כניסה
הרשמה לניוזלטר

ההיסטוריה האנרכיסטית החבויה של אמנים מודרניים מוערצים כמו קורבה, פיקאסו ודאלי, חושפת את הסיבות שבגללן איננו מסוגלים להבחין היום בין אמנות לקשקוש ובין יופי לכיעור

פיקאסו, קורבה וההיסטוריה האנרכיסטית של האמנות המודרנית

בסצנה מתוך הסדרה הפופולרית "אמילי בפריז", אמילי יושבת בבית קפה מפורסם בפריז, "קפה דה פלור", לוגמת יין ופותחת בשיחה עם הבחור הצרפתי שיושב לידה. הוא מספר לה כיצד סימון דה בובואר וז'אן פול סארטר הפכו את בית הקפה הזה למפורסם בתקופה שבה עמד ריק. סיפורו ממשיך לבית הקפה שממול – "קפה לה דה מאגו". קפה לה דה מאגו היה מלא באנשים מאחר שאמנים כמו פיקאסו והמינגווי נהגו לשבת בו באופן קבוע. אך סארטר ודה בובואר החליטו ש"לה דה מאגו" "היה [בית קפה] בורגני מדי מכדי לשבת בו", הסביר הצרפתי לאמילי, אז הם עברו לקפה דה פלור שהפך עקב כך לבית הקפה הכי "קול" בפריז.

הקשר הזה בין האמן הבוהמיין האנטי-בורגני לבין הרומנטיקה שנוטפת ממנו בסרטים, בספרים או בשירים, נראה לנו טבעי לגמרי היום. כבר עשרות שנים שהתרבות הפופולרית מטפטפת לנו שלהיות אמן מהפכן זה מגניב, שלהיות אוונגרד, חדשני, עני, המעלה רעיונות שמטרתם לשחרר את החברה מהעול המסורתי שממנו צמחה – זה שווה ערך לאדם שהוא חכם, עמוק, רומנטי ומעורר השראה.

הילה דומה נוצרה גם מסביב לאמנות המודרנית שנוצרה בידי אמנים אוונגרדים. הפירוק של הציור והמעבר אל המופשט, השימוש הנועז בצבעים ושבירת הקומפוזיציה הם ביטוי, כך נהוג לחשוב, לחופש הביטוי של האמנים אל מול החוקים הנוקשים של האמנות המסורתית. אחת האמירות שאנחנו שומעים לא מעט היא שהאמנים האוונגרדים לא היו מוערכים בזמנם – כשהדוגמה הקלאסית היא ואן גוך שמכר ציור אחד בלבד בחייו. זאת הסיבה, מסבירים לנו, שהם היו גדולים כל כך – רק היום אנחנו מסוגלים להבין באמת את גאונותם.

מבקרת מתבוננת ביצירת האמנות 'Chapel of Marxism' בתערוכה "Karl Marx forever" שהוצגה במוזיאון הלאומי של רוסיה בסנט פטרסבורג באוקטובר 2018 | [Olga Maltseva/AFP via Getty Images]

פיקאסו, קורבה וההיסטוריה האנרכיסטית של האמנות המודרנית

ההיסטוריה האנרכיסטית החבויה של אמנים מודרניים מוערצים כמו קורבה, פיקאסו ודאלי, חושפת את הסיבות שבגללן איננו מסוגלים להבחין היום בין אמנות לקשקוש ובין יופי לכיעור

מבקרת מתבוננת ביצירת האמנות 'Chapel of Marxism' בתערוכה "Karl Marx forever" שהוצגה במוזיאון הלאומי של רוסיה בסנט פטרסבורג באוקטובר 2018 | [Olga Maltseva/AFP via Getty Images]

בסצנה מתוך הסדרה הפופולרית "אמילי בפריז", אמילי יושבת בבית קפה מפורסם בפריז, "קפה דה פלור", לוגמת יין ופותחת בשיחה עם הבחור הצרפתי שיושב לידה. הוא מספר לה כיצד סימון דה בובואר וז'אן פול סארטר הפכו את בית הקפה הזה למפורסם בתקופה שבה עמד ריק. סיפורו ממשיך לבית הקפה שממול – "קפה לה דה מאגו". קפה לה דה מאגו היה מלא באנשים מאחר שאמנים כמו פיקאסו והמינגווי נהגו לשבת בו באופן קבוע. אך סארטר ודה בובואר החליטו ש"לה דה מאגו" "היה [בית קפה] בורגני מדי מכדי לשבת בו", הסביר הצרפתי לאמילי, אז הם עברו לקפה דה פלור שהפך עקב כך לבית הקפה הכי "קול" בפריז.

הקשר הזה בין האמן הבוהמיין האנטי-בורגני לבין הרומנטיקה שנוטפת ממנו בסרטים, בספרים או בשירים, נראה לנו טבעי לגמרי היום. כבר עשרות שנים שהתרבות הפופולרית מטפטפת לנו שלהיות אמן מהפכן זה מגניב, שלהיות אוונגרד, חדשני, עני, המעלה רעיונות שמטרתם לשחרר את החברה מהעול המסורתי שממנו צמחה – זה שווה ערך לאדם שהוא חכם, עמוק, רומנטי ומעורר השראה.

הילה דומה נוצרה גם מסביב לאמנות המודרנית שנוצרה בידי אמנים אוונגרדים. הפירוק של הציור והמעבר אל המופשט, השימוש הנועז בצבעים ושבירת הקומפוזיציה הם ביטוי, כך נהוג לחשוב, לחופש הביטוי של האמנים אל מול החוקים הנוקשים של האמנות המסורתית. אחת האמירות שאנחנו שומעים לא מעט היא שהאמנים האוונגרדים לא היו מוערכים בזמנם – כשהדוגמה הקלאסית היא ואן גוך שמכר ציור אחד בלבד בחייו. זאת הסיבה, מסבירים לנו, שהם היו גדולים כל כך – רק היום אנחנו מסוגלים להבין באמת את גאונותם.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
פוליטיקת הזהויות היא הדת החדשה

מאיה מזרחי

האם מה שנראה על פני השטח כניסיון לדאוג לקבוצות מדוכאות, לעודד סובלנות וריבוי דעות, הוא למעשה ניסיון לצבור כוח? ומה זה עושה לחברה שלנו?

מהו העיקרון שמניע את העולם ומי הם האנשים שמנסים להרוס אותו

איל לוינטר

במשך אלפי שנים חיו אנשים בשלום עם הידיעה שיש דואליות וניגודיות בטבע ובעולם, עד שקם אדם אחד והחליט שמותר לשחק עם חוקי הטבע, ובדרך גם להרוס את האנושות

יועצת נסיעות: "שן יון הראה לי את סין האותנטית"

צוות מגזין אפוק

"המופע  היה פנטסטי, צבעוני מאוד, מיוחד במינו  ונהניתי ממנו מאוד". "שמעתי הרבה על הפאלון דאפא במופע וזה עניין אותי. זה היה מאוד עוצמתי. זה מראה לי שיש אנשים

הכוח שבהרגלים הקטנים

דורית דינור

רב המכר של ג'יימס קליר שתורגם כעת לעברית מאפשר להתמקצע בתיאוריית ה-1 אחוז

"ספינת המדבר" לא הגיעה מהמדבר

יערה ארגוב

הכול התחיל לפני שנים רבות, כשהים היה יבשה, לגמל היה קר ועוד לא כינו אותו "ספינת מדבר", אי שם בצפונה של יבשת אמריקה

חוכמת הרנסנס: איך להחזיר את המוסר לפוליטיקה ולחברה

מאיה מזרחי

פרופ' ג'יימס הנקינס מאוניברסיטת הרווארד, אחד המומחים הגדולים בעולם לתקופת הרנסנס, טוען שהתשובה לכך נמצאת בין דפי ההיסטוריה, שכן האנושות התמודדה עם בעיה דומה: ״העולם המודרני איבד משהו שהיה לאנשים בעבר״

שתפו: