כניסה
הרשמה לניוזלטר

האם תהליך מדעי דומה לזה שזכור לרעה ממלחמת העולם השנייה חוזר? ריאיון עם ד”ר קאלום מקלר, מומחה לביו-אתיקה אנושית, על ההשלכות הפילוסופיות של סינון עוברים ובדיקות גנטיות המבוצעות היום בהיקף הולך וגדל

מאיה מזרחי | 4 בספטמבר 2023 | חברה והיסטוריה | 14 דק׳

האיגניקה החדשה: המדע של סינון ה״לא רצויים״ חוזר

יעל ורועי ישראלי הגיעו לפגישה עם מומחה לטיפולי פוריות, כדי לראות איך מתקדם תהליך הפריית המבחנה, אחרי שלא הצליחו להביא ילד לעולם באופן טבעי. תקוותם הייתה שלפחות אחת הביציות שהוצאו מגופה של יעל עברה במעבדה הפריה תקינה עם תאי הזרע של בעלה. "התקבלו 17 ביציות", בישרה להם רופאה בכירה ביחידה להפריה, כפי שמתעד סרטון שהוכן במשרד הבריאות. "אתמול קיבלתם הודעה על 14 הפריות והיום יש לנו 14 עוברים". הרופאה הוסיפה כי שני עוברים יוחזרו לרחם של יעל בתקווה שאחד מהם ייקלט, והיתר יוקפאו בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות לשימוש עתידי.

בינתיים בארה"ב, החליטו סימונה ומלקולם קולינס להכניס לתהליך ההפריה שלב נוסף. הם פנו למעבדת Genomic Prediction המסוגלת לבצע ריצוף גנטי לעוברים במעבדה (הביציות שהופרו) ואז לדרג אותם על פי ציון הקובע את הסיכוי של כל עובר לחלות בגיל מבוגר במחלות לב, סוגי סרטן שונים וסוכרת. בישראל השירות עדיין לא קיים, אך מאפשרים לבני זוג הסובלים ממחלה תורשתית לבצע אבחון גנטי דומה לעוברים, כדי לוודא שיוחדר לרחם עובר בריא שאינו נושא את המחלה (מה שמכונה אבחון גנטי טרום השרשה).

אולם בני הזוג קולינס לא הסתפקו בכך. לאחר שקיבלו את הדירוג של העובר הם פנו לשירות חדשני נוסף המאפשר לבדוק מה הסיכוי של העובר ליפול לדיכאונות ולכן לחוש פחות מאושר במהלך חייו, על בסיס התמהיל הגנטי שלו. "אם אנחנו יכולים לתת לבת שלנו סיכוי טוב יותר לחוות מצבי רוח טובים במהלך חייה אני מרגיש מחויב מוסרית לעשות את זה", הסביר האב בריאיון מצולם לאתר החדשות Vice. תהליך האבחון הגנטי הסתיים כאשר בני הזוג קיבלו דוח אקסל מפורט המדרג את העוברים שלהם על פי הסיכוי לחלות במחלה מסוימת, ועל פי הסיכוי ליפול לדיכאונות.

אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: