כניסה
הרשמה לניוזלטר

מה יש באדריכלות העתיקה הגורם לנו לחוש התרוממות רוח

מאיה מזרחי | 7 באוגוסט 2023 | גוף, נפש ורוחניות | 5 דק׳

תמונה למחשבה: מדוע היופי משנה

במאה ה-18, בימים בהם חי וצייר האמן ג'ובאני פאולו פניני, כמו גם בימינו, היה הפנתיאון אחד מאתרי התיירות הגדולים של רומא. המבנה המקורי נבנה על ידי הקיסר אוגוסטוס (27 לפנה"ס - 14 לספירה), נשרף ונהרס. הוא נבנה מחדש במאה ה-2 לספירה ומאז שרדו המקדש והכיפה בשלמותם. פניני מצייר את המבנה מאוכלס במבקרים זרים ובמבקרים רומאים מקומיים מכל שכבות החברה, המתכנסים בפנתיאון כדי להתפלל, לפטפט ולהתפעל מהארכיטקטורה המופלאה.

פניני השתמש בידע שלו בארכיטקטורה ובעיצוב תיאטרוני כדי להגדיל מעט את המבנה, כך שכל החלל הפנימי והפרטים שבו ייקלטו בתמונה, כולל הפתח המוביל החוצה והחלל במרכז הכיפה שדרכו נראים השמים משובצים בעננים. בדרך זאת תיאר פניני את השאיפות הגבוהות של האדריכלות הקלאסית – לחבר את האדם לשמיימי ולקוסמוס.

לא במקרה נשאר הפנתיאון במשך שנים רבות כל כך מוקד עלייה לרגל למבקרים, אמר לי בריאיון האדריכל פרופ' חוליו ברמודז, נשיא ACSF (Architecture, Culture, and Spirituality) – פורום אמריקני המאגד בתוכו אדריכלים מכל העולם הרוצים להחזיר את הממד הרוחני לאדריכלות. "בתקופת הרנסנס וגם כשיורדים עמוק יותר אל ימי הביניים, אל תרבויות רומא, יוון, מצרים או פרס, סין, הודו ויפן, האדריכלות הייתה רוחנית", הסביר לי פרופ' ברמודז. "היו בה יופי וממדים שריגשו אנשים וחיברו אותם למשהו גדול יותר ממה שהם. וזה עבד. בירושלים, למשל, מרגישים את זה".

"פנים הפנתיאון ברומא", ג'יובאני פאולו פניני, 1734

תמונה למחשבה: מדוע היופי משנה

מה יש באדריכלות העתיקה הגורם לנו לחוש התרוממות רוח

מאיה מזרחי | 7 באוגוסט 2023 | גוף, נפש ורוחניות | 5 דק׳

"פנים הפנתיאון ברומא", ג'יובאני פאולו פניני, 1734

במאה ה-18, בימים בהם חי וצייר האמן ג'ובאני פאולו פניני, כמו גם בימינו, היה הפנתיאון אחד מאתרי התיירות הגדולים של רומא. המבנה המקורי נבנה על ידי הקיסר אוגוסטוס (27 לפנה"ס - 14 לספירה), נשרף ונהרס. הוא נבנה מחדש במאה ה-2 לספירה ומאז שרדו המקדש והכיפה בשלמותם. פניני מצייר את המבנה מאוכלס במבקרים זרים ובמבקרים רומאים מקומיים מכל שכבות החברה, המתכנסים בפנתיאון כדי להתפלל, לפטפט ולהתפעל מהארכיטקטורה המופלאה.

פניני השתמש בידע שלו בארכיטקטורה ובעיצוב תיאטרוני כדי להגדיל מעט את המבנה, כך שכל החלל הפנימי והפרטים שבו ייקלטו בתמונה, כולל הפתח המוביל החוצה והחלל במרכז הכיפה שדרכו נראים השמים משובצים בעננים. בדרך זאת תיאר פניני את השאיפות הגבוהות של האדריכלות הקלאסית – לחבר את האדם לשמיימי ולקוסמוס.

לא במקרה נשאר הפנתיאון במשך שנים רבות כל כך מוקד עלייה לרגל למבקרים, אמר לי בריאיון האדריכל פרופ' חוליו ברמודז, נשיא ACSF (Architecture, Culture, and Spirituality) – פורום אמריקני המאגד בתוכו אדריכלים מכל העולם הרוצים להחזיר את הממד הרוחני לאדריכלות. "בתקופת הרנסנס וגם כשיורדים עמוק יותר אל ימי הביניים, אל תרבויות רומא, יוון, מצרים או פרס, סין, הודו ויפן, האדריכלות הייתה רוחנית", הסביר לי פרופ' ברמודז. "היו בה יופי וממדים שריגשו אנשים וחיברו אותם למשהו גדול יותר ממה שהם. וזה עבד. בירושלים, למשל, מרגישים את זה".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
תמונה למחשבה: "כשהברבורים מבינים שהם חייבים למות, הם שרים במתיקות יותר מתמיד"

מאיה מזרחי

כיצד להתמודד עם אובדן של אדם אהוב – הגישה הפילוסופית

תמונה למחשבה – משחק של חיים ומוות

מאיה מזרחי

ב-1831 צייר האמן הגרמני פרידריך אוגוסט מוריץ רטש ציור שנחשב לטרגי במשך כמה עשורים, עד שקרה אירוע מפתיע ששינה את גורלו. הוא נקרא "שחקני השחמט" ואפשר גם לקרוא לו "השטן משחק שחמט עם אדם עבור

הסגידה ליצירתיות: האם התכונה ״החשובה ביותר" בעסקים היא למעשה אשליה?

מאיה מזרחי

בעשורים האחרונים הפכה המילה "יצירתיות" לשם נרדף להצלחה. ב-2020 היא הוגדרה כ"מיומנות היחידה שתבטיח לך עתיד בשוק העבודה" באתר

האם לטבע יש יוצר? ויליאם פיילי וחידת השעון והאבן

איל לוינטר

הפילוסוף האנגלי כתב ספר שלם על שעון דמיוני שמצא בשדה, והצליח להרשים אפילו את צ'רלס דרווין

מדוע פירושה הלוגי של "בחירה חופשית" הוא הכרה בכוח על טבעי

ד"ר אלעד בן ארצי

האם רצונכם החופשי הוא לקרוא את מאמרי זה? כדי לענות על שאלה זו, יש לענות על שאלה מקדימה: האם יש לכם בחירה חופשית אמיתית? כלומר,

תמונה למחשבה: מדוע נפלו תרבויות?

דינה גורדון

החל מהמאה הרביעית לפנה"ס הייתה פומפיי עיר רומית משגשגת, ששימשה נקודת מעבר לסחורות שהגיעו דרך הים, ומקום שעצרו בו בדרך לרומא. בשיא פריחתה חיו בה כ-25 אלף אנשים, והיו בה חנויות, בתי מלאכה,

שתפו: