כניסה
הרשמה לניוזלטר

הסייסמולוג סרגיי ביצ’קוב מאוניברסיטת קולומביה הבריטית שבקנדה פרסם מאמר המתאר כיצד לפתח נשק טקטוני וטען כי מספר מדינות עוסקות בכך. הנה מה שידוע בנושא

רקפת תבור | 9 ביוני 2024 | מדע וטכנולוגיה | 5 דק׳

טכנולוגיות בלתי אפשריות, אבל אמיתיות – נשק המסוגל ליצור רעידות אדמה

רעידת האדמה שפגעה בטייוואן בבוקר ה-3 באפריל, בעוצמה של 7.4 בסולם ריכטר, הייתה העוצמתית ביותר שידע האי ב-25 השנים האחרונות. היא הביאה למותם של 18 בני אדם ולפציעתם של יותר מ-1,100 איש, וגרמה לנזקים כבדים לתשתיות, כולל קריסות מבנים ופגיעה במערכת התחבורה.

לאחר הרעידה נפוצה ברשתות החברתיות תיאוריית קונספירציה לפיה ייתכן כי אין המדובר ברעידת אדמה טבעית, אלא בתוצאה שנגרמה עקב פעולתו של נשק חדשני וסודי שהפעיל המשטר הסיני – "נשק טקטוני". גם בעקבות רעידות האדמה שפגעו בטורקיה ובסוריה בתחילת פברואר 2023 בעוצמות של 7.8 ו-7.5 והביאו למותם של יותר מ-50 אלף בני אדם, עלו טענות דומות. במאמר שפרסם פרופ' עבד-אל-ראזק מנסור עלי מאוניברסיטת אל-אזהר שבקהיר הוא טען שמי שעומד מאחורי סדרת רעידות האדמה הן מדינות המערב המעוניינות להפיל את שלטון ארדואן.

שמועות מוקדמות יחסית לגבי יצירה יזומה של רעידת אדמה היו קשורות להמצאה של ניקולה טסלה, מהנדס שנחשב לאחד המוחות המבריקים והמשפיעים ביותר בהיסטוריה של המדע והטכנולוגיה. מסופר כי במהלך התקופה בה ערך ניסויים רבים ושונים בתחומי החשמל והמכאניקה, הוא פיתח מתנד (אוסילטור) אלקטרו-מכני המתבסס על הנעת קיטור, שכונה "מתנד טסלה". המתנד היה מכשיר שתוכנן להמיר אנרגיית קיטור לתנודות מכניות, ולכן כשהפעיל אותו במעבדה ששכנה ברחוב יוסטון בניו יורק, המבנה כולו התחיל לרעוד. כמה דקות לאחר מכן, כשניידות המשטרה הגיעו למקום לאחר ששכנים מבוהלים התריעו על רעידת אדמה מקומית, הסתיר טסלה את המתנד בכיס המעיל ונעלם מהאזור. מאז המתנד זכה לכינוי "מכונת רעידות האדמה של טסלה", אך למעשה, אם הסיפור נכון – הוא לא הרעיד את האדמה עצמה אלא רק את המבנה שאל קירותיו הוא הוצמד.

מנזקי רעידת האדמה בעיר הואליין שבטייוואן | צילום: CNA/AFP

שתפו: