כניסה
הרשמה לניוזלטר

ניהול

7 בפברואר 2019 | פסיכולוגיה | 2 דק׳

דינה גורדון, איל לוינטר

נקודה למחשבה: תפסיקו "להיכנס לנעליים" של העובדים

כאשר מנהלים או מנהיגים רוצים לדעת מה העובדים שלהם, הלקוחות או המתחרים חושבים, או כיצד הם מרגישים, אחת התשובות השגרתיות היא: "תנסה להיכנס לנעליים שלהם", או לראות את הדברים מנקודת מבטם. מחקרים רבים במדעי החברה הראו את היתרונות של כניסה לנעליים של אחרים: ירידה בסטריאוטיפים, עלייה באלטרואיזם ויצירת קשרים חברתיים חזקים יותר. אבל מתברר שמעט מאוד מחקרים נעשו כדי לבדוק האם כניסה לנעליים של אחרים באמת משפרת את התובנות שלנו לגבי מה אחרים חושבים, מרגישים או רוצים, כך לפי מחקר שנערך לאחרונה בישראל ובארה"ב.

המחקר הוא למעשה סדרה של 25 ניסויים עם 2,816 נבדקים שכללו תלמידי קולג', סטודנטים למנהל עסקים, עובדי מכונות ועובדים אחרים מארה"ב ומישראל. הם התבקשו לנחש את המחשבות, הרגשות וההעדפות של אנשים אחרים, החל מזרים גמורים ועד לבני זוג. לפי ממצאי המחקר, הכניסה לנעליים של אחרים לא הביאה את התוצאות שלהן ציפו.

באחד הניסויים הראשונים, הראו למשתתפים במחקר תמונות של אנשים זרים והם התבקשו לנחש את הרגשות של האנשים בתמונות לפי הבעות הפנים, העיניים ותנוחת הגוף. בניסוי אחר הראו למשתתפים סרטונים והם התבקשו להעריך האם הבעות הפנים שלהם ומה שהם אומרים הם אמיתיים או מזויפים. בכל אחד מהניסויים ביקשו מקבוצה אחת של משתתפים לנסות להיכנס לנעליים של האנשים שבהם הם צפו, ומקבוצה שנייה רק לענות על השאלות. לפי תוצאות הניסוי: לקבוצה שנכנסה לנעליים של האחרים היו תוצאות פחות טובות מאשר לקבוצה האחרת.

בסדרת הניסויים הבאה, החוקרים ביקשו מהמשתתפים לנחש דעות והעדפות של זרים או בני זוג רומנטיים, כולל האם הם מעדיפים פעילויות מסוימות, בדיחות או סרטים, או האם הם מסכימים עם דעות מסוימות. גם במקרה זה, אלו שהתבקשו לנסות להיכנס לנעליים של אחרים, ניחשו פחות טוב מאשר הקבוצה שלא קיבלה הנחייה שכזאת.

מה בכל זאת יכול לעבוד כאשר רוצים לדעת כיצד אחרים מרגישים ומה הם חושבים? פשוט, לשאול אותם. בניסוי נוסף נוספה קבוצה של משתתפים שהתבקשה לשאול את בני הזוג שלהם מה הם מעדיפים. כפי שניתן לנחש, התברר שרמת הדיוק הוגברה באופן משמעותי, בהשוואה לאלה שהתבקשו לנחש באמצעות "כניסה לנעליים" של האחר או רק לענות על השאלה.

"כדי להבין איך הראש של אחרים עובד", החוקרים מסכמים "עדיף להסתמך יותר על האוזניים שלנו מאשר על האינטואיציה".


* המחקר: Perspective Mistaking: Accurately Understanding the Mind of Another Requires Getting Perspective, Not Taking Perspective by Eyal, Steffel, Epley, 2018

מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן

נקודה למחשבה: תפסיקו "להיכנס לנעליים" של העובדים

ניהול

7 בפברואר 2019 | פסיכולוגיה | 9 דק׳

דינה גורדון, איל לוינטר

איור: Fotolia

כאשר מנהלים או מנהיגים רוצים לדעת מה העובדים שלהם, הלקוחות או המתחרים חושבים, או כיצד הם מרגישים, אחת התשובות השגרתיות היא: "תנסה להיכנס לנעליים שלהם", או לראות את הדברים מנקודת מבטם. מחקרים רבים במדעי החברה הראו את היתרונות של כניסה לנעליים של אחרים: ירידה בסטריאוטיפים, עלייה באלטרואיזם ויצירת קשרים חברתיים חזקים יותר. אבל מתברר שמעט מאוד מחקרים נעשו כדי לבדוק האם כניסה לנעליים של אחרים באמת משפרת את התובנות שלנו לגבי מה אחרים חושבים, מרגישים או רוצים, כך לפי מחקר שנערך לאחרונה בישראל ובארה"ב.

המחקר הוא למעשה סדרה של 25 ניסויים עם 2,816 נבדקים שכללו תלמידי קולג', סטודנטים למנהל עסקים, עובדי מכונות ועובדים אחרים מארה"ב ומישראל. הם התבקשו לנחש את המחשבות, הרגשות וההעדפות של אנשים אחרים, החל מזרים גמורים ועד לבני זוג. לפי ממצאי המחקר, הכניסה לנעליים של אחרים לא הביאה את התוצאות שלהן ציפו.

באחד הניסויים הראשונים, הראו למשתתפים במחקר תמונות של אנשים זרים והם התבקשו לנחש את הרגשות של האנשים בתמונות לפי הבעות הפנים, העיניים ותנוחת הגוף. בניסוי אחר הראו למשתתפים סרטונים והם התבקשו להעריך האם הבעות הפנים שלהם ומה שהם אומרים הם אמיתיים או מזויפים. בכל אחד מהניסויים ביקשו מקבוצה אחת של משתתפים לנסות להיכנס לנעליים של האנשים שבהם הם צפו, ומקבוצה שנייה רק לענות על השאלות. לפי תוצאות הניסוי: לקבוצה שנכנסה לנעליים של האחרים היו תוצאות פחות טובות מאשר לקבוצה האחרת.

בסדרת הניסויים הבאה, החוקרים ביקשו מהמשתתפים לנחש דעות והעדפות של זרים או בני זוג רומנטיים, כולל האם הם מעדיפים פעילויות מסוימות, בדיחות או סרטים, או האם הם מסכימים עם דעות מסוימות. גם במקרה זה, אלו שהתבקשו לנסות להיכנס לנעליים של אחרים, ניחשו פחות טוב מאשר הקבוצה שלא קיבלה הנחייה שכזאת.

מה בכל זאת יכול לעבוד כאשר רוצים לדעת כיצד אחרים מרגישים ומה הם חושבים? פשוט, לשאול אותם. בניסוי נוסף נוספה קבוצה של משתתפים שהתבקשה לשאול את בני הזוג שלהם מה הם מעדיפים. כפי שניתן לנחש, התברר שרמת הדיוק הוגברה באופן משמעותי, בהשוואה לאלה שהתבקשו לנחש באמצעות "כניסה לנעליים" של האחר או רק לענות על השאלה.

"כדי להבין איך הראש של אחרים עובד", החוקרים מסכמים "עדיף להסתמך יותר על האוזניים שלנו מאשר על האינטואיציה".


* המחקר: Perspective Mistaking: Accurately Understanding the Mind of Another Requires Getting Perspective, Not Taking Perspective by Eyal, Steffel, Epley, 2018

מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ניהול סיכויים: "כובשי הפסגות"

נטע נס

הסיכויים הגדולים באמת נגלים לאלה שלא מוכנים להרים ידיים ולהרפות מן הטיפוס לפסגה. הם חלוצים, נועזים, ויזמים מהפכניים שכובשים פסגות, בעוד האחרים פוסעים בשבילים ידועים, מוכרים, שאלפי

כיצד יחידות העילית של צה"ל פועלות בדרכים יצירתיות?

ירון בוסקילה

5 עקרונות ליצירתיות נועזת ופתרון בעיות מורכבות מעולם המבצעים המיוחדים, וכיצד ניתן ליישם אותם בעולם האישי והעסקי

כלכלה של קבוצה מנצחת, או כיצד לבזבז כסף על כוכבי כדורגל

פרופ' לי-שינג סון

האם כסף באמת קונה ביצועים?

הרופאה שעלתה לשמים וחזרה לספר על כך

דינה גורדון

ד״ר מרי ניל הייתה מנתחת בכירה - אשת מדע סקפטית וצינית, עד שהקיאק שלה נתקע מתחת למפל מים שהטביע אותה למוות. כשמשו את גופתה וניסו להחיות אותה כנגד כל הסיכויים, היא כבר טיילה בעולם שמעבר, ובסוף התעוררה. ״ישות שמימית עטפה אותי באהבה טהורה אינסופית והייתה לי תחושה עמוקה ומוחלטת שחזרתי הביתה״, היא מספרת בראיון לאפוק טיימס

תיאוריית המְכָל: כיצד התרבות שאנו צורכים מעצבת אותנו

רקפת תבור

האם צפייה בחדשות יכולה להזיק לנו יותר מצפייה באירוע טראומתי אמיתי? כיצד הטלוויזיה משפיעה על מבנה המוח שלנו ועל התדרדרות הזיכרון המילולי? ואיזו השפעה יש לספרים על יכולתנו להבין את רגשות הזולת?

סיפורם של ארבעה אנשים שהחליטו לעזוב הכול ולהתחיל מחדש

דינה גורדון

אשת הייטק מצילה את אוכלוסיית האריות בהתחלה רואים רק רעמה ענקית של תלתלים זהובים. במבט נוסף מבצבצות מתוך התלתלים פנים עדינות עם מבט ישיר וחודר שמפתיע

שתפו: