הרשמה לניוזלטר

יום אחד ניצב החוקר שמואל רוזנר בפני כמה מהשאלות הגדולות ביותר בחברה הישראלית העכשווית: מיהו יהודי ישראלי? מה מגדיר אדם חילוני? מה מגדיר מסורתי? לאילו גושים מתחלקת החברה הישראלית היום ולאן היא הולכת? תוצאות מחקרו מצביעות על מהפכה תרבותית המתחוללת בזהות שלנו

מאיה מזרחי | 9 בדצמבר 2019 | חברה והיסטוריה | 14 דק׳

“כשאומרים שיש כאן מאבק בין ימין לשמאל, מהו המאבק? זה מאבק בין פיל לזבוב. זה לא מאבק אמיתי”

הכול התחיל בארוחת ערב ראש השנה, כשהחוקר והעיתונאי שמואל רוזנר נקלע לוויכוח עם אשתו על השאלה "כמה אנשים הולכים לשמוע תקיעת שופר". "היא אמרה שפחות אנשים הולכים", מספר רוזנר, "אני אמרתי שיותר, וכשחיפשתי במוצאי החג נתונים באינטרנט גיליתי שאין כל כך נתונים לשאלה הספציפית הזאת. התחלתי לתהות אילו נתונים נוספים חסרים, וכיצד נתונים כאלה יכולים להועיל להבנה שלנו את החברה היהודית בישראל. מהר מאוד הבנתי שאחרי 70 שנות מדינה, יש משמעות גדולה למחקר על האופן שבו יהודים בישראל פועלים וחושבים".

רוזנר, חוקר עמית במכון למדיניות העם היהודי בירושלים, בעל טור בניו יורק טיימס, במעריב ובג'ואיש ג'ורנל בלוס אנג'לס, והעורך הראשי של ספרי העיון בהוצאת כנרת זמורה דביר, החליט שירים את הכפפה וחבר לפרופ' קמיל פוקס מאוניברסיטת תל אביב. "הבנתי שדרוש כאן מחקר סטטיסטי גדול. קמיל ואני מכירים כבר שנים רבות מאוד והיה לי ברור שאני רוצה לעבוד איתו".

שתפו את הכתבה:

צילום: אלכס גורביץ׳, אפוק טיימס

“כשאומרים שיש כאן מאבק בין ימין לשמאל, מהו המאבק? זה מאבק בין פיל לזבוב. זה לא מאבק אמיתי”

יום אחד ניצב החוקר שמואל רוזנר בפני כמה מהשאלות הגדולות ביותר בחברה הישראלית העכשווית: מיהו יהודי ישראלי? מה מגדיר אדם חילוני? מה מגדיר מסורתי? לאילו גושים מתחלקת החברה הישראלית היום ולאן היא הולכת? תוצאות מחקרו מצביעות על מהפכה תרבותית המתחוללת בזהות שלנו

מאיה מזרחי | 9 בדצמבר 2019 | חברה והיסטוריה | 14 דק׳

צילום: אלכס גורביץ׳, אפוק טיימס

הכול התחיל בארוחת ערב ראש השנה, כשהחוקר והעיתונאי שמואל רוזנר נקלע לוויכוח עם אשתו על השאלה "כמה אנשים הולכים לשמוע תקיעת שופר". "היא אמרה שפחות אנשים הולכים", מספר רוזנר, "אני אמרתי שיותר, וכשחיפשתי במוצאי החג נתונים באינטרנט גיליתי שאין כל כך נתונים לשאלה הספציפית הזאת. התחלתי לתהות אילו נתונים נוספים חסרים, וכיצד נתונים כאלה יכולים להועיל להבנה שלנו את החברה היהודית בישראל. מהר מאוד הבנתי שאחרי 70 שנות מדינה, יש משמעות גדולה למחקר על האופן שבו יהודים בישראל פועלים וחושבים".

רוזנר, חוקר עמית במכון למדיניות העם היהודי בירושלים, בעל טור בניו יורק טיימס, במעריב ובג'ואיש ג'ורנל בלוס אנג'לס, והעורך הראשי של ספרי העיון בהוצאת כנרת זמורה דביר, החליט שירים את הכפפה וחבר לפרופ' קמיל פוקס מאוניברסיטת תל אביב. "הבנתי שדרוש כאן מחקר סטטיסטי גדול. קמיל ואני מכירים כבר שנים רבות מאוד והיה לי ברור שאני רוצה לעבוד איתו".

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
דוסטוייבסקי הותיר אחריו יצירת מופת, שכעת הפכה לנבואה המגשימה את עצמה

ג'ף מיניק, איל לוינטר

לפני כ-150 שנה שלח הסופר פיודור דוסטוייבסקי את פרקיו הראשונים בספרו המתהווה "שדים" לעיתון "השליח...

“היהודים הביאו לעולם אל שופט, ומאז לא סלחו להם על כך”

יאן יקיאלק

קרוב לוודאי שצפיתם לפחות פעם אחת, במכוון או במקרה, בסרטונים של "פרגר יוניברסיטי" (Prager U) – האוניברסיטה...

“אני לא יודע מי בנה את זה, למי ישנה הטכנולוגיה הזאת, או למי יש המוח לבנות זאת, אבל היה שם משהו שהוא טוב יותר מהמטוס שלנו”

מאיה מזרחי

לואיס ("לו") אליזונדו ניהל במשך 20 שנה מבצעי מודיעין...

מה הסיבה לפרוץ המגפה? החשיבה הקלאסית רומזת על המקור

ג'יימס סייל, מאיה מזרחי

רבים חשים ייאוש מול הגורל שנכפה עליהם בשנה האחרונה מבלי שביכולתם לעשות כמעט דבר. עסקים נסגרו, אנשים איבדו את...

האודיסיאה: סיפור הרפתקאות פשוט בן 2,800 שנה, או כלי פסיכולוגי לשיפור עצמי?

ג'יימס סייל

נוהגים להתייחס היום אל "האודיסאה", אחד מסיפורי המסעות המפורסמים ביותר במיתולוגיה היוונית, כאל...

כיצד להחליט מהו הדבר הנכון לעשות?

איל לוינטר

ג'ים הוא בוטניקאי המסתובב בארצות שונות. יום אחד הוא מגיע במסגרת מחקרו לכיכר מרכזית של עיירה דרום-אפריקנית קטנה, ונדהם לגלות...

חוכמת ההתקדמות לאחור

איל לוינטר

קידמה" או "פרוגרסיביות" היא מונח נפוץ בימים אלה, ולא במקרה. הנחת המוצא של החברה הפוסט-מודרנית בה אנו חיים היא שהדברים משתפרים כל הזמן,...

אמריקה השתגעה, אז ישראלית אחת החליטה להציל אותה

מאיה מזרחי

בשנים האחרונות עקבה אילנה ירון פישביין, ד"ר לעבודה סוציאלית ואם לשלושה ילדים, כמו אזרחים אמריקנים רבים, אחרי מהפכת...

שתפו: