כניסה
הרשמה לניוזלטר

להבדיל ממה שאנו נוטים לחשוב, טוען פרופ’ ג’ואל ספרינג, מומחה להיסטוריה של החינוך, מודל החינוך הציבורי לא נוצר מתוך חשיבה להעניק לכל האנשים הזדמנות שווה לרכוש השכלה, וגם לא עקב התפתחות הדמוקרטיה. אלא בדיוק להפך

מאיה מזרחי | 7 באוגוסט 2023 | חברה והיסטוריה | 11 דק׳

האם מערכת החינוך הציבורית הוקמה כמנגנון לשליטה חברתית?

הופעתו של החינוך הממלכתי במערב ("מערכת החינוך הציבורית") נתפסת לעתים קרובות כסימן של קידמה או התפתחות דמוקרטית שהעניקה לכל האנשים, מכל המעמדות, הזדמנות שווה לרכוש השכלה, לטפח את היכולות הקוגניטיביות שלהם ולשפר את מעמדם בחיים. אולם מתברר שלא כולם שותפים לדעה האופטימית הזו. רבים שחקרו את ההיסטוריה של החינוך הציבורי הגיעו למסקנה שמלכתחילה תפקידו העיקרי לא היה לרומם ולהאיר, אלא לשמש כאמצעי לשליטה חברתית.

מחקר שפורסם באפריל 2022 בכתב העת American Political Science Review בחן דפוסים היסטוריים של מערכות חינוך ציבוריות בשלל מדינות, מאמצע המאה ה-19 ועד ימינו. מסקנת המחקר הייתה כי מערכות החינוך הציבורי הוקמו והורחבו במטרה "לשלוט בהמונים", כלומר "ללמד אותם לציית למדינה, בתקווה שזה יסייע למדינה לבצע את תפקידה החיוני ביותר: למנוע אי סדר חברתי ולהבטיח יציבות פוליטית".

מחברת המחקר, אגוסטינה ס. פאגליאן (Paglayan) מאוניברסיטת קליפורניה שבסן דייגו, מסבירה שמערכות חינוך ציבוריות, בהן המדינה שולטת בחינוך ומחייבת את הציבור ללמוד בהן, החלו להתפתח ברחבי העולם באמצע המאה ה-19 אחרי ששאבו השראה ממודל החינוך של פרוסיה, שהכה שורשים כמאה שנים קודם לכן. פרידריך השני, ששלט בפרוסיה באמצע המאה ה-18, הקים מערכת חינוך ציבורית מחייבת "כמנגנון של שליטה חברתית לאינדוקטרינציה של ילדים", כך על פי ההיסטוריון פרופ' קנת' בארקין מאוניברסיטת בראון, המוזכר במחקר. יועציו של פרידריך השני הדגישו שבתי ספר יסודיים חייבים להטמיע "נאמנות, צייתנות ומסירות למלך", וללמד ילדים ש"להתנגד לסמכות זה למרוד בצו האלוהי" – מעשה שעונשו הוא "הקללה הנצחית".

אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: