כניסה
הרשמה לניוזלטר

במאה ה-19 לימודי פיזיקה נחשבו לתחום נשי. נשים גם הצטיינו ושלטו בלימודי אסטרונומיה. מדוע אם כך במהלך המאה ה-20 הן התרחקו מלימודי המקצועות המדעיים שהחלו להישלט על ידי גברים?

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2019 | פסיכולוגיה | 7 דק׳

מדוע אין מספיק בנות בלימודי פיזיקה?

נבחרת הנוער הישראלית לאולימפיאדה הבין-לאומית לפיזיקה, שהתקיימה השנה בתל אביב, זכתה להישגים מרשימים: שתי מדליות זהב, שתי מדליות כסף ומדליית ארד אחת. מי הם חברי הנבחרת? חמישה נערים מוכשרים מאוד. איפה הנערות? לא היו נערות בנבחרת. גם ב-2018 וב-2016 לא היו נערות בנבחרת. ב-2017 הייתה נערה אחת. למה נדיר כל כך לראות נערה בנבחרת הפיזיקה?

מתברר שנערות פשוט אינן בוחרות ללמוד פיזיקה. מכון סאלד לחקר מדעי ההתנהגות ערך לפני כשנתיים מחקר בו בדק פוטנציאל של תלמידות להצטיין במתמטיקה ובמדעים (רונית קרק, קרן דביר, רחל זורמן, 2016). המחקר התבסס על נתונים של בוגרי כיתות י"ב בשנים 2014-2010, שניגשו לבחינת בגרות. לפי תוצאות המחקר יש פערים גדולים בין אחוז התלמידות הניגשות לבחינות בגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמת חמש יחידות, לעומת אחוז התלמידים. בפיזיקה 13 אחוז מהתלמידים נבחנו ברמת חמש יחידות לימוד לעומת שישה אחוזים מהתלמידות, ובמתמטיקה 12 אחוז מהתלמידים נבחנו ברמת חמש יחידות לעומת תשעה אחוזים מהתלמידות. ממצאי הסקר משקפים מצב דומה בשאר העולם המערבי.

טקס הפתיחה של אולימפיאדת הפיזיקה בליסבון, 2018 | תמונה: Ipho18-CC-BY-SA-4.0

מדוע אין מספיק בנות בלימודי פיזיקה?

במאה ה-19 לימודי פיזיקה נחשבו לתחום נשי. נשים גם הצטיינו ושלטו בלימודי אסטרונומיה. מדוע אם כך במהלך המאה ה-20 הן התרחקו מלימודי המקצועות המדעיים שהחלו להישלט על ידי גברים?

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2019 | פסיכולוגיה | 7 דק׳

טקס הפתיחה של אולימפיאדת הפיזיקה בליסבון, 2018 | תמונה: Ipho18-CC-BY-SA-4.0

נבחרת הנוער הישראלית לאולימפיאדה הבין-לאומית לפיזיקה, שהתקיימה השנה בתל אביב, זכתה להישגים מרשימים: שתי מדליות זהב, שתי מדליות כסף ומדליית ארד אחת. מי הם חברי הנבחרת? חמישה נערים מוכשרים מאוד. איפה הנערות? לא היו נערות בנבחרת. גם ב-2018 וב-2016 לא היו נערות בנבחרת. ב-2017 הייתה נערה אחת. למה נדיר כל כך לראות נערה בנבחרת הפיזיקה?

מתברר שנערות פשוט אינן בוחרות ללמוד פיזיקה. מכון סאלד לחקר מדעי ההתנהגות ערך לפני כשנתיים מחקר בו בדק פוטנציאל של תלמידות להצטיין במתמטיקה ובמדעים (רונית קרק, קרן דביר, רחל זורמן, 2016). המחקר התבסס על נתונים של בוגרי כיתות י"ב בשנים 2014-2010, שניגשו לבחינת בגרות. לפי תוצאות המחקר יש פערים גדולים בין אחוז התלמידות הניגשות לבחינות בגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמת חמש יחידות, לעומת אחוז התלמידים. בפיזיקה 13 אחוז מהתלמידים נבחנו ברמת חמש יחידות לימוד לעומת שישה אחוזים מהתלמידות, ובמתמטיקה 12 אחוז מהתלמידים נבחנו ברמת חמש יחידות לעומת תשעה אחוזים מהתלמידות. ממצאי הסקר משקפים מצב דומה בשאר העולם המערבי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ככל הנראה ההיסטוריה האנושית שונה מאוד מכפי שדמיינו

רקפת תבור

תשכחו ממה שסיפרו לכם היסטוריונים: ממצאים מהשנים האחרונות מראים שראשיתה של התרבות האנושית קדומה הרבה יותר...

פרשנות: הילדים החכמים בעולם, ואיך הם הפכו לכאלה

מאיה מזרחי

העיתונאית אמנדה ריפלי ניסתה ללמוד בדרך מקורית מדוע יש ארצות שבהן התלמידים מצליחים יותר במבחני הערכה עולמיים ויש כאלה שפחות האם מסקנותיה יוכלו לעזור לבתי...

ה'בלי' סודות של ג'ון דיואי

איל לוינטר

ג'ון דיואי מוכר היום כאיש חינוך מפורסם ונערץ שתורתו נלמדת במוסדות ללימודי הוראה ומיושמת בחלק מבתי הספר בישראל אך האם ייתכן שהפילוסופיה הפרוגרסיבית שלה הטיף יצרה דורות של ילדים...

כוחות העל של הילד עם המוח השבור

יערה ארגוב

הוא נחבל פעמיים בראשו ונכשל בכל מה שניסה לעשות, עד שגילה את "כוחות העל"...

תיאטרון מלחמה

דינה גורדון

האם סיפורים שנכתבו לפני מאות שנים יכולים לרפא טראומות מודרניות אלפי חיילים אמריקנים החלו לקרוא טרגדיות יווניות עתיקות, כחלק מפרויקט ניסויי...

פסיכולוגיה של מוצר

דינה גורדון

"חמש התכונות הגדולות" שהופכות את המוצרים שאנחנו קונים לחברים הכי טובים...

שתפו: