כניסה
הרשמה לניוזלטר

ישראל שוקלת שלא להאריך את הסכם המים עם ירדן, בשל התנהלותה המדינית מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה. ירדן לא הגיבה רשמית לאזהרה הישראלית, ובדרג המדיני מקווים שהיא הפנימה את המסר

יוני בן מנחם | 30 בינואר 2024 | מחשבות | 3 דק׳

פרשנות: ירדן נערכת לאפשרות של עצירת אספקת המים מישראל

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, ירדן מובילה קו קיצוני מאוד נגד ישראל בזירה הבינלאומית ובהתבטאויות באמצעי התקשורת. גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי המלך עבדאללה חושש ליציבות שלטונו בממלכה, שיותר מ-70% מתושביה הם פלסטינים. משום כך הוא נוקט עמדות "יותר פלסטיניות מהפלסטינים" כדי לרצות את הרחוב הירדני, שמובל בימים אלה על ידי תנועת "האחים המוסלמים" – תנועת האם של חמאס.

ירדן תמכה בכל הכוח בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. התבטאויות של המלכה ראניה, שהינה ממוצא פלסטיני מאזור טול כרם, הכחישו את מימדי הטבח בישובי עוטף עזה. ראניה טענה שהסיפור לא התחיל ב-7 באוקטובר. לדבריה, "ישראל מנהלת משטר אפרטהייד שכובש אדמות של פלסטינים".

גם שר החוץ הירדני איימן א-ספדי השתתף בקמפיין ההסתה נגד ישראל. א-ספדי טען כי "שום דבר לא מצדיק את המלחמה בעזה, המלחמה היא לא הגנה עצמית אלא תוקפנות בוטה של ישראל, וירדן תעשה כל מה שצריך כדי למנוע עקירת פלסטינים". נוסף על כך, בחודש נובמבר האחרון הכריז א-ספדי על השהיית הסכם המים בין ישראל לירדן בעקבות המלחמה.

עבדאללה מלך ירדן, 21 בדצמבר 2025 | צילום: LUDOVIC MARIN/POOL/AFP via Getty Images

שתפו: