כניסה
הרשמה לניוזלטר

הסיפור שלא סופר על שלושה גיבורים שיצאו יחד למאבק שנראה חסר סיכוי מול המכונה המשומנת היטב של גרמניה הנאצית, וניצחו

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2020 | חברה והיסטוריה | 10 דק׳

המרוץ שהיטלר רצה למחוק מההיסטוריה

ב-15 במאי 1940, טלפן ראש ממשלת צרפת, פול ריינו (Paul Reynaud), לעמיתו הבריטי, וינסטון צרצ'יל, והודיע לו בגרון חנוק שצרפת הפסידה במלחמה נגד גרמניה הנאצית. הצבא הצרפתי ניסה עדיין להילחם, אבל זו הייתה רק תגובה חסרת סיכוי של חיילים בפאניקה מול מכונה עוצמתית, אכזרית ומאורגנת היטב. באותו זמן החלה מנוסה מבוהלת של תושבי פריז מהעיר. תחנות הרכבת היו דחוסות באנשים שניסו נואשות לקנות כרטיסים לרכבות שכבר היו מלאות, ומכוניות ואוטובוסים עמוסים לעייפה השתרכו בטורים ארוכים דרומה מהעיר.

ממשלת צרפת, שחששה מפלישה גרמנית כבר יותר משנה, הספיקה להחביא חלק גדול מאוצרות האמנות של הלובר בארמונות שונים ברחבי המדינה. מסמכים סודיים של הממשלה הוטבעו בנהר הסיין או נשרפו במדורות בחצרות משרדי הממשלה. ב-3 ביוני מטוסים גרמנים השליכו יותר מ- 1,000 פצצות על פריז, וב-14 ביוני טורים ארוכים של משוריינים, טנקים, משאיות כבדות, אופנועים וחיילים, נעו בתהלוכת ניצחון לאורך הרחובות הריקים של העיר. באותו יום הונף צלב הקרס על שער הניצחון ומעל משרד החוץ, ועל מגדל האייפל נתלתה כרזה ענקית שבה נכתב באותיות דפוס בולטות: "גרמניה היא המנצחת בכל מקום" (Germany is Victorious Everywhere). חיילי גסטפו החלו לאתר יהודים ולהחרים את רכושם.

הכיבוש הושלם. אבל נשארה עוד משימה אחת, שבעיני היטלר הייתה חשובה ביותר והוא פקד לבצע אותה מיד לאחר החתימה על הסכם הכניעה. למרבה ההפתעה המשימה לא הייתה קשורה באסטרטגיה צבאית או אזרחית כלשהי, אלא במרוצי המכוניות שגרמניה השתתפה בהם ערב מלחמת העולם השנייה. אבל לפני שנספר מה הייתה המשימה ומדוע היא הייתה חשובה כל כך בעיני היטלר, נגולל את הסיפור מתחילתו, כפי שמספר אותו ניל באסקומב (Neal Bascomb), עיתונאי חוקר עטור פרסים, בספרו החדש Faster.

אדולף היטלר מסייר במפעל מרצדס ובוחן את מכונית המרוץ של קאראקיולה | [Sueddeutsche Zeitung Photo/Alamy Stock Photo]

המרוץ שהיטלר רצה למחוק מההיסטוריה

הסיפור שלא סופר על שלושה גיבורים שיצאו יחד למאבק שנראה חסר סיכוי מול המכונה המשומנת היטב של גרמניה הנאצית, וניצחו

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2020 | חברה והיסטוריה | 10 דק׳

אדולף היטלר מסייר במפעל מרצדס ובוחן את מכונית המרוץ של קאראקיולה | [Sueddeutsche Zeitung Photo/Alamy Stock Photo]

ב-15 במאי 1940, טלפן ראש ממשלת צרפת, פול ריינו (Paul Reynaud), לעמיתו הבריטי, וינסטון צרצ'יל, והודיע לו בגרון חנוק שצרפת הפסידה במלחמה נגד גרמניה הנאצית. הצבא הצרפתי ניסה עדיין להילחם, אבל זו הייתה רק תגובה חסרת סיכוי של חיילים בפאניקה מול מכונה עוצמתית, אכזרית ומאורגנת היטב. באותו זמן החלה מנוסה מבוהלת של תושבי פריז מהעיר. תחנות הרכבת היו דחוסות באנשים שניסו נואשות לקנות כרטיסים לרכבות שכבר היו מלאות, ומכוניות ואוטובוסים עמוסים לעייפה השתרכו בטורים ארוכים דרומה מהעיר.

ממשלת צרפת, שחששה מפלישה גרמנית כבר יותר משנה, הספיקה להחביא חלק גדול מאוצרות האמנות של הלובר בארמונות שונים ברחבי המדינה. מסמכים סודיים של הממשלה הוטבעו בנהר הסיין או נשרפו במדורות בחצרות משרדי הממשלה. ב-3 ביוני מטוסים גרמנים השליכו יותר מ- 1,000 פצצות על פריז, וב-14 ביוני טורים ארוכים של משוריינים, טנקים, משאיות כבדות, אופנועים וחיילים, נעו בתהלוכת ניצחון לאורך הרחובות הריקים של העיר. באותו יום הונף צלב הקרס על שער הניצחון ומעל משרד החוץ, ועל מגדל האייפל נתלתה כרזה ענקית שבה נכתב באותיות דפוס בולטות: "גרמניה היא המנצחת בכל מקום" (Germany is Victorious Everywhere). חיילי גסטפו החלו לאתר יהודים ולהחרים את רכושם.

הכיבוש הושלם. אבל נשארה עוד משימה אחת, שבעיני היטלר הייתה חשובה ביותר והוא פקד לבצע אותה מיד לאחר החתימה על הסכם הכניעה. למרבה ההפתעה המשימה לא הייתה קשורה באסטרטגיה צבאית או אזרחית כלשהי, אלא במרוצי המכוניות שגרמניה השתתפה בהם ערב מלחמת העולם השנייה. אבל לפני שנספר מה הייתה המשימה ומדוע היא הייתה חשובה כל כך בעיני היטלר, נגולל את הסיפור מתחילתו, כפי שמספר אותו ניל באסקומב (Neal Bascomb), עיתונאי חוקר עטור פרסים, בספרו החדש Faster.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ח"כ פייגלין: "על ישראל להוקיע את קצירת האיברים בסין"

רקפת תבור

לקראת חג הפסח פרסם בדף הפייסבוק שלו משה פייגלין, סגן יו"ר הכנסת, פוסט בלשון זו: "בסין מגדלים אסירים פוליטיים כמו אווזים, בחוות

"רוב האנשים לא מביטים, הם לוחצים על כפתור"

מאיה מזרחי

הזיכרונות החלו להציף אותו ככל שהתקרב למקום שבו החביא אותה. במהלך התקופה בה היה בשבי הוא דמיין את עצמו, פעמים רבות, חוזר לחווה שבהרים, חופר באדמה ומוצא את

"אנחנו לא אמורים להיות מאושרים"

מאיה מזרחי

"אין כלום בקוד הגנטי שלנו שאומר שאנחנו צריכים להיות שמחים כל הזמן", טוען ההיסטוריון פרופ' דארין מק'מהון – אחד מחוקרי "האושר" המובילים בעולם, ומסביר מדוע הרדיפה אחרי האושר מסוכנת לנו. ראיון

דרור אדום הסיפור האמיתי

ג'ושוע פיליפ

גיוס ילדים שיהפכו לסוטי מין כדי לסחוט פוליטיקאים? המציאות עולה על כל דמיון, חושף החוקר ג'פרי נייקוויסט בראיון בלעדי לאפוק טיימס

מסיפורי סין העתיקה: הטבח שהפך לראש ממשלה

בן קמינסקי

מי שהיה יד ימינו של הקיסר טאנג, מייסד שושלת שאנג, וסייע לו להקים את השושלת היה יִי יִין. יי החל את דרכו במצוקה וקשיים, והפך לראש הממשלה הראשון של שושלת שאנג ששירת את השושלת במשך 50 שנה. הוא

יחסים במשפחה, מגפות ותורת הגמול – מה אפשר ללמוד מהתנ"ך על ימינו?

מאיה מזרחי

התנ"ך הוא הספר המכונן ביותר של ישראל - מה אנחנו יכולים ללמוד ממנו, מדוע החרדים לא לומדים אותו, ואיך זה קשור להשתלבותם בחברה? ריאיון עם הרב נחמיה שטיינברגר, על השינוי שהתנ"ך חולל בחייו, וההשפעה שלו על עתיד המדינה

שתפו: