כניסה
הרשמה לניוזלטר

גורמים מדיניים בישראל טוענים כי ממשל ביידן עודד את יורש העצר לדרוש הסכמה ישראלית למדינה פלסטינית, בניסיון לקדם גם את חזון שתי המדינות. בגלל סירוב ישראל לדרישה הזו, נותר ביידן ללא נורמליזציה וללא שתי מדינות

יוני בן מנחם | 25 במאי 2024 | מחשבות | 3 דק׳

פרשנות: ממשל ביידן נפל למלכודת המדינית שהכין לישראל

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן חזר לוושינגטון לאחר ביקור במזרח התיכון, שבמהלכו נועד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ועם ראש הממשלה נתניהו, בניסיון לקדם חתימת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה כצלע שלישית בהסכם הביטחוני הצפוי בין ארה"ב לסעודיה.

ממשל ביידן מסרב לחתום על הסכם ביטחוני נפרד עם סעודיה, הוא עומד על כך שישראל תהיה חלק מההסכם, מכיוון שדרכו הוא רוצה להשיג ויתורים נוספים מישראל בנושא הפסקת האש ברצועת עזה ובדרום לבנון עם חיזבאללה. כמו כן הוא רוצה להקים ציר אזורי מתון חדש במזה"ת בהשתתפות ישראל, שיהווה משקל נגד לציר ההתנגדות בראשות איראן.

נציגי ממשל ביידן טוענים כי טיוטת ההסכם בין ארה"ב לבין סעודיה מוכנה לחתימה, וגם מרבית סעיפי הסכם הנורמליזציה בין סעודיה לישראל מוכנים. מה שחסר הוא רק הסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, עם התחייבות של ראש הממשלה נתניהו לעמוד בכך, כדי שניתן יהיה לחתום על ההסכם.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בוועידת הביטחון והפיתוח בסעודיה, 16 ביולי 2022 | צילום: MANDEL NGAN/POOL/AFP via Getty Images

שתפו: