כניסה
הרשמה לניוזלטר

במאה ה-19 לימודי פיזיקה נחשבו לתחום נשי. נשים גם הצטיינו ושלטו בלימודי אסטרונומיה. מדוע אם כך במהלך המאה ה-20 הן התרחקו מלימודי המקצועות המדעיים שהחלו להישלט על ידי גברים?

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2019 | פסיכולוגיה | 7 דק׳

מדוע אין מספיק בנות בלימודי פיזיקה?

נבחרת הנוער הישראלית לאולימפיאדה הבין-לאומית לפיזיקה, שהתקיימה השנה בתל אביב, זכתה להישגים מרשימים: שתי מדליות זהב, שתי מדליות כסף ומדליית ארד אחת. מי הם חברי הנבחרת? חמישה נערים מוכשרים מאוד. איפה הנערות? לא היו נערות בנבחרת. גם ב-2018 וב-2016 לא היו נערות בנבחרת. ב-2017 הייתה נערה אחת. למה נדיר כל כך לראות נערה בנבחרת הפיזיקה?

מתברר שנערות פשוט אינן בוחרות ללמוד פיזיקה. מכון סאלד לחקר מדעי ההתנהגות ערך לפני כשנתיים מחקר בו בדק פוטנציאל של תלמידות להצטיין במתמטיקה ובמדעים (רונית קרק, קרן דביר, רחל זורמן, 2016). המחקר התבסס על נתונים של בוגרי כיתות י"ב בשנים 2014-2010, שניגשו לבחינת בגרות. לפי תוצאות המחקר יש פערים גדולים בין אחוז התלמידות הניגשות לבחינות בגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמת חמש יחידות, לעומת אחוז התלמידים. בפיזיקה 13 אחוז מהתלמידים נבחנו ברמת חמש יחידות לימוד לעומת שישה אחוזים מהתלמידות, ובמתמטיקה 12 אחוז מהתלמידים נבחנו ברמת חמש יחידות לעומת תשעה אחוזים מהתלמידות. ממצאי הסקר משקפים מצב דומה בשאר העולם המערבי.

טקס הפתיחה של אולימפיאדת הפיזיקה בליסבון, 2018 | תמונה: Ipho18-CC-BY-SA-4.0

מדוע אין מספיק בנות בלימודי פיזיקה?

במאה ה-19 לימודי פיזיקה נחשבו לתחום נשי. נשים גם הצטיינו ושלטו בלימודי אסטרונומיה. מדוע אם כך במהלך המאה ה-20 הן התרחקו מלימודי המקצועות המדעיים שהחלו להישלט על ידי גברים?

דינה גורדון | 11 בנובמבר 2019 | פסיכולוגיה | 7 דק׳

טקס הפתיחה של אולימפיאדת הפיזיקה בליסבון, 2018 | תמונה: Ipho18-CC-BY-SA-4.0

נבחרת הנוער הישראלית לאולימפיאדה הבין-לאומית לפיזיקה, שהתקיימה השנה בתל אביב, זכתה להישגים מרשימים: שתי מדליות זהב, שתי מדליות כסף ומדליית ארד אחת. מי הם חברי הנבחרת? חמישה נערים מוכשרים מאוד. איפה הנערות? לא היו נערות בנבחרת. גם ב-2018 וב-2016 לא היו נערות בנבחרת. ב-2017 הייתה נערה אחת. למה נדיר כל כך לראות נערה בנבחרת הפיזיקה?

מתברר שנערות פשוט אינן בוחרות ללמוד פיזיקה. מכון סאלד לחקר מדעי ההתנהגות ערך לפני כשנתיים מחקר בו בדק פוטנציאל של תלמידות להצטיין במתמטיקה ובמדעים (רונית קרק, קרן דביר, רחל זורמן, 2016). המחקר התבסס על נתונים של בוגרי כיתות י"ב בשנים 2014-2010, שניגשו לבחינת בגרות. לפי תוצאות המחקר יש פערים גדולים בין אחוז התלמידות הניגשות לבחינות בגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמת חמש יחידות, לעומת אחוז התלמידים. בפיזיקה 13 אחוז מהתלמידים נבחנו ברמת חמש יחידות לימוד לעומת שישה אחוזים מהתלמידות, ובמתמטיקה 12 אחוז מהתלמידים נבחנו ברמת חמש יחידות לעומת תשעה אחוזים מהתלמידות. ממצאי הסקר משקפים מצב דומה בשאר העולם המערבי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

דינה גורדון

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

6 שיעורים מהביוגרפיה של אילון מאסק

דינה גורדון

כיצד הפך מאסק מילד שספג מכות קשות בבית הספר לאחד האנשים המצליחים בעולם? מה ניתן ללמוד על סגנון הניהול שלו? מדוע הוא לוקח סיכונים שנראים בגדר הבלתי אפשרי? ואיך הוא מניע עובדים לעמידה ביעדים?

״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״

איל לוינטר

כיצד לפתח קשיחות? סטיב מגנס, יועץ לפיתוח מיומנויות מנטליות עבור קבוצות ספורט מקצועיות, יוצא בספרו האחרון "תעשו דברים קשים" נגד המסרים שהועברו לנו בתקשורת ובסרטים, ומלמד עקרונות נכונים יותר לפיתוח קשיחות

שתפו: