כניסה
הרשמה לניוזלטר

איראן עומדת בפני צומת משמעותי. הבחירות לנשיאות יתקיימו ב-28 ביוני ויקבעו האם המנהיג הבא ימשיך את הקו השמרני הניצי של ראיסי או יביא מדיניות מתונה יותר

יוני בן מנחם | 23 במאי 2024 | מחשבות | 3 דק׳

פרשנות: מנגנוני המודיעין בישראל ובמערב מנסים להעריך מי תהיה הדמות שתירש את ראיסי

המנהיג העליון של איראן, עלי ח'מינאי, מנסה לשדר אווירה של יציבות שלטונית לאחר מותו של הנשיא איבראהים ראיסי. לכן נבחר במהירות נשיא זמני שהוא מוחמד מוח'בר, שהיה סגנו הראשון של ראיסי, וגם הבחירות לנשיאות יתקיימו בתוך זמן קצר, כפי שנקבע בחוקה של הרפובליקה האסלאמית.

בחירת נשיא חדש לאיראן היא נושא חשוב, ומנגנוני המודיעין בישראל ובמערב מנסים כעת להעריך מי תהייה הדמות הפוליטית האיראנית שתקבל מאחורי קלעים את ברכתו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי להציג את מועמדותה לבחירות שיתקיימו ב-28 ביוני.

איראן נתונה במצב כלכלי קשה ובעימותים עם הקהילה הבינלאומית. רק באחרונה הוטלו עליה סנקציות חדשות, לאחר שתקפה ב-14 באפריל את ישראל במאות טילים בליסטיים וכטב"מים. היא אינה מעוניינת כרגע במלחמה אזורית, ורוצה להביא להסרת הסנקציות של מדינות המערב מעליה וגם להתקדם בתוכנית הגרעין שלה. לכן היא מנהלת בשבועות האחרונים מגעים עם ממשל ביידן באמצעות נסיכות עומאן, בניסיון להגיע להבנות וליצור מצב חדש של הורדת רף המתיחות במזרח התיכון.

המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי, 24 באוקטובר 2007 | צילום: HOSSEIN FATEMI/Middle East Images/AFP via Getty Images

שתפו: