כניסה
הרשמה לניוזלטר

ניהול

7 בפברואר 2019 | פסיכולוגיה | 2 דק׳

דינה גורדון, איל לוינטר

נקודה למחשבה: תפסיקו "להיכנס לנעליים" של העובדים

כאשר מנהלים או מנהיגים רוצים לדעת מה העובדים שלהם, הלקוחות או המתחרים חושבים, או כיצד הם מרגישים, אחת התשובות השגרתיות היא: "תנסה להיכנס לנעליים שלהם", או לראות את הדברים מנקודת מבטם. מחקרים רבים במדעי החברה הראו את היתרונות של כניסה לנעליים של אחרים: ירידה בסטריאוטיפים, עלייה באלטרואיזם ויצירת קשרים חברתיים חזקים יותר. אבל מתברר שמעט מאוד מחקרים נעשו כדי לבדוק האם כניסה לנעליים של אחרים באמת משפרת את התובנות שלנו לגבי מה אחרים חושבים, מרגישים או רוצים, כך לפי מחקר שנערך לאחרונה בישראל ובארה"ב.

המחקר הוא למעשה סדרה של 25 ניסויים עם 2,816 נבדקים שכללו תלמידי קולג', סטודנטים למנהל עסקים, עובדי מכונות ועובדים אחרים מארה"ב ומישראל. הם התבקשו לנחש את המחשבות, הרגשות וההעדפות של אנשים אחרים, החל מזרים גמורים ועד לבני זוג. לפי ממצאי המחקר, הכניסה לנעליים של אחרים לא הביאה את התוצאות שלהן ציפו.

באחד הניסויים הראשונים, הראו למשתתפים במחקר תמונות של אנשים זרים והם התבקשו לנחש את הרגשות של האנשים בתמונות לפי הבעות הפנים, העיניים ותנוחת הגוף. בניסוי אחר הראו למשתתפים סרטונים והם התבקשו להעריך האם הבעות הפנים שלהם ומה שהם אומרים הם אמיתיים או מזויפים. בכל אחד מהניסויים ביקשו מקבוצה אחת של משתתפים לנסות להיכנס לנעליים של האנשים שבהם הם צפו, ומקבוצה שנייה רק לענות על השאלות. לפי תוצאות הניסוי: לקבוצה שנכנסה לנעליים של האחרים היו תוצאות פחות טובות מאשר לקבוצה האחרת.

בסדרת הניסויים הבאה, החוקרים ביקשו מהמשתתפים לנחש דעות והעדפות של זרים או בני זוג רומנטיים, כולל האם הם מעדיפים פעילויות מסוימות, בדיחות או סרטים, או האם הם מסכימים עם דעות מסוימות. גם במקרה זה, אלו שהתבקשו לנסות להיכנס לנעליים של אחרים, ניחשו פחות טוב מאשר הקבוצה שלא קיבלה הנחייה שכזאת.

מה בכל זאת יכול לעבוד כאשר רוצים לדעת כיצד אחרים מרגישים ומה הם חושבים? פשוט, לשאול אותם. בניסוי נוסף נוספה קבוצה של משתתפים שהתבקשה לשאול את בני הזוג שלהם מה הם מעדיפים. כפי שניתן לנחש, התברר שרמת הדיוק הוגברה באופן משמעותי, בהשוואה לאלה שהתבקשו לנחש באמצעות "כניסה לנעליים" של האחר או רק לענות על השאלה.

"כדי להבין איך הראש של אחרים עובד", החוקרים מסכמים "עדיף להסתמך יותר על האוזניים שלנו מאשר על האינטואיציה".


* המחקר: Perspective Mistaking: Accurately Understanding the Mind of Another Requires Getting Perspective, Not Taking Perspective by Eyal, Steffel, Epley, 2018

נקודה למחשבה: תפסיקו "להיכנס לנעליים" של העובדים

ניהול

7 בפברואר 2019 | פסיכולוגיה | 16 דק׳

דינה גורדון, איל לוינטר

איור: Fotolia

כאשר מנהלים או מנהיגים רוצים לדעת מה העובדים שלהם, הלקוחות או המתחרים חושבים, או כיצד הם מרגישים, אחת התשובות השגרתיות היא: "תנסה להיכנס לנעליים שלהם", או לראות את הדברים מנקודת מבטם. מחקרים רבים במדעי החברה הראו את היתרונות של כניסה לנעליים של אחרים: ירידה בסטריאוטיפים, עלייה באלטרואיזם ויצירת קשרים חברתיים חזקים יותר. אבל מתברר שמעט מאוד מחקרים נעשו כדי לבדוק האם כניסה לנעליים של אחרים באמת משפרת את התובנות שלנו לגבי מה אחרים חושבים, מרגישים או רוצים, כך לפי מחקר שנערך לאחרונה בישראל ובארה"ב.

המחקר הוא למעשה סדרה של 25 ניסויים עם 2,816 נבדקים שכללו תלמידי קולג', סטודנטים למנהל עסקים, עובדי מכונות ועובדים אחרים מארה"ב ומישראל. הם התבקשו לנחש את המחשבות, הרגשות וההעדפות של אנשים אחרים, החל מזרים גמורים ועד לבני זוג. לפי ממצאי המחקר, הכניסה לנעליים של אחרים לא הביאה את התוצאות שלהן ציפו.

באחד הניסויים הראשונים, הראו למשתתפים במחקר תמונות של אנשים זרים והם התבקשו לנחש את הרגשות של האנשים בתמונות לפי הבעות הפנים, העיניים ותנוחת הגוף. בניסוי אחר הראו למשתתפים סרטונים והם התבקשו להעריך האם הבעות הפנים שלהם ומה שהם אומרים הם אמיתיים או מזויפים. בכל אחד מהניסויים ביקשו מקבוצה אחת של משתתפים לנסות להיכנס לנעליים של האנשים שבהם הם צפו, ומקבוצה שנייה רק לענות על השאלות. לפי תוצאות הניסוי: לקבוצה שנכנסה לנעליים של האחרים היו תוצאות פחות טובות מאשר לקבוצה האחרת.

בסדרת הניסויים הבאה, החוקרים ביקשו מהמשתתפים לנחש דעות והעדפות של זרים או בני זוג רומנטיים, כולל האם הם מעדיפים פעילויות מסוימות, בדיחות או סרטים, או האם הם מסכימים עם דעות מסוימות. גם במקרה זה, אלו שהתבקשו לנסות להיכנס לנעליים של אחרים, ניחשו פחות טוב מאשר הקבוצה שלא קיבלה הנחייה שכזאת.

מה בכל זאת יכול לעבוד כאשר רוצים לדעת כיצד אחרים מרגישים ומה הם חושבים? פשוט, לשאול אותם. בניסוי נוסף נוספה קבוצה של משתתפים שהתבקשה לשאול את בני הזוג שלהם מה הם מעדיפים. כפי שניתן לנחש, התברר שרמת הדיוק הוגברה באופן משמעותי, בהשוואה לאלה שהתבקשו לנחש באמצעות "כניסה לנעליים" של האחר או רק לענות על השאלה.

"כדי להבין איך הראש של אחרים עובד", החוקרים מסכמים "עדיף להסתמך יותר על האוזניים שלנו מאשר על האינטואיציה".


* המחקר: Perspective Mistaking: Accurately Understanding the Mind of Another Requires Getting Perspective, Not Taking Perspective by Eyal, Steffel, Epley, 2018

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

דינה גורדון

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

6 שיעורים מהביוגרפיה של אילון מאסק

דינה גורדון

כיצד הפך מאסק מילד שספג מכות קשות בבית הספר לאחד האנשים המצליחים בעולם? מה ניתן ללמוד על סגנון הניהול שלו? מדוע הוא לוקח סיכונים שנראים בגדר הבלתי אפשרי? ואיך הוא מניע עובדים לעמידה ביעדים?

״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״

איל לוינטר

כיצד לפתח קשיחות? סטיב מגנס, יועץ לפיתוח מיומנויות מנטליות עבור קבוצות ספורט מקצועיות, יוצא בספרו האחרון "תעשו דברים קשים" נגד המסרים שהועברו לנו בתקשורת ובסרטים, ומלמד עקרונות נכונים יותר לפיתוח קשיחות

שתפו: