כניסה
הרשמה לניוזלטר

נשיא מצרים סירב לקבל שיחת טלפון מראש הממשלה נתניהו, והקטארים זעמו על הקלטה שבה נשמע נתניהו מותח ביקורת חריפה עליהם. מה רוצים המצרים והקטארים, ומדוע גורמים מדיניים מעריכים כי המתיחות מולם פתירה

יוני בן מנחם | 25 בינואר 2024 | מחשבות | 4 דק׳

פרשנות: המתיחות מול קטאר ומצרים – אלה האינטרסים של כל המעורבים

מתיחות חסרת תקדים בין ישראל לבין קטאר ומצרים, המתווכות הראשיות בינה לבין חמאס, בעיצומם של המגעים להשגת עסקת חטופים חדשה. גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי המתיחות נובעת מהעמדה התקיפה של ישראל בכל הקשור להמשך המלחמה ברצועת עזה, ואי נכונותה של ישראל לוויתורים שיסכנו את ביטחונה.

המתיחות בין ישראל לקטאר ומצרים הגיעה השבוע לשיא לאחר שנשיא מצרים, עבד אלפתאח א-סיסי, סירב אתמול לקבל שיחת טלפון מראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה יזם את השיחה כדי לנסות ולהגיע להבנות עם הנשיא המצרי על הפעולה הצפויה של צה"ל באזור רפיח ו"ציר פילדלפי", לאחר שמשלחות שונות של מערכת הביטחון הישראלית שביקרו במצרים לא הצליחו להגיע להבנות בנושא עם ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל.

מצרים הזהירה השבוע רשמית את ישראל כי פעולה צבאית באזור רפיח וכיבוש "ציר פילדלפי" היא הפרה של הפרוטוקול הביטחוני בין שתי המדינות, והיא עלולה לפגוע ביחסים ביניהן. גם ארה"ב מעורבת בנושא, אך נראה שהנשיא א-סיסי חושש שצעדי ישראל ברצועת עזה סמוך לגבול עם מצרים יערערו את יציבות שלטונו. כל המאמצים של ישראל להזים את חששותיו נכשלו עד כה.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי וראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילומים: CHRISTOPHE ENA/POOL/AFP via Getty Images, Sean Gallup/Getty Images, PHILIPP VON DITFURTH/DPA/AFP via Getty Images

שתפו: