כניסה
הרשמה לניוזלטר

צריך לשחרר את “המערכת” מהנחת היסוד שעליה היא בנויה

מוטי היינריך | 6 באוקטובר 2022 | מחשבות | 7 דק׳

כיצד להבריא את מערכת החינוך

בסוף אוגוסט המשיך שר האוצר, אביגדור ליברמן, את מסורת שרי החינוך והאוצר שקדמו לו: מול דרישות המורים לעלייה בשכר ואיומים בשביתה, הוא הגיע ל"פשרה של הרגע האחרון" שכללה תוספת שכר מתובלת ב"רפורמה" שולית במערכת החינוך.

כך קרה בעשרות השנים האחרונות שוב ושוב. ה"פתרונות" לבעיות המערכת היו תמיד ברוח "תוספת תקציב" ו"העלאת שכר המורים". אך לא רק. ועדות מונו ומסקנות הוסקו, תוכניות לימודים ושיטות הוראה השתנו: שולבו מחשבים, צומצמו דרישות מתלמידים, הפיקוח התהדק ואיתו הדיווחים והביורוקרטיה, ועוד.

וראו זה פלא – למרות הגדלה מצטברת של בערך פי שניים בתקציב החינוך בעשור האחרון, איכות התוצר הסופי – התלמיד הישראלי – אינה משתנה. גם איכות המורים – פרמטר קשה יותר למדידה – כנראה נשארה בינונית.

גם השנה, כמו בשנים קודמות, "פשרה של הרגע האחרון" המלווה בתוספות תקציביות | Nizzan Cohen/CC BY-SA 4.0

שתפו: