כניסה
הרשמה לניוזלטר

בשנים האחרונות פותחו טכנולוגיות חדשות המאפשרות להנדס את הצמחים, את הירקות וגם את בעלי החיים שאנו אוכלים. האם השינויים הגנטיים שהתקבלו עלולים להיות מסוכנים? האם מישהו מפקח על זה? ומה קורה בישראל?

רקפת תבור | 9 בינואר 2023 | מדע וטכנולוגיה | 14 דק׳

טכנולוגיות חדשות להנדסה גנטית של מזון נכנסות כעת בקצב הולך וגובר. מי מפקח על זה?

מאות שנים עסק האדם ב"הכלאה". הוא זיווג באופן מלאכותי בין מינים דומים יחסית של צמחים בתקווה שמהזרע המאוחד שלהם יגדל צמח בעל תכונות טובות יותר, כזה שיהיה מסוגל לעמוד בפני מחלות ולהניב יבול רב יותר. כך נוצרה למשל החיטה המודרנית שאנו מכירים.

אבל האדם לא הסתפק בכך. בסוף שנות ה-90, הודות להתקדמות הטכנולוגיה, הוא עבר לעשות הנדסה גנטית (GMO) של צמחים. לאחר שנמצא בחיידק כלשהו גן מסוים המייצר תכונה רצויה, הגן הוכנס לזרע של צמח. כך נבט צמח בעל תכונה משופרת. התוצר הראשון היה עגבנייה של חברת קלגן האמריקנית (Flavr Savr) ש"כוח העל" שלה היה חיי מדף ארוכים, הודות לגן המעכב את תהליכי הריקבון שלה. אחריה הופיעו תוצרי GMO רבים אחרים: סויה, תירס, קנולה, אורז, חיטה, תפו"א ועוד. אצל רבים מהם "כוח העל" היה עמידות רבה יותר בפני חומרי הדברה או מחלות.

אלא שהאדם לא הסתפק גם בזה, וכעת אנו נכנסים לשלב חדש בו נעשה שימוש בטכנולוגיה המאפשרת לחתוך ישירות את הגנום של הזרע בנקודה ספציפית, ולשנות את המידע הגנטי באותה נקודה. הודות לטכנולוגיה החלו ביפן לשפר לא רק צמחים, אלא גם בעלי חיים. חוקרים יפנים פיתחו ב-2021 שני סוגים חדשים של דגים – דג אחד מסוג דניס אדום הגדל בשיעור של 20 עד 60 אחוז יותר ביחס לדגי דניס רגילים, עקב נטרול גן האחראי להגבלת גדילת השרירים שלו; ודג שני מסוג Torafugu (קרוב משפחה של ה"אבו-נפחא") הגדל במשקלו בשיעור של 90 אחוז יותר ביחס לאחיו הרגילים, עקב הסרת גנים האחראים לתחושת שובע. הדג מרגיש "רעב כל הזמן", אוכל ואוכל, וכתוצאה מכך גדל מהר יותר.

איור: מגזין אפוק

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מחקר חדש: כך ניתן להפחית באופן משמעותי מקרים של דיכאון לאחר לידה

קרן זריהן

"ראינו ירידה של 81% בסבירות לחלות בדיכאון לאחר לידה", אמרה פרופ' פאם סורקן, החוקרת הראשית במחקר

האם תרופה המבוססת על חלקיקי זהב תסייע לטפל במחלות ניווניות?

קרן זריהן

מדענים בודקים האם תרופה ניסיונית חדשה המבוססת על שימוש בננו-חלקיקי זהב תוכל לטפל במחלות כמו פרקינסון וטרשת נפוצה

האם ניתן ״להצמיח״ איברים מחדש?

רקפת תבור

בעלי חיים מגוונים מציגים יכולת מופלאה לרפא את עצמם ואף להצמיח איברים מחדש. חוקרים מרחבי העולם מנסים להבין מה בדיוק קורה בתהליכים האלה והאם נוכל להשתמש בהם כדי לרפא בני אדם

מחקר בארה"ב: 80% מהאמריקנים נחשפו לכימיקל שפוגע בפוריות ונמצא בשיבולת שועל ודגני בוקר

קרן זריהן

כימיקל בשם כלורמקוואט כלוריד, המשמש לגידולים חקלאיים, נמצא באחוזים הולכים וגדלים בגופם של נבדקים אמריקנים, והשלכותיו עלולות להיות מזיקות

כלי הנשק העתידניים מגיעים אל שדה הקרב: "טנק" אוטונומי, יירוט בלייזר ונחילי רחפנים

יובל גומא

חוקרים ובכירים בתעשיית הנשק מספרים על החידושים הטכנולוגיים שאמורים לשנות את שדה הקרב ואת אופי המלחמות בשנים הבאות

התיאוריה של השמש: ״קיים גורם פיזיקלי הפועל מחוץ לכדור הארץ ומשפיע על התפתחות האירועים המתרחשים בו״

רקפת תבור

מחקרים מהעשורים האחרונים טוענים כי לפעילות השמש השפעות פיזיולוגיות וחברתיות בכדור הארץ

שתפו: