כניסה
הרשמה לניוזלטר

מדוע האמונה בגלגול נשמות עשויה להיות מועילה

ד"ר משה רט | 9 בינואר 2023 | מחשבות | 3 דק׳

חיים (לא) רק פעם אחת

"חיים רק פעם אחת", זאת אִמרה השגורה בפי רבים. אולם האם זו אמת? מתברר שישנן סיבות רבות לחשוב אחרת. האמונה בגלגול נשמות היא עתיקת יומין, ונפוצה בתרבויות ובדתות רבות בעולם. לפי אמונה זו, נשמותיהם של נפטרים עשויות להיוולד מחדש בגוף אחר, ולחיות כך חיים חדשים, המעניקים להן הזדמנות לתקן את שגיאות העבר ולשפר את מצבן הרוחני. אמונה זו אינה מופיעה בתנ"ך או בספרות חז"ל, ואילו בימי הביניים היא הייתה שנויה במחלוקת בקרב חכמי ישראל. בעקבות התפשטות קבלת האר"י, בה תופסים גלגולי נשמות מקום מרכזי, נעשתה אמונה זו רווחת בעם ישראל, אם כי מדי פעם קמו לה מתנגדים. אולם מעבר למחקר ההיסטורי על מקורותיה וגלגוליה של אותה אמונה, השאלה המעניינת יותר היא – האם היא נכונה? האם יש ראיות לכך שהנפש האנושית נשארת לאחר המוות ועשויה להיוולד מחדש?

כמו התחום של חוויות סף מוות, גם תחום גלגול הנשמות נחקר בעשורים האחרונים על ידי כמה חוקרים מקצועיים ובראשם פרופ' איאן סטיבנסון (2007-1918). סטיבנסון חקר במשך 40 שנה מאות ילדים שטענו שיש להם זיכרונות מחיים קודמים. הוא נסע ברחבי העולם, ראיין את אותם ילדים, תיעד את דבריהם בקפידה, וניסה למצוא להם אישוש מהמציאות. במקרים רבים אכן מסרו אותם ילדים מידע מאומת, אותו לא יכלו לדעת אילולא היה קשור לחייהם ולמותם של האנשים אותם זכרו מהגלגול הקודם שלהם. בחלק מהמקרים אף הופיעו עליהם סימני לידה הקשורים לאותם אנשים.

הפילוסוף פרופ' רוברט פ. אלמדר מאוניברסיטת ג'ורג'יה, שבחן את ממצאיו של סטיבנסון, קבע שלאור הנתונים הללו יהיה זה בלתי רציונלי שלא להאמין בגלגול נשמות. חוקרים אחרים המשיכו לעסוק בתחום, בהם פסיכיאטר הילדים ג'ים טאקר, שהגיע למסקנות דומות. למעשה, גם פה בארץ נפוצים סיפורים מעין אלה, בעיקר בקרב העדה הדרוזית – שהאמונה בגלגול נשמות תופסת אצלם מקום מרכזי. כמה מהם התפרסמו בתקשורת, כולל במגזין זה, וזכו לעניין רב.

אילוסטרציה: מגזין אפוק

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים: התגובה הישראלית עשויה להידחות לאחרי חג הפסח

יוני בן מנחם

ההערכות מגיעות על רקע הלחץ הבינלאומי שלא להסלים את המצב ואי הסכמות בתוך קבינט המלחמה

פרשנות: האם איראן תציל את יחיא סינוואר?

יוני בן מנחם

סינוואר סומך על ההבטחה של איראן שהיא תמנע את נפילת שלטון חמאס. ההתפתחויות האחרונות יקשו על איראן לעמוד בכך

התקפה איראנית כושלת שסייעה לישראל | פרשנות

יוני בן מנחם

המתקפה האיראנית מביאה עמה יתרונות אסטרטגיים שישראל תוכל לנצל

פרשנות: יחיא סינוואר רוצה להכניע את ישראל ולא עסקת חטופים

יוני בן מנחם

התשובה הרשמית של חמאס, שדחתה למעשה את הצעת הפשרה האמריקנית בעסקה לשחרור החטופים, הבהירה שמנוף הלחץ היחידי שנותר לישראל הוא המנוף הצבאי

פרשנות: הניצחון של ביידן בעימות בין איראן לישראל

יוני בן מנחם

על פי גורמים אמריקנים וערבים, כך פעל נשיא ארה"ב מאחורי הקלעים במטרה לתמרן בין ישראל ואיראן בעימות ביניהן

דעה: תגובה צבאית נגד איראן או כיבוש רפיח?

יוני בן מנחם

מדוע ישראל עשויה להתקשות לפעול מול איראן ומול רפיח במקביל, ולכן תיאלץ לבחור

שתפו: