כניסה
הרשמה לניוזלטר

התנ"ך הוא הספר המכונן ביותר של ישראל – מה אנחנו יכולים ללמוד ממנו, מדוע החרדים לא לומדים אותו, ואיך זה קשור להשתלבותם בחברה? ריאיון עם הרב נחמיה שטיינברגר, על השינוי שהתנ"ך חולל בחייו, וההשפעה שלו על עתיד המדינה

מאיה מזרחי | 11 בדצמבר 2022 | גוף, נפש ורוחניות | 20 דק׳

יחסים במשפחה, מגפות ותורת הגמול – מה אפשר ללמוד מהתנ"ך על ימינו?

"עברתי מטמורפוזה", אומר לי הרב נחמיה שטיינברגר (38), מנהל המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית ורב בבית כנסת בשכונת טלביה בירושלים. "גדלתי בחברה החרדית בירושלים, למדתי בישיבה חרדית במשך עשר שנים, ונחשפתי לתנ"ך רק בגיל מאוחר יחסית. הכרתי את סיפורי בראשית מהגן, אבל התחלתי ללמוד אותם בצורה מעמיקה רק בגיל 27. בתור חרדי לא תמיד חשבתי שצריך להשתלב בחברה. התנ"ך שינה אותי.

"לכן היום אני מנסה לקדם את לימודי התנ"ך בחברה החרדית. אני מאמין שזה גורם מרכזי בשילוב שלהם בחינוך, בהשכלה הגבוהה ובתעסוקה – דבר שאני עושה דרך המכינה שלי. החרדים מנותקים היום מהתנ"ך ויש לכך סיבות עמוקות. להצליח לשלב את הציבור החרדי במדינת ישראל הוא לא סיפור טכני, הוא סיפור זהותי, והגישה לתנ"ך קשורה לזה".

ההנחה בציבור הישראלי החילוני היא שחרדים יושבים ולומדים כל היום תנ"ך, אבל אתה אומר דבר הפוך – שהם כמעט ואינם נחשפים אליו.

"משה מכה בסלע" - "התנ"ך בהגדרה מספר לנו שהאדם הוא יצור מורכב. דוד המלך, משה רבנו וכל האבות, אצל כולם יש מורכבויות" | Corrado Giaquinto /National Gallery UK/Public Domain

יחסים במשפחה, מגפות ותורת הגמול – מה אפשר ללמוד מהתנ"ך על ימינו?

התנ"ך הוא הספר המכונן ביותר של ישראל – מה אנחנו יכולים ללמוד ממנו, מדוע החרדים לא לומדים אותו, ואיך זה קשור להשתלבותם בחברה? ריאיון עם הרב נחמיה שטיינברגר, על השינוי שהתנ"ך חולל בחייו, וההשפעה שלו על עתיד המדינה

מאיה מזרחי | 11 בדצמבר 2022 | גוף, נפש ורוחניות | 20 דק׳

"משה מכה בסלע" - "התנ"ך בהגדרה מספר לנו שהאדם הוא יצור מורכב. דוד המלך, משה רבנו וכל האבות, אצל כולם יש מורכבויות" | Corrado Giaquinto /National Gallery UK/Public Domain

"עברתי מטמורפוזה", אומר לי הרב נחמיה שטיינברגר (38), מנהל המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית ורב בבית כנסת בשכונת טלביה בירושלים. "גדלתי בחברה החרדית בירושלים, למדתי בישיבה חרדית במשך עשר שנים, ונחשפתי לתנ"ך רק בגיל מאוחר יחסית. הכרתי את סיפורי בראשית מהגן, אבל התחלתי ללמוד אותם בצורה מעמיקה רק בגיל 27. בתור חרדי לא תמיד חשבתי שצריך להשתלב בחברה. התנ"ך שינה אותי.

"לכן היום אני מנסה לקדם את לימודי התנ"ך בחברה החרדית. אני מאמין שזה גורם מרכזי בשילוב שלהם בחינוך, בהשכלה הגבוהה ובתעסוקה – דבר שאני עושה דרך המכינה שלי. החרדים מנותקים היום מהתנ"ך ויש לכך סיבות עמוקות. להצליח לשלב את הציבור החרדי במדינת ישראל הוא לא סיפור טכני, הוא סיפור זהותי, והגישה לתנ"ך קשורה לזה".

ההנחה בציבור הישראלי החילוני היא שחרדים יושבים ולומדים כל היום תנ"ך, אבל אתה אומר דבר הפוך – שהם כמעט ואינם נחשפים אליו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
"ספינת המדבר" לא הגיעה מהמדבר

יערה ארגוב

הכול התחיל לפני שנים רבות, כשהים היה יבשה, לגמל היה קר ועוד לא כינו אותו "ספינת מדבר", אי שם בצפונה של יבשת...

"אנחנו לא יכולים להחליף את המדינה"

איל לוינטר

יהודית יובל רקנאטי מספרת על הציניות וחוסר האמון שעדיין קיימים כלפי פילנתרופים, ועל מאמציה להגדיל את מעגל הנתינה...

האם העולם הוא למעשה כלא אחד גדול? הפילוסופיה של ארתור שופנהאואר

איל לוינטר

הפילוסופיה של שופנהאואר שואבת את השראתה מחוכמה עתיקה כדי להציע נקודת מבט מעוררת מחשבה על האופן בו אנו חיים את חיינו, והמטרה...

רפואה מתחת לפני השטח

שאן שינג, בן קמינסקי

רפואה מתחת לפני השטח לרופא האגדי הנודע ביאן צ׳ואה, שחי במאה השלישית לספירה, היו שני אחים גדולים. לא הרבה ידוע עליהם היום והם מעולם לא התפרסמו. פעם שאלו אותו: ״למי מבין שלושתכם יש הכישורים הרפואיים הטובים ביותר?״ ביאן...

עקבותיו של השטן?

טארה מק׳אייזק

כאשר תושבי מחוז דבון שבאנגליה התעוררו השכם בבוקר, ב-9 בפברואר 1855, הם נדהמו לגלות עקבות מוזרים בשלג שאת צורתם לא יכלו לזהות או לשייך לאף בעל חיים מוכר. קבוצות של אנשים מהכפרים שבסביבה החלו להתקבץ ולהתחקות אחר העקבות,...

״לשרי החינוך אין היום עם מי לעבוד. הם צועקים 'אחריי', והחיילים נשארים בשוחות ולא מסתערים״

דינה גורדון

לתת לתלמידים כלים להצליח בחיים לחנך לערכים לאפשר מימוש עצמי שיחה עם ד״ר יורם הרפז, לשעבר עורך...

שתפו: