כניסה
הרשמה לניוזלטר

בעידן שבו ייתכן איום ממשי ליכולת שלנו לשלוט במוחנו ובגופנו, שאלות פילוסופיות עתיקות יומין דורשות בירור מחדש

ד"ר משה רט | 13 בינואר 2022 | פילוסופיה | 4 דק׳

מי נוהג בגוף שלנו?

תארו לכם מציאות שבה ישות חיצונית כלשהי חודרת לגופכם, משתלטת עליו ומפעילה אותו כרצונה, בעוד אתם נותרים כלואים בתוכו חסרי אונים, צופים ומרגישים במתרחש, אבל אינכם מסוגלים להזיז אצבע.

מציאות מפחידה זו העסיקה אנשים לאורך הדורות. בתרבויות קדומות מופיע רעיון ה"דיבוק", שד או רוח המשתלטים על אדם וגורמים לו להתנהג בצורה מחרידה. בדורנו ממלאים תפקיד זה יצורים כמו ה"יירקים" בסדרת הספרים הבדיונית "אנימורפס" – רכיכות חייזריות החודרות למוחם של אנשים ומשתלטות עליהם. תחושת חוסר האונים שבאובדן השליטה מספקת חומר ליצירות אימה רבות.

אבל כאשר חושבים על כך לעומק, למצב זה יש גם יתרון מסוים – הסרת אחריות. אחרי הכול, החיים כאדם בעל בחירה חופשית כרוכים באחריות גדולה, בהפעלת שיקול דעת, בהיסוסים, בחרטות ובאשמה. לעומת זאת, כאשר אין בחירה – אין אחריות. לא צריך לחשוב על שום דבר, לא צריך לתכנן תוכניות לעתיד או להתלבט בדילמות כבדות משקל. ומאחר שממילא אינך יכול לעשות דבר, פשוט תתרווח במושב האחורי ותשתדל ליהנות מהנסיעה.

shutterstock

מי נוהג בגוף שלנו?

בעידן שבו ייתכן איום ממשי ליכולת שלנו לשלוט במוחנו ובגופנו, שאלות פילוסופיות עתיקות יומין דורשות בירור מחדש

ד"ר משה רט | 13 בינואר 2022 | פילוסופיה | 4 דק׳

shutterstock

תארו לכם מציאות שבה ישות חיצונית כלשהי חודרת לגופכם, משתלטת עליו ומפעילה אותו כרצונה, בעוד אתם נותרים כלואים בתוכו חסרי אונים, צופים ומרגישים במתרחש, אבל אינכם מסוגלים להזיז אצבע.

מציאות מפחידה זו העסיקה אנשים לאורך הדורות. בתרבויות קדומות מופיע רעיון ה"דיבוק", שד או רוח המשתלטים על אדם וגורמים לו להתנהג בצורה מחרידה. בדורנו ממלאים תפקיד זה יצורים כמו ה"יירקים" בסדרת הספרים הבדיונית "אנימורפס" – רכיכות חייזריות החודרות למוחם של אנשים ומשתלטות עליהם. תחושת חוסר האונים שבאובדן השליטה מספקת חומר ליצירות אימה רבות.

אבל כאשר חושבים על כך לעומק, למצב זה יש גם יתרון מסוים – הסרת אחריות. אחרי הכול, החיים כאדם בעל בחירה חופשית כרוכים באחריות גדולה, בהפעלת שיקול דעת, בהיסוסים, בחרטות ובאשמה. לעומת זאת, כאשר אין בחירה – אין אחריות. לא צריך לחשוב על שום דבר, לא צריך לתכנן תוכניות לעתיד או להתלבט בדילמות כבדות משקל. ומאחר שממילא אינך יכול לעשות דבר, פשוט תתרווח במושב האחורי ותשתדל ליהנות מהנסיעה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
חוכמת הרנסנס: איך להחזיר את המוסר לפוליטיקה ולחברה

מאיה מזרחי

פוליטיקאים העולים על שולחנות וצועקים זה על זה ללא שום רסן; נהגים המותקפים ברחוב כי העזו לעקוף או לצפור; ירי...

יחסים במשפחה, מגפות ותורת הגמול – מה אפשר ללמוד מהתנ"ך על ימינו?

מאיה מזרחי

"עברתי מטמורפוזה", אומר לי הרב נחמיה שטיינברגר (38), מנהל המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית...

חידת הנבואות של נוסטרדמוס

מאיה מזרחי

בעולם יש אנשים יוצאים מגדר הרגיל. מיכאל דה נוסטרדם (1566-1503), הידוע בשמו הלטיני "נוסטרדמוס", היה אחד מהם. במשך מאות שנים, תחזיותיו של...

המסע אל החוכמה: איך להפוך ל"על-אנושי" באמצעות תבונה עתיקה

איל לוינטר, מאיה מזרחי

רקע "אנו נוטים לחשוב שהאיוולת, הסבל והייאוש הם עניינים מודרניים המאפיינים את תקופתנו. אבל אם קוראים את...

מדוע להתלונן זה לחלשים? ניטשה והפילוסופיה של ההתלוננות

איל לוינטר

"קדימה, תתלונן. זה יכול להיות טוב בשבילך", המליצה כתבה בניו יורק טיימס לקוראים, והסבירה מדוע כדאי לנו...

האם הטבע הבסיסי של כל הדברים הוא מים? למה התכוון אבי הפילוסופיה – תאלס

רקפת תבור

הפילוסוף הקדום תָאלֵס ממילטוס, אחד מ"שבעת חכמי יוון", ניסה במאה השישית לפנה"ס לשים את האצבע על...

תמונה למחשבה: במה מתבוננת האישה של ורמיר?

אריק בס

ציורו היפהפה של הצייר ההולנדי יוהאנס יאן ורמיר (Johannes Vermeer), "אישה אוחזת מאזניים" משנת 1664, מציג אישה העומדת בסמוך לשולחנה בעת...

האם העולם הוא למעשה כלא אחד גדול? הפילוסופיה של ארתור שופנהאואר

איל לוינטר

תומאס איי אנדרסון, המכונה ניאו, הוא מתכנת ביום והאקר בלילה, המרגיש כי דבר מה אינו תקין בעולם, אך אינו...

שתפו: