כניסה
הרשמה לניוזלטר

ד”ר רוג’ר נלסון, אחד החוקרים הבכירים שערכו את המחקרים בפרינסטון, מספר בריאיון למגזין אפוק על סדרת הניסויים המרתקת החושפת את הכוח האמיתי שיש למחשבות שלנו

רקפת תבור | 7 באוגוסט 2023 | מדע וטכנולוגיה | 13 דק׳

חוקרים בפרינסטון ניסו להבין האם המחשבות שלנו יכולות להשפיע על תהליכים אקראיים.”תוצאות שאספנו מ-500 אירועים מספיקות כדי לומר כן, משהו קורה כאן”

חוקרים במעבדת המחקר של אוניברסיטת פרינסטון להנדסת אנומליות (Princeton Engineering Anomalies Research – PEAR) בחנו במשך שנים מגוון נושאים מתחום הפרפסיכולוגיה, העוסק בתופעות כמו טלפתיה, חיזוי העתיד וטֶלֶקינֶזיס. אחת השאלות שעניינה אותם הייתה האם וכיצד אנשים יכולים להשפיע באמצעות מחשבותיהם על תהליכים אקראיים המתרחשים בחברה, כמו למשל הטלות מטבע.

בסדרת ניסויים שהחלה בשנות ה-80 ועברה ביקורת עמיתים, השתמשו החוקרים במכונות הנקראות "מחוללי אירועים אקראיים" (Random Event Generators) – מעין מטילי מטבעות אוטומטיים היוצרים רצף אקראי של סימני "0" ו"1", בדומה להטלת מטבע ל"עץ או פלי". בדרך כלל, כשאין שום השפעה חיצונית על המכשיר, הוא מפיק רצף סימנים אקראי בו כמחצית הסימנים הם "0" וכמחצית "1".

לאחר שבדקו כי המכונות אכן מקבלות תוצאות מאוזנות יחסית בין "0" ל"1", ביקשו החוקרים מנבדק לשבת בסמוך למכשיר ולנסות להשפיע באמצעות כוונת המחשבה שלו על הבחירות האקראיות של המכשיר: בשליש מהרצות המכשיר התבקש הנבדק לכוון את מחשבתו לכך שייבחרו יותר סימני "1", בשליש אחר הוא כיוון את מחשבתו שיתקבלו יותר סימני "0", ובשליש הנותר הוא התבקש להתכוונן לכך שתופיע החלוקה האקראית המקובלת – דגימה של בערך חצי-חצי.

Shutterstock

שתפו: