כניסה
הרשמה לניוזלטר

ביטויים כמו “המחנה הליברלי” ו”העיר הליברלית” נפוצים היום בשיח התקשורתי. אבל מהו בכלל ליברליזם?

איל לוינטר | 4 בספטמבר 2023 | חברה והיסטוריה | 7 דק׳

תמונה למחשבה – מה זה ליברליזם? והאם אתם ליברלים אמיתיים?

כשהרטוריקן והמדינאי מַרְקוּס טוּלִיוּס קִיקֶרוֹ עלה לנאום על במת הסנאט בשנות ה-60 של המאה הראשונה לפנה"ס, היו בידיו הוכחות לקשר שרקמו חבורת אצילים, בראשם הפוליטיקאי הרומי לוקיוס סרגיוס קטילינה, להפיל את הרפובליקה ולהשתלט על מוסדותיה. קטילינה התאכזב שלא נבחר למשרת הקונסול וניצל את אווירת חוסר הוודאות הפוליטית ברומא כדי לבגוד במדינה. בעקבות נאומו של קיקרו הוא גורש מהעיר וכמה מנאמניו אף הוצאו להורג.

האמן צ'זארה מאקארי (Maccari), צייר איטלקי ריאליסטי מהמאה ה-19, ממקם את קיקרו בציור הפרסקו שצייר, עומד מול כל חברי הסנאט, כאשר ידיו פתוחות ומורמות באוויר, באופן המדגיש את צדקת דרכו המוסרית. לעומתו, קטילינה מתואר כפוף ובודד בפינה הימנית בציור. מאקארי שינה את מבנה הסנאט ומיקם את העמוד הקלאסי, שסופו אינו נראה, בסוף הציור ומעל לראשי אנשי הסנאט כסמל לתרבות הגבוהה שהם שואפים להגיע אליה.

כ-20 שנה לאחר נאומו בסנאט, כתב קיקרו מסה שהשפיעה רבות על הדורות שבאו אחריו – "על החובות" (On Duties). בספרו הוא דן לראשונה במונח מיהו "ליברל" ומה היא "ליברליות" (שם אחר ל"ליברליזם"). מונחים בעלי כוח העולים בשיח הציבורי גם היום, שדמויות שונות בפוליטיקה, בעלי דעות שונות ומנוגדות, מזדהות איתם. אבל מהם בכלל? האם מדובר במדיניות כלכלית המצדדת בשוק חופשי ובהוצאת המדינה מהוורידים שלנו, כפי שטוענים לעתים בימין? או שמדובר במדיניות חברתית שמטרתה לסגור את פערי אי-השוויון ולעשות זאת באמצעות הממשלה, כפי שטוענים לעתים בשמאל? אולי בכלל הכוונה היא למדיניות שמטרתה להקים ממשלה חילונית ללא דתיים? והאם ייתכן שהליברליזם הוא בעת ובעונה אחת דבר והיפוכו?

קיקרו נואם נגד קטילינה, ציור מאת צ'זארה מאקארי (Cesare Maccari), 1889

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מערכת הדירוג החברתי שמכה שורשים במערב

איל לוינטר

"כל הקונספט הזה אינו שקוף ואינו מפוקח. הוא מתנהל כמו קרטל. מספר שחקנים גדולים התאגדו ביניהם והחליטו על המדד הזה – המאפשר להם הלכה למעשה לשלוט בשוק"

צופן ישמעאל: מקור הסכסוך הדתי מול המוסלמים, והאם ניתן לפצח אותו

קרן זריהן, מאיה מזרחי

הרב אורי שרקי נסע להיפגש עם מנהיגים רוחניים בעולם המוסלמי בניסיון לחולל שינוי אצלם אחרי טבח ה-7 באוקטובר. "קיימתי איתם שיחות גלויות, שבהן שאלתי שאלות תיאולוגיות וקיבלתי תשובות שלא הייתי מצפה בכלל לשמוע מהעולם המוסלמי"

כסף במעטפות: התעשייה המשגשגת של ההגירה הבלתי חוקית

מאיה מזרחי

ארה"ב, בשיתוף עם האו"ם והאיחוד האירופי, הקימו "תחנות" לאורך נתיבי ההגירה בהן משלמים כספים במזומן למהגרים בלתי חוקיים – בדרכם ליעד. טוד בנסמן, ממרכז המחקר לענייני הגירה בארה"ב, שראיין את המהגרים, את המבריחים ואת האנשים המחלקים את הכסף – מתריע: ״משבר ההגירה שאנו רואים כעת קשור באידיאולוגיות המתפשטות מתחת לפני השטח, לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו״

מהי “מחלה X”, ומדוע ארגון הבריאות העולמי מתכונן אליה?

קרן זריהן

בשנים האחרונות נערך ארגון הבריאות העולמי לתרחיש של התפרצות המגפה הבלתי צפויה הבאה

“כחוקר אני רוצה לייצר מול המחבל מצב שהוא מספר לי את צפונות ליבו. אני רוצה לדעת דברים שיעזרו לי להציל אנשים”

איל לוינטר

משה פוזאילוב נחשב לבכיר חוקרי השב"כ בשני העשורים האחרונים. בריאיון למגזין אפוק הוא נכנס לראשם של מחבלים, מדבר על שיטות שכנוע שלמד במהלך חקירות שב"כ, מתייחס לתפיסה האמריקנית של המזרח התיכון וגם צולל לפתרון ביום שאחרי

השתלטות הכסף הזר: קטאר, סין וערב הסעודית קונות את האקדמיה

איל לוינטר

הן מזרימות מאות מיליוני דולרים לאוניברסיטאות, מנסות לקנות את שתיקתן ומרחיבות אט אט את השפעתן האידאולוגית, המנוגדת לערכי המערב. כך זה נראה

שתפו: