כניסה
הרשמה לניוזלטר

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

דינה גורדון | 8 בנובמבר 2023 | פסיכולוגיה | 15 דק׳

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

היה זה עוד יום שגרתי בבית היתומים בעיר איזיאסלב (Izyaslav) באוקראינה. אוקסנה, בת חמש, לבושה בבגדים קצרים על גופה הצנום, ישבה מול קשישה גדולה ומפחידה במרתף קודר וקפוא. הקשישה, עטופה במעיל כבד ומטפחת, הושיטה לה זוגות של גרביים. אוקסנה שפשפה שוב ושוב את הגרביים על קרש כביסה, סחטה אותן היטב מהמים הקפואים והושיטה אותן לקשישה.

אחרי כל עשרים זוגות גרביים הושיטה לה הקשישה קוביית סוכר קטנה. אוקסנה למדה לשפשף את הגרביים בקצב הולך וגובר כדי לקבל עוד קוביית סוכר ולגלגל אותה באיטיות על לשונה. היא למדה לפורר את קוביית הסוכר לפירורים זעירים ולמוסס אותה לאט לאט, במשך זמן ארוך, עד שנדמה היה לה שהבטן שלה כמעט מלאה. היא ידעה שהארוחה השלמה, היחידה ביום, תהיה רק בצהריים. בארוחה היא קיבלה, כמו שאר היתומים, קערית פח קטנה ובה נוזל סגול, מרק סלק (בורשט), או פרוסה קטנה של לחם. אף פעם לא את שניהם.

אחרי שסיימה לשפשף את כל הגרביים היא עלתה לאט לאט במדרגות כשהיא מתאמצת לשמור על שיווי משקל ולא ליפול. אסור היה לה ליפול. אם נפלה, היו בועטים בה עד שקמה, ואם בכתה, קיבלה מכות מהקשישה המפחידה או מהמטפלים האחרים.

אוקסנה מאסטרס בתצלום מ-2021 | Tom Pennington/Getty Images for Team USA

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

דינה גורדון | 8 בנובמבר 2023 | פסיכולוגיה | 15 דק׳

אוקסנה מאסטרס בתצלום מ-2021 | Tom Pennington/Getty Images for Team USA

היה זה עוד יום שגרתי בבית היתומים בעיר איזיאסלב (Izyaslav) באוקראינה. אוקסנה, בת חמש, לבושה בבגדים קצרים על גופה הצנום, ישבה מול קשישה גדולה ומפחידה במרתף קודר וקפוא. הקשישה, עטופה במעיל כבד ומטפחת, הושיטה לה זוגות של גרביים. אוקסנה שפשפה שוב ושוב את הגרביים על קרש כביסה, סחטה אותן היטב מהמים הקפואים והושיטה אותן לקשישה.

אחרי כל עשרים זוגות גרביים הושיטה לה הקשישה קוביית סוכר קטנה. אוקסנה למדה לשפשף את הגרביים בקצב הולך וגובר כדי לקבל עוד קוביית סוכר ולגלגל אותה באיטיות על לשונה. היא למדה לפורר את קוביית הסוכר לפירורים זעירים ולמוסס אותה לאט לאט, במשך זמן ארוך, עד שנדמה היה לה שהבטן שלה כמעט מלאה. היא ידעה שהארוחה השלמה, היחידה ביום, תהיה רק בצהריים. בארוחה היא קיבלה, כמו שאר היתומים, קערית פח קטנה ובה נוזל סגול, מרק סלק (בורשט), או פרוסה קטנה של לחם. אף פעם לא את שניהם.

אחרי שסיימה לשפשף את כל הגרביים היא עלתה לאט לאט במדרגות כשהיא מתאמצת לשמור על שיווי משקל ולא ליפול. אסור היה לה ליפול. אם נפלה, היו בועטים בה עד שקמה, ואם בכתה, קיבלה מכות מהקשישה המפחידה או מהמטפלים האחרים.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

6 שיעורים מהביוגרפיה של אילון מאסק

דינה גורדון

כיצד הפך מאסק מילד שספג מכות קשות בבית הספר לאחד האנשים המצליחים בעולם? מה ניתן ללמוד על סגנון הניהול שלו? מדוע הוא לוקח סיכונים שנראים בגדר הבלתי אפשרי? ואיך הוא מניע עובדים לעמידה ביעדים?

״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״

איל לוינטר

כיצד לפתח קשיחות? סטיב מגנס, יועץ לפיתוח מיומנויות מנטליות עבור קבוצות ספורט מקצועיות, יוצא בספרו האחרון "תעשו דברים קשים" נגד המסרים שהועברו לנו בתקשורת ובסרטים, ומלמד עקרונות נכונים יותר לפיתוח קשיחות

הוא שרד בשכונת עוני בזכות "יכולת על" שגילה: "יצירת ערך". כעת הוא הפך אותה למודל חינוך חדש

דינה גורדון

בתרבות המעודדת פינוק יתר של ילדים ומנטליות של קורבן, לי בנסון מציע מודל חדש: לגדל "ילדים היוצרים ערך" – עבור עצמם, עבור החברה ועבור המדינה

שתפו: