כניסה
הרשמה לניוזלטר

סגן אלוף (במיל') פרופ' יואב גלבר, שלחם במלחמת יום כיפור ובהמשך השתתף בוועדת אגרנט שזיכתה את הדרג המדיני, מסביר מדוע לדעתו אירועי ה-7 באוקטובר מצריכים הפעם שלוש ועדות חקירה

יובל גומא | 7 בינואר 2024 | מחשבות | 5 דק׳

בסופו של דבר תהיה ועדת חקירה – האם כמו אחרי כיפור גם היא תזכה את הדרג המדיני?

בעקבות לחץ ציבורי כבד שדרש לחקור את נסיבות פרוץ מלחמת יום כיפור ואת הקונספציה שאפשרה לה להתרחש, הוקמה ועדת אגרנט. הוועדה החלה לפעול בנובמבר 1973 וכעבור כארבעה חודשי חקירה הגישה דוח ביניים שהמליץ להדיח את הרמטכ''ל ואת ראש אמ"ן, ולזכות את הדרג המדיני – אותו לא מצאה אחראי למחדלים שקדמו למלחמה או לאלה שאירעו במהלכה.

האם ייתכן שההיסטוריה תחזור על עצמה גם הפעם, וועדת החקירה שתקום בתום המלחמה תמליץ להדיח את הדרג הצבאי, תוך זיכוי הדרג המדיני? "בניגוד מוחלט למה שרוב הציבור חושב, ועדת חקירה אינה בית משפט ולא נועדה למצוא אשמים", אומר לי בריאיון סגן אלוף (במיל') פרופ' יואב גלבר, ששימש כעוזר מחקר בוועדת אגרנט. "חקירת הוועדה נועדה לברר את האמת, וזאת כדי להוציא מהאמת מסקנות ולקחים שימנעו את חזרתו של המחדל שבעקבותיו הוקמה".

גלבר אומר שוועדת אגרנט עסקה בשאלות שההיקף שלהן גדול בהרבה מכל ועדה שקדמה לה. "עם זאת, היקף השאלות שוועדת אגרנט עסקה בהן אינו משתווה להיקף השאלות שהוועדות שצריכות לקום בעקבות ה-7 באוקטובר יידרשו לעסוק בהן; הביזיון שהתרחש באותו יום הוא גדול בהרבה מזה של 73', וכך גם היקף ומגוון הבעיות שהיו בו".

צילום: Menahem Kahana/AFP via Getty Images

שתפו: