כניסה
הרשמה לניוזלטר

הסיפור שלא סופר על שלושה גיבורים שיצאו יחד למאבק שנראה חסר סיכוי מול המכונה המשומנת היטב של גרמניה הנאצית, וניצחו

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2020 | חברה והיסטוריה | 10 דק׳

המרוץ שהיטלר רצה למחוק מההיסטוריה

ב-15 במאי 1940, טלפן ראש ממשלת צרפת, פול ריינו (Paul Reynaud), לעמיתו הבריטי, וינסטון צרצ'יל, והודיע לו בגרון חנוק שצרפת הפסידה במלחמה נגד גרמניה הנאצית. הצבא הצרפתי ניסה עדיין להילחם, אבל זו הייתה רק תגובה חסרת סיכוי של חיילים בפאניקה מול מכונה עוצמתית, אכזרית ומאורגנת היטב. באותו זמן החלה מנוסה מבוהלת של תושבי פריז מהעיר. תחנות הרכבת היו דחוסות באנשים שניסו נואשות לקנות כרטיסים לרכבות שכבר היו מלאות, ומכוניות ואוטובוסים עמוסים לעייפה השתרכו בטורים ארוכים דרומה מהעיר.

ממשלת צרפת, שחששה מפלישה גרמנית כבר יותר משנה, הספיקה להחביא חלק גדול מאוצרות האמנות של הלובר בארמונות שונים ברחבי המדינה. מסמכים סודיים של הממשלה הוטבעו בנהר הסיין או נשרפו במדורות בחצרות משרדי הממשלה. ב-3 ביוני מטוסים גרמנים השליכו יותר מ- 1,000 פצצות על פריז, וב-14 ביוני טורים ארוכים של משוריינים, טנקים, משאיות כבדות, אופנועים וחיילים, נעו בתהלוכת ניצחון לאורך הרחובות הריקים של העיר. באותו יום הונף צלב הקרס על שער הניצחון ומעל משרד החוץ, ועל מגדל האייפל נתלתה כרזה ענקית שבה נכתב באותיות דפוס בולטות: "גרמניה היא המנצחת בכל מקום" (Germany is Victorious Everywhere). חיילי גסטפו החלו לאתר יהודים ולהחרים את רכושם.

הכיבוש הושלם. אבל נשארה עוד משימה אחת, שבעיני היטלר הייתה חשובה ביותר והוא פקד לבצע אותה מיד לאחר החתימה על הסכם הכניעה. למרבה ההפתעה המשימה לא הייתה קשורה באסטרטגיה צבאית או אזרחית כלשהי, אלא במרוצי המכוניות שגרמניה השתתפה בהם ערב מלחמת העולם השנייה. אבל לפני שנספר מה הייתה המשימה ומדוע היא הייתה חשובה כל כך בעיני היטלר, נגולל את הסיפור מתחילתו, כפי שמספר אותו ניל באסקומב (Neal Bascomb), עיתונאי חוקר עטור פרסים, בספרו החדש Faster Faster: How a Jewish driver, an American Heirss and a legendary car beat Hitler's best (2020).

אדולף היטלר מסייר במפעל מרצדס ובוחן את מכונית המרוץ של קאראקיולה | [Sueddeutsche Zeitung Photo/Alamy Stock Photo]

המרוץ שהיטלר רצה למחוק מההיסטוריה

הסיפור שלא סופר על שלושה גיבורים שיצאו יחד למאבק שנראה חסר סיכוי מול המכונה המשומנת היטב של גרמניה הנאצית, וניצחו

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2020 | חברה והיסטוריה | 10 דק׳

אדולף היטלר מסייר במפעל מרצדס ובוחן את מכונית המרוץ של קאראקיולה | [Sueddeutsche Zeitung Photo/Alamy Stock Photo]

ב-15 במאי 1940, טלפן ראש ממשלת צרפת, פול ריינו (Paul Reynaud), לעמיתו הבריטי, וינסטון צרצ'יל, והודיע לו בגרון חנוק שצרפת הפסידה במלחמה נגד גרמניה הנאצית. הצבא הצרפתי ניסה עדיין להילחם, אבל זו הייתה רק תגובה חסרת סיכוי של חיילים בפאניקה מול מכונה עוצמתית, אכזרית ומאורגנת היטב. באותו זמן החלה מנוסה מבוהלת של תושבי פריז מהעיר. תחנות הרכבת היו דחוסות באנשים שניסו נואשות לקנות כרטיסים לרכבות שכבר היו מלאות, ומכוניות ואוטובוסים עמוסים לעייפה השתרכו בטורים ארוכים דרומה מהעיר.

ממשלת צרפת, שחששה מפלישה גרמנית כבר יותר משנה, הספיקה להחביא חלק גדול מאוצרות האמנות של הלובר בארמונות שונים ברחבי המדינה. מסמכים סודיים של הממשלה הוטבעו בנהר הסיין או נשרפו במדורות בחצרות משרדי הממשלה. ב-3 ביוני מטוסים גרמנים השליכו יותר מ- 1,000 פצצות על פריז, וב-14 ביוני טורים ארוכים של משוריינים, טנקים, משאיות כבדות, אופנועים וחיילים, נעו בתהלוכת ניצחון לאורך הרחובות הריקים של העיר. באותו יום הונף צלב הקרס על שער הניצחון ומעל משרד החוץ, ועל מגדל האייפל נתלתה כרזה ענקית שבה נכתב באותיות דפוס בולטות: "גרמניה היא המנצחת בכל מקום" (Germany is Victorious Everywhere). חיילי גסטפו החלו לאתר יהודים ולהחרים את רכושם.

הכיבוש הושלם. אבל נשארה עוד משימה אחת, שבעיני היטלר הייתה חשובה ביותר והוא פקד לבצע אותה מיד לאחר החתימה על הסכם הכניעה. למרבה ההפתעה המשימה לא הייתה קשורה באסטרטגיה צבאית או אזרחית כלשהי, אלא במרוצי המכוניות שגרמניה השתתפה בהם ערב מלחמת העולם השנייה. אבל לפני שנספר מה הייתה המשימה ומדוע היא הייתה חשובה כל כך בעיני היטלר, נגולל את הסיפור מתחילתו, כפי שמספר אותו ניל באסקומב (Neal Bascomb), עיתונאי חוקר עטור פרסים, בספרו החדש Faster Faster: How a Jewish driver, an American Heirss and a legendary car beat Hitler's best (2020).

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
"מערכת השליטה בכסף התעצמה ויש ניסיון לדחוק החוצה את המזומן. יש שיאמרו שזה בגלל נוחות ויעילות ויש שיאמרו שזה כדי לקחת לנו את הכוח בו אנו מחזיקים"

איל לוינטר

בשנה האחרונה, בנקים מרכזיים ברחבי...

"המלחמה הרכה" של האפליקציה המסוכנת ביותר בעולם

אנדרס קור, אנדרו ת'ורנברוק

תחקיר שערך בנובמבר 2021 "כתב העת לסיכונים פוליטיים" (The Journal of Political Risk), ז'ורנל העובר ביקורת עמיתים, מצא כי טיקטוק (TikTok),...

יחסים במשפחה, מגפות ותורת הגמול – מה אפשר ללמוד מהתנ"ך על ימינו?

מאיה מזרחי

"עברתי מטמורפוזה", אומר לי הרב נחמיה שטיינברגר (38), מנהל המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית...

פלישת הרובוטים: ביפן הם לא רק מטפלים בקשישים, הם גם משנים את מבנה התא המשפחתי, עורכים תפילות ונותנים עצות במקדשים

דינה גורדון

סאקי סאקאמוטו, קשישה בת 79 החיה בבית האבות "שין טומי" בטוקיו, אוהבת...

המלחמה על החקלאים: בעולם מעבירים חוקים המגבילים את ייצור המזון ומעלים מחירים, לטובת מדיניות סביבתית

רקפת תבור

הנס, גבר בשנות ה-40 לחייו, הוא דור חמישי בעסק משפחתי המגדל חיטה במישורים...

"נכנסנו לטריטוריה חדשה. מדינות, תאגידים, בנקים ומשקי בית חייבים יותר מאשר הם יכולים להחזיר. אני מעריך שהמשבר הזה יתפוצץ בעתיד הקרוב"

איל לוינטר

"האם אנחנו שוב בפתחו של משבר כלכלי עולמי כפי...

חידת הנבואות של נוסטרדמוס

מאיה מזרחי

בעולם יש אנשים יוצאים מגדר הרגיל. מיכאל דה נוסטרדם (1566-1503), הידוע בשמו הלטיני "נוסטרדמוס", היה אחד מהם. במשך מאות שנים, תחזיותיו של...

התוכנית של האו"ם – שינוי האוניברסיטאות, שליטה בנרטיב

איל לוינטר

האו"ם הוא "הבעלים של המדע" ו"העולם צריך לדעת את זה", אמרה בספטמבר השנה מליסה פלמינג, ראש המחלקה לתקשורת...

שתפו: