הרשמה לניוזלטר

צרכנות

צוות אפוק | 14 בנובמבר 2018 | פסיכולוגיה | 1 דק׳

נק’ למחשבה: תרמית המבצעים באווט-לטים

” מבצעים לקראת החגים”, “חיסול עודפים”, “מכירת סוף עונה”. אצל רבים המילים האלה מצליחות לעורר התרגשות וציפייה לדיל המוצלח ביותר, לקנות מוצר בהנחה ניכרת ממחירו המקורי. אבל האם העִסקה שעשו היא באמת מוצלחת כל כך? מה אם המחיר המקורי של המוצר, שעליו מבוססת ההנחה, אינו המחיר האמיתי?

את השאלה הזו התחיל לחקור פרופ’ דונלד נגווה (Ngwe), מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד, ופרסם את מסקנותיו במאמר ראשוני באתר האוניברסיטה. השאלה עלתה באופן מיקרי כאשר הוא עשה ניתוח עסקי של אחת מחברות המותג המובילות לאופנה ולאביזרי לבוש בארה”ב, שאת שמה הוא משאיר חסוי.

הוא הבחין שחלק מהמוצרים המופיעים בחנויות העודפים של המותג, לא נמכרו אף פעם בחנויות המותג עצמן. למעשה הם מלכתחילה היו על פס ייצור מיוחד רק עבור חנויות העודפים, אף שבחנות העודפים רשום על המוצר “המחיר המקורי”, ולצידו “המחיר אחרי הנחה”. למעשה, מה שרשום כ”מחיר מקורי” הוא לגמרי מפוברק.

בהמשך הוא הבחין שזו תופעה רווחת הרבה יותר ממה שצרכנים יודעים. בארה”ב אפילו הוגשו תביעות נגד חברות גדולות כולל סירס ומייסיס בגין מחירים מפוברקים.

מה הרווח של היצרנים מכך? לפי מחקרו של נגווה, אם ניקח לדוגמה חולצה העולה חמישים דולר במקור, ואחרי הנחה 30 דולר – אם חנות העודפים תחליט לרשום שמחירה “במקור” הוא בעצם 51 דולר, צרכנים יהיו מוכנים לשלם 30 דולר ועוד 70 סנט. במילים אחרות, כל עלייה של דולר במחיר המקורי (המפוברק), תגרום לצרכנים להסכים לשלם עוד 70 סנט.

דרך אחת לדעת האם מה שרשום כ”מחיר מקורי” הוא אמיתי או אולי מפוברק, לפי נגווה, הוא לבדוק על פתקית המחיר את הקוד: יש יצרנים שרושמים קוד מיוחד עבור מוצרים שנועדו במיוחד להגיע רק לחנויות עודפים ולא לחנויות המותג עצמן.

גם בישראל פועלות חברות אמריקניות המוכרות במתחמי אאוט-לט, ולכן מומלץ לבדוק שהסחורה שווה את המחיר.

שתפו את הכתבה:

נק’ למחשבה: תרמית המבצעים באווט-לטים

צרכנות

צוות אפוק | 14 בנובמבר 2018 | פסיכולוגיה | 7 דק׳

תמונה: Fotolia

” מבצעים לקראת החגים”, “חיסול עודפים”, “מכירת סוף עונה”. אצל רבים המילים האלה מצליחות לעורר התרגשות וציפייה לדיל המוצלח ביותר, לקנות מוצר בהנחה ניכרת ממחירו המקורי. אבל האם העִסקה שעשו היא באמת מוצלחת כל כך? מה אם המחיר המקורי של המוצר, שעליו מבוססת ההנחה, אינו המחיר האמיתי?

את השאלה הזו התחיל לחקור פרופ’ דונלד נגווה (Ngwe), מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד, ופרסם את מסקנותיו במאמר ראשוני באתר האוניברסיטה. השאלה עלתה באופן מיקרי כאשר הוא עשה ניתוח עסקי של אחת מחברות המותג המובילות לאופנה ולאביזרי לבוש בארה”ב, שאת שמה הוא משאיר חסוי.

הוא הבחין שחלק מהמוצרים המופיעים בחנויות העודפים של המותג, לא נמכרו אף פעם בחנויות המותג עצמן. למעשה הם מלכתחילה היו על פס ייצור מיוחד רק עבור חנויות העודפים, אף שבחנות העודפים רשום על המוצר “המחיר המקורי”, ולצידו “המחיר אחרי הנחה”. למעשה, מה שרשום כ”מחיר מקורי” הוא לגמרי מפוברק.

בהמשך הוא הבחין שזו תופעה רווחת הרבה יותר ממה שצרכנים יודעים. בארה”ב אפילו הוגשו תביעות נגד חברות גדולות כולל סירס ומייסיס בגין מחירים מפוברקים.

מה הרווח של היצרנים מכך? לפי מחקרו של נגווה, אם ניקח לדוגמה חולצה העולה חמישים דולר במקור, ואחרי הנחה 30 דולר – אם חנות העודפים תחליט לרשום שמחירה “במקור” הוא בעצם 51 דולר, צרכנים יהיו מוכנים לשלם 30 דולר ועוד 70 סנט. במילים אחרות, כל עלייה של דולר במחיר המקורי (המפוברק), תגרום לצרכנים להסכים לשלם עוד 70 סנט.

דרך אחת לדעת האם מה שרשום כ”מחיר מקורי” הוא אמיתי או אולי מפוברק, לפי נגווה, הוא לבדוק על פתקית המחיר את הקוד: יש יצרנים שרושמים קוד מיוחד עבור מוצרים שנועדו במיוחד להגיע רק לחנויות עודפים ולא לחנויות המותג עצמן.

גם בישראל פועלות חברות אמריקניות המוכרות במתחמי אאוט-לט, ולכן מומלץ לבדוק שהסחורה שווה את המחיר.

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הפסיכולוג הישראלי שהמציא נוסחה הפוכה להתמודדות עם בריונים: “תהיו נחמדים אליהם”

מאיה מזרחי

בכל סוף יום כשהפעמון מצלצל בכיתות והילדים רצים במהרה לביתם, מתעכב ירון כמה דקות...

תמיד חשבנו שהצלחה תלויה רק בכישרון ובאימונים קשים. כעת מתברר שמרכיב קריטי נוסף בה הוא “הנדסה לאחור”

מאיה מזרחי

השנה הייתה 1983 וסטיב ג'ובס ישב במשרדו שבחברת אפל בעיר קופרטינו...

נמלטים: גרסת המציאות

דינה גורדון

העיירה אל כות שוכנת לאורך עיקול נהר טיגריס (הוא החידקל) שבמזרח עיראק. כיום אין בה עניין מיוחד אלא כחניית ביניים בדרך לערים סמוכות...

מה לא בסדר עם העולם?

ג'יימס סייל

ב-1910 התפרסם ספרו של העיתונאי והסופר הפורה ג.ק. צ'סטרטון, "מה לא בסדר עם העולם". למי שלא מכיר את יצירותיו הנפלאות, אני ממליץ עליהן בחום....

להיות “טוב מספיק”- מדוע הרצון לגדולה יכול להיות מכשול לדרך שלנו

מאיה מזרחי

עוד בימי בית הספר נאבקה ליאן פיקוט להיות מעולה בכל אשר עשתה. היא תמיד רדפה אחרי משהו גדול ממנה,...

“יכולות העל” של העיוור שרצה להיות כמו כולם

צוות מגזין אפוק

זה היה ב-1957, בבוקר טיפוסי. בבית משפחת מאי בסילבר סיטי שבניו מקסיקו, האכילה האם אורי-ג'ין את בתה התינוקת, בזמן שמייק...

מהארכיון: מגע הראי של ד”ר סלינאס

דינה גורדון

ד"ר ג'ואל סלינאס (30) היה בתורנות הראשונה שלו בחדר מיון ב"בית החולים הכללי מסצ’וסטס" שבבוסטון. בשעה שעבר על רשימת המטופלים...

מהארכיון: גזור ושמור: חשיבה יצירתית – השיטות למציאת פתרונות

רקפת תבור

חשבתם שיצירתיות זה עניין של השראה או כישרון מולד? מתברר שלא בהכרח. נכון, היו בהיסטוריה תגליות והמצאות...

שתפו: