כניסה
הרשמה לניוזלטר

ניהול

דינה גורדון, איל לוינטר | 7 בפברואר 2019 | פסיכולוגיה | 2 דק׳

נקודה למחשבה: תפסיקו "להיכנס לנעליים" של העובדים

כאשר מנהלים או מנהיגים רוצים לדעת מה העובדים שלהם, הלקוחות או המתחרים חושבים, או כיצד הם מרגישים, אחת התשובות השגרתיות היא: "תנסה להיכנס לנעליים שלהם", או לראות את הדברים מנקודת מבטם. מחקרים רבים במדעי החברה הראו את היתרונות של כניסה לנעליים של אחרים: ירידה בסטריאוטיפים, עלייה באלטרואיזם ויצירת קשרים חברתיים חזקים יותר. אבל מתברר שמעט מאוד מחקרים נעשו כדי לבדוק האם כניסה לנעליים של אחרים באמת משפרת את התובנות שלנו לגבי מה אחרים חושבים, מרגישים או רוצים, כך לפי מחקר שנערך לאחרונה בישראל ובארה"ב.

המחקר הוא למעשה סדרה של 25 ניסויים עם 2,816 נבדקים שכללו תלמידי קולג', סטודנטים למנהל עסקים, עובדי מכונות ועובדים אחרים מארה"ב ומישראל. הם התבקשו לנחש את המחשבות, הרגשות וההעדפות של אנשים אחרים, החל מזרים גמורים ועד לבני זוג. לפי ממצאי המחקר, הכניסה לנעליים של אחרים לא הביאה את התוצאות שלהן ציפו.

באחד הניסויים הראשונים, הראו למשתתפים במחקר תמונות של אנשים זרים והם התבקשו לנחש את הרגשות של האנשים בתמונות לפי הבעות הפנים, העיניים ותנוחת הגוף. בניסוי אחר הראו למשתתפים סרטונים והם התבקשו להעריך האם הבעות הפנים שלהם ומה שהם אומרים הם אמיתיים או מזויפים. בכל אחד מהניסויים ביקשו מקבוצה אחת של משתתפים לנסות להיכנס לנעליים של האנשים שבהם הם צפו, ומקבוצה שנייה רק לענות על השאלות. לפי תוצאות הניסוי: לקבוצה שנכנסה לנעליים של האחרים היו תוצאות פחות טובות מאשר לקבוצה האחרת.

בסדרת הניסויים הבאה, החוקרים ביקשו מהמשתתפים לנחש דעות והעדפות של זרים או בני זוג רומנטיים, כולל האם הם מעדיפים פעילויות מסוימות, בדיחות או סרטים, או האם הם מסכימים עם דעות מסוימות. גם במקרה זה, אלו שהתבקשו לנסות להיכנס לנעליים של אחרים, ניחשו פחות טוב מאשר הקבוצה שלא קיבלה הנחייה שכזאת.

מה בכל זאת יכול לעבוד כאשר רוצים לדעת כיצד אחרים מרגישים ומה הם חושבים? פשוט, לשאול אותם. בניסוי נוסף נוספה קבוצה של משתתפים שהתבקשה לשאול את בני הזוג שלהם מה הם מעדיפים. כפי שניתן לנחש, התברר שרמת הדיוק הוגברה באופן משמעותי, בהשוואה לאלה שהתבקשו לנחש באמצעות "כניסה לנעליים" של האחר או רק לענות על השאלה.

"כדי להבין איך הראש של אחרים עובד", החוקרים מסכמים "עדיף להסתמך יותר על האוזניים שלנו מאשר על האינטואיציה".


* המחקר: Perspective Mistaking: Accurately Understanding the Mind of Another Requires Getting Perspective, Not Taking Perspective by Eyal, Steffel, Epley, 2018

מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן

נקודה למחשבה: תפסיקו "להיכנס לנעליים" של העובדים

ניהול

דינה גורדון, איל לוינטר | 7 בפברואר 2019 | פסיכולוגיה | 11 דק׳

איור: Fotolia

כאשר מנהלים או מנהיגים רוצים לדעת מה העובדים שלהם, הלקוחות או המתחרים חושבים, או כיצד הם מרגישים, אחת התשובות השגרתיות היא: "תנסה להיכנס לנעליים שלהם", או לראות את הדברים מנקודת מבטם. מחקרים רבים במדעי החברה הראו את היתרונות של כניסה לנעליים של אחרים: ירידה בסטריאוטיפים, עלייה באלטרואיזם ויצירת קשרים חברתיים חזקים יותר. אבל מתברר שמעט מאוד מחקרים נעשו כדי לבדוק האם כניסה לנעליים של אחרים באמת משפרת את התובנות שלנו לגבי מה אחרים חושבים, מרגישים או רוצים, כך לפי מחקר שנערך לאחרונה בישראל ובארה"ב.

המחקר הוא למעשה סדרה של 25 ניסויים עם 2,816 נבדקים שכללו תלמידי קולג', סטודנטים למנהל עסקים, עובדי מכונות ועובדים אחרים מארה"ב ומישראל. הם התבקשו לנחש את המחשבות, הרגשות וההעדפות של אנשים אחרים, החל מזרים גמורים ועד לבני זוג. לפי ממצאי המחקר, הכניסה לנעליים של אחרים לא הביאה את התוצאות שלהן ציפו.

באחד הניסויים הראשונים, הראו למשתתפים במחקר תמונות של אנשים זרים והם התבקשו לנחש את הרגשות של האנשים בתמונות לפי הבעות הפנים, העיניים ותנוחת הגוף. בניסוי אחר הראו למשתתפים סרטונים והם התבקשו להעריך האם הבעות הפנים שלהם ומה שהם אומרים הם אמיתיים או מזויפים. בכל אחד מהניסויים ביקשו מקבוצה אחת של משתתפים לנסות להיכנס לנעליים של האנשים שבהם הם צפו, ומקבוצה שנייה רק לענות על השאלות. לפי תוצאות הניסוי: לקבוצה שנכנסה לנעליים של האחרים היו תוצאות פחות טובות מאשר לקבוצה האחרת.

בסדרת הניסויים הבאה, החוקרים ביקשו מהמשתתפים לנחש דעות והעדפות של זרים או בני זוג רומנטיים, כולל האם הם מעדיפים פעילויות מסוימות, בדיחות או סרטים, או האם הם מסכימים עם דעות מסוימות. גם במקרה זה, אלו שהתבקשו לנסות להיכנס לנעליים של אחרים, ניחשו פחות טוב מאשר הקבוצה שלא קיבלה הנחייה שכזאת.

מה בכל זאת יכול לעבוד כאשר רוצים לדעת כיצד אחרים מרגישים ומה הם חושבים? פשוט, לשאול אותם. בניסוי נוסף נוספה קבוצה של משתתפים שהתבקשה לשאול את בני הזוג שלהם מה הם מעדיפים. כפי שניתן לנחש, התברר שרמת הדיוק הוגברה באופן משמעותי, בהשוואה לאלה שהתבקשו לנחש באמצעות "כניסה לנעליים" של האחר או רק לענות על השאלה.

"כדי להבין איך הראש של אחרים עובד", החוקרים מסכמים "עדיף להסתמך יותר על האוזניים שלנו מאשר על האינטואיציה".


* המחקר: Perspective Mistaking: Accurately Understanding the Mind of Another Requires Getting Perspective, Not Taking Perspective by Eyal, Steffel, Epley, 2018

מעורר מחשבה? לתגובות ומחשבות ניתן לכתוב לנו ל:
לחץ כאן

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך מרכיבים צוות מנצח?

פרופ׳ אניטה וולי

פרופ' אניטה וולי מאוניברסיטת קרנגי מלון בפנסילבניה, על הגורמים שהופכים קבוצה בינונית...

אסירים באגף השמור נחשבו לבלתי ניתנים לשיקום, עד שהתחילו לקרוא מחזות של שייקספיר

דינה גורדון

הם נכלאו בתא בטון מבודד במשך שנים ונחשבו למקרים אבודים עד שלאורה בייטס הגיעה לקרוא איתם על...

האתיקה של הקאובויים – מה אפשר ללמוד מקוד ההתנהגות של המערב הפרוע

דינה גורדון

"כל אחד צריך קוד אמונה לחיות לפיה" – עשרה כללים אתיים שנוסחו בהשראת הקאובויים הפכו לכלי חינוכי המחולל שינוי אצל ילדים ובני...

כך תהפכו את סיעור המוחות ליעיל יותר

צוות מגזין אפוק

ספורטאים עושים חימום לפני שהם יוצאים לפעילות ספורטיבית. אולי אפשר לעשות גם חימום למוח, לפני פעילות יצירתית, כמו סיעור מוחות למשל. פרופסור לי ת'ומפסון ועמיתים מבית הספר לניהול...

כוחות העל של הילד עם המוח השבור

יערה ארגוב

הוא נחבל פעמיים בראשו ונכשל בכל מה שניסה לעשות, עד שגילה את "כוחות העל"...

ניהול סיכויים: מה הפוטנציאליזם שלך?

נטע נס

בריאיון לפני מותו נשאל הסופר והמחזאי ברנרד שו, מי הוא היה בוחר להיות, אם היה יכול להיות כל אדם מההיסטוריה. הוא ענה שהיה בוחר להיות האיש שברנרד שו יכול היה להיות, ולא היה. כזה הוא טבעו של...

שתפו: