כניסה
הרשמה לניוזלטר

מתברר ש"לא הכול בראש". מחקרים אחרונים מראים כי רגשות שונים מופיעים במקומות שונים בגוף. מה יכולה להיות משמעות הדבר?

דינה גורדון | 4 בספטמבר 2022 | מדע וטכנולוגיה | 5 דק׳

היכן שוכנים הרגשות בגוף שלנו?

כבר מימי קדם ובמהלך ימי הביניים הציעו פילוסופים תיאוריות שונות, ולעתים מנוגדות, כדי להסביר את מהות הרגשות – כיצד הם נוצרים והיכן הם שוכנים. ובמילים אחרות, כיצד באים לידי ביטוי הקשרים בין גוף לנפש.

אחת מנקודות הציון החשובות ומעוררות המחלוקת להבנת הרגשות הייתה התיאוריה של הפילוסוף והמתמטיקאי הצרפתי רנה דקארט (1650-1596), שהפריד בין גוף לנפש וראה בהן שתי מערכות נפרדות. כלומר, לפי דקארט, התהליכים הפיזיולוגיים הקשורים ברגשות כמו זיעה קרה, כאבי בטן או כאבים בחזה, והחוויה הסובייקטיבית של הרגשות כמו פחד, שמחה או כעס, הן שתי מערכות הפועלות באופן שונה ובלתי תלויות זו בזו.

אולם עם השנים הופיעו עוד ועוד מתנגדים לתיאוריה הזאת. אחד מהם היה ויליאם ג'יימס (1910-1842), מאבות הפסיכולוגיה המודרנית. ג'יימס טען שהתהליכים הפיזיולוגיים והחוויה הסובייקטיבית של הרגשות הם שני צדדים של אותה מערכת, והם בלתי ניתנים להפרדה. אם מוציאים את האחד, השני לא יתקיים גם כן. "אם נדמיין איזשהו רגש חזק, וננסה לגרוע מהמודעות שלנו את כל התחושות של הסימפטומים הגופניים האופייניים לו, נגלה שנשארנו בלי כלום. [...] איזה סוג של רגש פחד יישאר אם לא יהיו התחושות של דופק מהיר, נשימה מהירה, שפתיים רועדות, לא תהיה חולשה בגפיים, לא עור ברווז, לא פרפרים בבטן? – אי אפשר לחשוב על אפשרות כזו".

מפות ביטוי הרגשות בגוף. צבעים חמים כמו צהוב ואדום מייצגים עלייה ברמת הפעילות באותו אזור בגוף; צבעים קרים כמו כחול ותכלת מייצגים הפחתה ברמת הפעילות

שתפו: