כניסה
הרשמה לניוזלטר

בחודש שעבר נחשף העולם לחושפת השחיתויות, הגברת פרנסס האוגן, שהציגה מסמכים פנימיים של פייסבוק בפני הוועדה…

ג'ון מאק גליון | 11 בנובמבר 2021 | מחשבות | 4 דק׳

חושפת השחיתויות שעבדה עלינו

בחודש שעבר נחשף העולם לחושפת השחיתויות, הגברת פרנסס האוגן, שהציגה מסמכים פנימיים של פייסבוק בפני הוועדה לניירות ערך ולבורסות בארה"ב, ובפני העיתון "וול סטריט ז'ורנל". לטענתה פייסבוק מעצימה תוכן הכולל "כעס, קיטוב ומחלוקת" ובכך פוגעת בביטחון הציבור.

האוגן, עובדת לשעבר בצוות "היושרה האזרחית" בפייסבוק, הגיחה כמו משום מקום כדי להאיר על הרוע המתחולל בתוך החברה. בריאיון לתוכנית 60 דקות סיפרה כי במהלך עבודתה נתקלה במחקרים פנימיים שהראו כי פייסבוק ואינסטגרם גורמות לנזק אישי וחברתי, אבל הבוסים שלה החליטו להתעלם מהם בטענה שאם יפעלו זה יפגע ברווחים שהחברה גורפת. תוכן פוגעני, הסבירה, הוא תוכן פופולרי המביא תנועה לפייסבוק, ולכן פייסבוק מרוויחה ישירות מתוכן פוגעני. "אחד המחקרים מראה ש-13.5 אחוז מהנערות הצעירות אומרות שאינסטגרם גורם למחשבות האובדניות שלהן להחמיר. ו-17 אחוז אמרו שאינסטגרם גורם להפרעות האכילה שלהן להחמיר", סיפרו לנו בתוכנית התחקירים "60 דקות" כאשר ראיינו את האוגן.

על פניו החשיפה נראתה כמו צעד חיובי לריסון הרשת החברתית ולהעלאת המודעות בציבור מפני השפעותיה. אבל חשיבה ביקורתית יותר מעלה תהייה: מה בדיוק חשפה האוגן? האם היא חשפה שפייסבוק צנזרה במכוון תוכן במהלך הבחירות לנשיאות בניסיון להטות את תוצאותיהן? האם היא חשפה שפייסבוק מוכרת את המידע הפרטי של משתמשיה לחברות אחרות, או משתפת אותו עם סוכנויות מודיעין ממשלתיות?

Drew Angerer/Getty Images

שתפו: