כניסה
הרשמה לניוזלטר

"אם היינו בני מלוכה, היינו מעניקים את החינוך הטוב ביותר לילדינו" חושבים הורים רבים. אבל כיצד חינוך כזה נראה?

דינה גורדון | 13 בפברואר 2022 | חברה והיסטוריה | 9 דק׳

מה באמת לומדים בבתי ספר לנסיכים ונסיכות

לימוד בבתי ספר מסודרים אינו מתקשר, בדרך כלל, לתקופת ימי הביניים. אבל האמת היא שהחל מהמאה ה-12, היו באנגליה בתי ספר רבים ומסוגים שונים. מקצתם לימדו רק קרוא וכתוב בלטינית, אחרים לימדו לשיר שירים פשוטים ומזמורים, ומאוחר יותר שירה פוליפונית. יש שלימדו לוגיקה, פילוסופיה וחוק, והיו בתי ספר שלימדו כיצד לנהל עסקים, כפי שכותב ההיסטוריון הבריטי ניקולס אורם בספרו "בתי ספר בימי הביניים".

החינוך הרחב והמגוון ביותר ניתן לנסיכים ולבני אצולה. בני האיכרים לא למדו בבתי ספר מסיבות כלכליות אך גם תרבותיות – הוריהם לא ראו יתרון בלימוד קרוא וכתוב, והעדיפו להכשיר את ילדיהם בעבודת האדמה. האריסטוקרטיה הייתה האליטה של החברה באותם ימים – מתוכה יצאו המנהיגים הפוליטיים, המצביאים במלחמות, פטרונים של התרבות, ומנהיגי הכנסייה, כותב אורם בספרו. היה להם עניין רב להנחיל לילדיהם ידע כללי וערכים.

אורם, פרופ' אמריטוס מאוניברסיטת אקסטר באנגליה, מומחה לתקופת ימי הביניים המתמקד בגידול ובחינוך ילדים, השקיע זמן רב בניסיון להבין מה חשבו בני האצולה בימי הביניים על החינוך של מנהיגי העתיד, והאם התוכניות החינוכיות שהגו רלוונטיות גם לימינו.

"קולות העם" (Vox Populi), יצירתו של אדמונד בלייר לייטון (1904) | Edmund Blair Leighton/Public Domain

מה באמת לומדים בבתי ספר לנסיכים ונסיכות

"אם היינו בני מלוכה, היינו מעניקים את החינוך הטוב ביותר לילדינו" חושבים הורים רבים. אבל כיצד חינוך כזה נראה?

דינה גורדון | 13 בפברואר 2022 | חברה והיסטוריה | 9 דק׳

"קולות העם" (Vox Populi), יצירתו של אדמונד בלייר לייטון (1904) | Edmund Blair Leighton/Public Domain

לימוד בבתי ספר מסודרים אינו מתקשר, בדרך כלל, לתקופת ימי הביניים. אבל האמת היא שהחל מהמאה ה-12, היו באנגליה בתי ספר רבים ומסוגים שונים. מקצתם לימדו רק קרוא וכתוב בלטינית, אחרים לימדו לשיר שירים פשוטים ומזמורים, ומאוחר יותר שירה פוליפונית. יש שלימדו לוגיקה, פילוסופיה וחוק, והיו בתי ספר שלימדו כיצד לנהל עסקים, כפי שכותב ההיסטוריון הבריטי ניקולס אורם בספרו "בתי ספר בימי הביניים".

החינוך הרחב והמגוון ביותר ניתן לנסיכים ולבני אצולה. בני האיכרים לא למדו בבתי ספר מסיבות כלכליות אך גם תרבותיות – הוריהם לא ראו יתרון בלימוד קרוא וכתוב, והעדיפו להכשיר את ילדיהם בעבודת האדמה. האריסטוקרטיה הייתה האליטה של החברה באותם ימים – מתוכה יצאו המנהיגים הפוליטיים, המצביאים במלחמות, פטרונים של התרבות, ומנהיגי הכנסייה, כותב אורם בספרו. היה להם עניין רב להנחיל לילדיהם ידע כללי וערכים.

אורם, פרופ' אמריטוס מאוניברסיטת אקסטר באנגליה, מומחה לתקופת ימי הביניים המתמקד בגידול ובחינוך ילדים, השקיע זמן רב בניסיון להבין מה חשבו בני האצולה בימי הביניים על החינוך של מנהיגי העתיד, והאם התוכניות החינוכיות שהגו רלוונטיות גם לימינו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
עלייתן של חיות המחמד

מאיה מזרחי

מסיבות חתונה לכלבים, אוכל בריא ומלונות יוקרה – האם חיות המחמד שלנו יהיו בעתיד אזרחים

שחיתות בתהליך טיפול

דינה גורדון

איך אפשר לתקן את בעיית השחיתות המורגשת במדינה? מסתבר שבדיוק הפוך משעושים - לצמצם את הרגולציה ואת החוקים

״בית הספר איבד מזמן את התפקיד החינוכי שלו״

דינה גורדון

יוסי שריד מסביר מדוע בית הספר הפך ללא רלוונטי, למה כמרצה הוא מקפיד להביע דעות ״פוליטיות״ בשיעורים, וגם מציע פיתרון לקריאות ״מוות לערבים״ בבתי הספר

מדוע בכירי עמק הסיליקון מעדיפים בית ספר ללא טכנולוגיה?

דינה גורדון

בבית הספר ״וולדורף״ שבעמק הסיליקון אין מחשבים וגם לא סמארטפונים או אייפדים. אסור להביא לכיתות שום סוג של מסכים ומסתייגים מהשימוש בהם גם בבית. הטכנולוגיות

הסדר הקוסמי והאיזון המושלם על פי ויליאם שייקספיר

מאיה מזרחי

מה הייתה השקפת עולמו של גדול המחזאים שהאנושות הכירה? האם הוא היה פורץ גבולות ששאף לקידמה, כפי שנהוג להאמין, או להפך – מסורתי ואפילו דתי?

האם "היד הנעלמה" של אדם סמית' היא למעשה יד האלוהים?

איל לוינטר

מי היה אדם סמית' – הנחשב להוגה החשוב ביותר של תיאוריות הכלכלה העכשוויות? האם היה אדם מאמין או נאור? האם דיבר על השגחה אלוהית או שעסק רק בניתוח קר של האינטרסים בשוק החופשי?

שתפו: