשר ילדינו עוברים מהגן לבית הספר אנחנו מלאי התרגשות. מצד אחד זהו צעד משמעותי בחייו של ילד, אך מנגד השינוי הגדול שהוא עומד לחוות מעורר ברובנו דאגה: האם הוא יצליח לשבת בכיתה יום שלם? האם הוא יצליח לעמוד בקצב? הדאגות פוחתות מעט כאשר ההורה נזכר בנוסטלגיה בילדותו: "גם אני הייתי שם, גם אני סבלתי מהישיבה בכיתה וממורים שלא עניינו אותי – מה כבר יכול להיות?" הילד ילמד לקרוא ולכתוב, ייבחן במתמטיקה, בהיסטוריה, יצא עם בגרות כמו כולם ויהיה מוכן לחיים.

תיאורטיקן החינוך, אנדרו קרן (Andrew Kern), הוא אחד מאנשים רבים בארה"ב ובעולם כולו החושבים שדווקא הרבה יכול לקרות לילדים שלנו, לחברה ולמין האנושי בכללותו אם נמשיך לתמוך במערכת כפי שהיא כיום – מוכוונת לתועלתנות ולייעול. מערכת שמטרתה להכין ילדים לעולם העבודה, מתוך חשיבה כלכלית ולא מתוך חשיבה על הילד ומה שהוא זקוק לו. "במקום שהחינוך יתמקד במדעי הרוח, באנושיות של הילד, הוא נקשר כעת בדרכים שיועילו לכלכלה. לא מתייחסים לילדים כאל בני אדם, אלא כאל חלקים במכונה", הוא אומר לי בריאיון.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

דינה גורדון

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

6 שיעורים מהביוגרפיה של אילון מאסק

דינה גורדון

כיצד הפך מאסק מילד שספג מכות קשות בבית הספר לאחד האנשים המצליחים בעולם? מה ניתן ללמוד על סגנון הניהול שלו? מדוע הוא לוקח סיכונים שנראים בגדר הבלתי אפשרי? ואיך הוא מניע עובדים לעמידה ביעדים?

״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״

איל לוינטר

כיצד לפתח קשיחות? סטיב מגנס, יועץ לפיתוח מיומנויות מנטליות עבור קבוצות ספורט מקצועיות, יוצא בספרו האחרון "תעשו דברים קשים" נגד המסרים שהועברו לנו בתקשורת ובסרטים, ומלמד עקרונות נכונים יותר לפיתוח קשיחות

שתפו: