כניסה
הרשמה לניוזלטר

העסקה המוצעת מתפרשת בעולם הערבי ככניעה של ישראל לחמאס, לחיזבאללה ולאיראן

יוני בן מנחם | 2 ביוני 2024 | מחשבות | 3 דק׳

פרשנות: המתווה שהציג ביידן יחזק את אידיאולוגיית הג'יהאד במזרח התיכון

ממשל ביידן מפעיל לחצים אדירים על כל גורם מדיני שיכול להשפיע על חמאס, כדי שיקבל את המתווה לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש. אמש פרסמו ארה"ב, מצרים וקטאר הודעה משותפת בה קראו לישראל ולחמאס ליישם את ההסכם שהוצג על ידי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בנאום שנשא בשישי בערב.

ביידן נתון בלחץ רב להשיג הישג מדיני שאותו יוכל למנף במערכת הבחירות לנשיאות, נוכח מצבו הקשה בסקרי דעת הקהל, למרות ההרשעה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במשפטו. הוא רואה בעסקת החטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס מפתח חשוב להשיג גם הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה בדרום לבנון, וחתימה על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. עם ההישג הזה הוא רוצה לבוא לבוחרים האמריקנים לאחר המדיניות הכושלת שלו כנשיא במזרח התיכון.

בינתיים, בעקבות האיומים של השרים סמוטריץ' ובן גביר לפרק את הקואליציה אם ישראל תלך למתווה המוצע של העסקה, לשכת ראש הממשלה מתדרכת את התקשורת בישראל כי מבחינת ראש הממשלה תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו: שחרור כל החטופים, השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, ווידוא שרצועת עזה לא תהווה עוד איום על ישראל.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישתם בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 28 בספטמבר 2023 | צילום: JIM WATSON/AFP via Getty Images

שתפו: