יש סיפור על קנוט הגדול (995-1035), מלך אנגליה, דנמרק ונורווגיה בתקופה הוויקינגית. באחד הימים ציווה קנוט…
ויאמר המלך לנתיניו: צרו לי רק מכוניות חשמליות מעתה
יש סיפור על קנוט הגדול (995-1035), מלך אנגליה, דנמרק ונורווגיה בתקופה הוויקינגית. באחד הימים ציווה קנוט להציב את כס המלכות שלו בחוף הים בשעת עליית הגאות, ואז פנה בדבריו אל המים: "אתם המים כפופים לי. אף אחד מעולם לא העז להתנגד לפקודות המלכותיות שלי מבלי להיענש. אני מצווה עליכם, המים, שלא תתרוממו עוד, ולא תעלו על האדמה שלי. שלא תעזו להתיז על הגלימה או על שום איבר של המלך!" אבל הים, מן הסתם, בשלו. המים המשיכו להתרומם והתיזו בבוז על רגליו של המלך.
באופן מעט דומה, ממשלות ברחבי העולם מנסות בימים אלו להורות לתעשיית הרכב כיצד עליה להתנהל, ואף לעצב אותה מחדש. באמצעות תקנות, סובסידיות והתערבויות נוספות, הן מנסות לקבוע מהם סוגי כלי הרכב שייוצרו ויימכרו. המטרה: להוביל לשוק שמרביתו, אם לא כולו, כלי רכב חשמליים. האם זה יצליח?
בארה"ב הכריז ממשל ביידן, באפריל השנה, כי בשנת 2032 כ-67 אחוז מהמכוניות שיימכרו יהיו חשמליות[1]. כדי לעודד את הצרכנים להשקיע בכלי רכב מסוג זה, מקצה הממשל 7.5 מיליארד דולר להקמת חצי מיליון עמדות טעינה חדשות. הממשל משקיע גם במענקים והלוואות ליצרניות כלי הרכב בסך 12 מיליארד דולר, שיינתנו ליצרניות שיגדילו את נתח כלי הרכב החשמליים שהן מייצרות. 3.5 מיליארד נוספים מוקצים למענקים לפיתוח וייצור סוללות מתקדמות. אלא שלעת עתה הפער בין הרצוי למצוי עדיין גדול. ב-2021 רק כ-3.2 אחוזים מכלל כלי הרכב שנמכרו בארה"ב היו חשמליים, וב-2022 שיעורם עלה ל-5.8 אחוזים בלבד[2].
מצפון, בקנדה, הגדיר ממשל ג'סטין טרודו תוכנית שאפתנית אפילו יותר: עד 2026 כ-20 אחוז מכל כלי הרכב שיימכרו ברחבי קנדה צריכים להיות חשמליים, ובשנת 2030 יש לעמוד ביעד של 60 אחוז. הממשל הקנדי מצפה להשלים את התהליך ב-2035 – אז הוא ידרוש שכלל כלי הרכב שיימכרו במדינה יהיו חשמליים לחלוטין[3].
כדי להשיג את היעד החליט הממשל להעניק 5,000 דולר קנדיים (כ-3,680 דולר) לכל אזרח הרוכש רכב חשמלי, ומרבית הפרובינציות הקנדיות מוסיפות מענק משלהן. בקוויבק למשל המענק מצטבר לסכום של 12,000 דולר קנדיים. אבל גם כאן יש עוד עבודה רבה עד ההגעה ליעד – בשנת 2022 רק 6.5 אחוזים מכלי הרכב שנמכרו בקנדה היו חשמליים.
היעד האירופי דומה – עד שנת 2035 כלל כלי הרכב שיימכרו במדינות האיחוד צריכים להיות חשמליים. כדי להשיג את היעד האירופי מדינות רבות משתמשות בהטבות מס למחזיקי כלי רכב חשמליים וגם במענקים לאלו הרוכשים כלי רכב כאלו. נתוני המכירות משנת 2022 מראים שבאירופה כלי הרכב החשמליים שכיחים יותר מאשר בצפון אמריקה – 12.1 אחוז מכלל כלי הרכב שנמכרו באיחוד במהלך השנה היו חשמליים[4].
בינתיים יצרניות הרכב מסתכלות על המכירות ועל הרווחים, או ליתר דיוק ההפסדים הצפויים ממכירות כלי רכב חשמליים, וחוששות לעתידן. פורד למשל דיווחה שחטיבת כלי הרכב החשמליים שלה הפסידה ב-2022 כ-2 מיליארד דולר, והיא צופה שבשנת 2023 יעלו ההפסדים של החטיבה ל-3 מיליארד[5].
פורד ככל הנראה תוכל לספוג את העלויות, אך חברות אמריקניות קטנות יותר, המתמקדות בייצור כלי רכב חשמליים, עשויות להתקשות לעמוד בעלויות הייצור הגבוהות לאור המחירים הלא יציבים של חומרי הגלם, בעיקר אלו של הסוללות[6]. מסיבה זו טויוטה ופורד הודיעו שעל אף המענקים הממשלתיים, הן חוזרות להגביר את השקעתן בסוג אחר של כלי רכב הזוכה להתעניינות בקרב הצרכנים – מכוניות היברידיות.
סקר שערך מכון ABB Robotics and Automotive Manufacturing Solutions בקרב יצרני הרכב בעולם מצא גישה פסימית בנוגע לסיכויים להשגת היעדים שהציבו הממשלות המערביות בנושא. רק כ-11 אחוז מהיצרנים מאמינים שמעבר כזה לכלי רכב חשמליים יצליח במהלך שנות ה-30, בעוד כמעט 60 אחוז טוענים שלוחות הזמנים הנוכחיים אינם ריאליים[7].
נותר להמתין ולראות אם הצו של הממשלות השונות, המנוגד לכללי השוק החופשי, יסתיים בסופו של דבר כמו פקודתו של קנוט הגדול למים, או ש"המים" (השוק) יחליטו להתיישר עם הצו, ואיזה מחיר זה יגבה מהם ומאיתנו. אגב, מסופר שמכיוון שקנוט הגדול הבין עניין הוא אמר לבסוף: "כוחם של מלכים חסר ערך וחסר תועלת. שום מלך אינו ראוי לתואר כזה, מלבד המלך השמימי, המצווה על השמים, הארץ והים".
.1 | Daly, Krisher, "New Biden administration pollution rules would require almost 10 times as many EV sales in 2032 as today", Fortune, April 12, 2023 |
---|---|
.2 | Lauren Sforza, "US electric vehicle sales surge in 2022, gain on Tesla", yahoo, January 6, 2023 |
.3 | "Let it roll: The Government of Canada moves to increase the supply of electric vehicles for Canadians", Environment and Climate Change Canada, December 21, 2022 |
.4 | Camille Bello, "Sales of electric cars in the EU broke records in 2022. Which country in Europe is leading the way?", Euronews, Feb 20, 2023 |
.5 | Nicholas Gordon, "Ford projects its EV division will lose $3 billion in 2023 after losing $2 billion last year: ‘Startups lose money’", Yahoo, March 24, 2023 |
.6 | Akash Sriram, "Electric vehicle makers burning cash, slammed by sky-high costs", Reuters, November 14, 2022 |
.7 | Jonathan M. Gitlin, "The auto industry is pessimistic about 2030-2040 EV adoption timelines", Ars Technica, March 2023 |
Shutterstock
עוד כתבות של רקפת תבור
תוכן נוסף עבורך
-
פרשנות: חמאס מנסה לנצל את המלחמה ברצועת עזה כדי להקים התארגנות חדשה בלבנון
יוני בן מנחם
-
פרשנות: צרפת ממשיכה במאמציה למנוע מלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה
יוני בן מנחם
-
פרשנות: סלאם פיאד – מועמד הפשרה לניהול הרצועה?
יוני בן מנחם
-
פרשנות: הרמטכ"ל חייב להורות על פתיחת יחידת "חצב" מחדש
יוני בן מנחם
-
פרשנות: אין לשלול את האפשרות שהצמרת הצבאית של חמאס תנסה להימלט דרך המנהרות למצרים, ביחד עם קבוצת חטופים
יוני בן מנחם
ויאמר המלך לנתיניו: צרו לי רק מכוניות חשמליות מעתה
יש סיפור על קנוט הגדול (995-1035), מלך אנגליה, דנמרק ונורווגיה בתקופה הוויקינגית. באחד הימים ציווה קנוט…
Shutterstock
יש סיפור על קנוט הגדול (995-1035), מלך אנגליה, דנמרק ונורווגיה בתקופה הוויקינגית. באחד הימים ציווה קנוט להציב את כס המלכות שלו בחוף הים בשעת עליית הגאות, ואז פנה בדבריו אל המים: "אתם המים כפופים לי. אף אחד מעולם לא העז להתנגד לפקודות המלכותיות שלי מבלי להיענש. אני מצווה עליכם, המים, שלא תתרוממו עוד, ולא תעלו על האדמה שלי. שלא תעזו להתיז על הגלימה או על שום איבר של המלך!" אבל הים, מן הסתם, בשלו. המים המשיכו להתרומם והתיזו בבוז על רגליו של המלך.
באופן מעט דומה, ממשלות ברחבי העולם מנסות בימים אלו להורות לתעשיית הרכב כיצד עליה להתנהל, ואף לעצב אותה מחדש. באמצעות תקנות, סובסידיות והתערבויות נוספות, הן מנסות לקבוע מהם סוגי כלי הרכב שייוצרו ויימכרו. המטרה: להוביל לשוק שמרביתו, אם לא כולו, כלי רכב חשמליים. האם זה יצליח?
בארה"ב הכריז ממשל ביידן, באפריל השנה, כי בשנת 2032 כ-67 אחוז מהמכוניות שיימכרו יהיו חשמליות[1]. כדי לעודד את הצרכנים להשקיע בכלי רכב מסוג זה, מקצה הממשל 7.5 מיליארד דולר להקמת חצי מיליון עמדות טעינה חדשות. הממשל משקיע גם במענקים והלוואות ליצרניות כלי הרכב בסך 12 מיליארד דולר, שיינתנו ליצרניות שיגדילו את נתח כלי הרכב החשמליים שהן מייצרות. 3.5 מיליארד נוספים מוקצים למענקים לפיתוח וייצור סוללות מתקדמות. אלא שלעת עתה הפער בין הרצוי למצוי עדיין גדול. ב-2021 רק כ-3.2 אחוזים מכלל כלי הרכב שנמכרו בארה"ב היו חשמליים, וב-2022 שיעורם עלה ל-5.8 אחוזים בלבד[2].
מצפון, בקנדה, הגדיר ממשל ג'סטין טרודו תוכנית שאפתנית אפילו יותר: עד 2026 כ-20 אחוז מכל כלי הרכב שיימכרו ברחבי קנדה צריכים להיות חשמליים, ובשנת 2030 יש לעמוד ביעד של 60 אחוז. הממשל הקנדי מצפה להשלים את התהליך ב-2035 – אז הוא ידרוש שכלל כלי הרכב שיימכרו במדינה יהיו חשמליים לחלוטין[3].
כדי להשיג את היעד החליט הממשל להעניק 5,000 דולר קנדיים (כ-3,680 דולר) לכל אזרח הרוכש רכב חשמלי, ומרבית הפרובינציות הקנדיות מוסיפות מענק משלהן. בקוויבק למשל המענק מצטבר לסכום של 12,000 דולר קנדיים. אבל גם כאן יש עוד עבודה רבה עד ההגעה ליעד – בשנת 2022 רק 6.5 אחוזים מכלי הרכב שנמכרו בקנדה היו חשמליים.
היעד האירופי דומה – עד שנת 2035 כלל כלי הרכב שיימכרו במדינות האיחוד צריכים להיות חשמליים. כדי להשיג את היעד האירופי מדינות רבות משתמשות בהטבות מס למחזיקי כלי רכב חשמליים וגם במענקים לאלו הרוכשים כלי רכב כאלו. נתוני המכירות משנת 2022 מראים שבאירופה כלי הרכב החשמליים שכיחים יותר מאשר בצפון אמריקה – 12.1 אחוז מכלל כלי הרכב שנמכרו באיחוד במהלך השנה היו חשמליים[4].
בינתיים יצרניות הרכב מסתכלות על המכירות ועל הרווחים, או ליתר דיוק ההפסדים הצפויים ממכירות כלי רכב חשמליים, וחוששות לעתידן. פורד למשל דיווחה שחטיבת כלי הרכב החשמליים שלה הפסידה ב-2022 כ-2 מיליארד דולר, והיא צופה שבשנת 2023 יעלו ההפסדים של החטיבה ל-3 מיליארד[5].
פורד ככל הנראה תוכל לספוג את העלויות, אך חברות אמריקניות קטנות יותר, המתמקדות בייצור כלי רכב חשמליים, עשויות להתקשות לעמוד בעלויות הייצור הגבוהות לאור המחירים הלא יציבים של חומרי הגלם, בעיקר אלו של הסוללות[6]. מסיבה זו טויוטה ופורד הודיעו שעל אף המענקים הממשלתיים, הן חוזרות להגביר את השקעתן בסוג אחר של כלי רכב הזוכה להתעניינות בקרב הצרכנים – מכוניות היברידיות.
סקר שערך מכון ABB Robotics and Automotive Manufacturing Solutions בקרב יצרני הרכב בעולם מצא גישה פסימית בנוגע לסיכויים להשגת היעדים שהציבו הממשלות המערביות בנושא. רק כ-11 אחוז מהיצרנים מאמינים שמעבר כזה לכלי רכב חשמליים יצליח במהלך שנות ה-30, בעוד כמעט 60 אחוז טוענים שלוחות הזמנים הנוכחיים אינם ריאליים[7].
נותר להמתין ולראות אם הצו של הממשלות השונות, המנוגד לכללי השוק החופשי, יסתיים בסופו של דבר כמו פקודתו של קנוט הגדול למים, או ש"המים" (השוק) יחליטו להתיישר עם הצו, ואיזה מחיר זה יגבה מהם ומאיתנו. אגב, מסופר שמכיוון שקנוט הגדול הבין עניין הוא אמר לבסוף: "כוחם של מלכים חסר ערך וחסר תועלת. שום מלך אינו ראוי לתואר כזה, מלבד המלך השמימי, המצווה על השמים, הארץ והים".
.1 | Daly, Krisher, "New Biden administration pollution rules would require almost 10 times as many EV sales in 2032 as today", Fortune, April 12, 2023 |
---|---|
.2 | Lauren Sforza, "US electric vehicle sales surge in 2022, gain on Tesla", yahoo, January 6, 2023 |
.3 | "Let it roll: The Government of Canada moves to increase the supply of electric vehicles for Canadians", Environment and Climate Change Canada, December 21, 2022 |
.4 | Camille Bello, "Sales of electric cars in the EU broke records in 2022. Which country in Europe is leading the way?", Euronews, Feb 20, 2023 |
.5 | Nicholas Gordon, "Ford projects its EV division will lose $3 billion in 2023 after losing $2 billion last year: ‘Startups lose money’", Yahoo, March 24, 2023 |
.6 | Akash Sriram, "Electric vehicle makers burning cash, slammed by sky-high costs", Reuters, November 14, 2022 |
.7 | Jonathan M. Gitlin, "The auto industry is pessimistic about 2030-2040 EV adoption timelines", Ars Technica, March 2023 |