הרשמה לניוזלטר

חודש אחד חלף מאז כתבנו על מהפכת התרבות ששוטפת את החברה המערבית וניתחנו את השינויים המהירים…

איל לוינטר | 10 במרץ 2021 | דעות | 5 דק׳

מהפכת התרבות במערב צוברת תאוצה

חודש אחד חלף מאז כתבנו על מהפכת התרבות ששוטפת את החברה המערבית וניתחנו את השינויים המהירים המתרחשים בזהות, בתרבות ובשפה בארה”ב וגם כאן בארץ. חודש אחד בלבד, ונראה שהשינויים צוברים תאוצה ונעים בקצב מסחרר.

ב-25 בפברואר עבר בבית הנבחרים האמריקני “חוק השוויון” ברוב של 221 מול 208. החוק אוסר על אפליה על בסיס זהות מגדרית או נטייה מינית. על פניו החוק נשמע הגיוני. אף אחד לא רוצה להפלות אדם אחר בגלל אמונתו, דעותיו או זהותו. אלא שלחוק השלכות מרחיקות לכת. כדי לא להפלות אדם בגלל זהותו המינית, אף אחד לא יוכל למנוע מאדם שנולד בתור גבר, אבל כעת מזדהה כאישה, להיכנס לשירותי נשים, למקלחות נשים ולהשתתף בתחרויות ספורט של נשים. לא מאמינים? זה כתוב בחוק שעבר: “לא תימנע מאדם גישה למתקן משותף, כולל שירותים, חדר לוקרים וחדר הלבשה, בהתאם לזהותו המגדרית של הפרט”[1]. ניסוח משפטי קצר האומר דבר ברור: אין למנוע מגבר ביולוגי כניסה לחדרי הלבשה של נשים כל עוד הגבר טוען שזהותו המגדרית היא של אישה.

מה יעלה בגורלו של הורה שיתנגד שגבר ביולוגי ייכנס עם בתו לחדר ההלבשה אחרי שיעור ספורט? החוק קובע במפורש: יראו בו אדם המפלה אנשים בעלי זהות מגדרית שונה והוא ייענש על פי חוק. בשם מניעת אפליה, החוק מבטל את ההגדרה “הלא חוקית” של מין ביולוגי (זכר, נקבה) ומחליף אותה ב”זהות מגדרית”.

גרסה דומה של החוק אושרה בבית הנבחרים ב-2019, אך לא הצליחה לעבור את הסנאט שהיה אז בשליטה רפובליקנית. היום המצב השונה – הסנאט מחולק שווה בשווה בין הרפובליקנים לדמוקרטים ולסגנית הנשיא, קמלה האריס (נשיאת הסנאט) יש קול מכריע. לכן אם כל סנאטור יצביע על פי השתייכותו המפלגתית, תכריע האריס והחוק יאושרר רשמית.

יום קודם לכן, ב-24 בפברואר, פורסם מאמר מדעי ב”כתב העת של האיגוד הרפואי האמריקני” (JAMA) – הנחשב לאחד מכתבי העת האמינים והנחשבים בעולם הרפואה. כותרת המאמר: “פרדוקס האנשים בהיריון (Pregnant people) – לא נכללו בניסויי החיסונים אף על פי שיש להם סיכון גבוה יותר לסיבוכי קוביד-19”[2].

“אנשים בהיריון”, לא נשים בהיריון. מחברי המאמר מבהירים שלא נפלה טעות בכותרת: “ב-7 בינואר המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) עדכן את הנחיות החיסון שלו לקוביד-19 לאנשים בהיריון”, הם כותבים, תוך שהם מצטטים את ה-CDC: “בהתבסס על האופן בו פועלים חיסוני mRNA [של פייזר ומודרנה], מומחים סבורים כי הם לא צפויים להוות סיכון ספציפי לאנשים בהיריון”. שוב, “אנשים בהיריון”, הפעם מפי ה-CDC האמריקני בכבודו ובעצמו – אולי הגוף המדעי הנחשב היום בעולם שאמון על בקרת מחלות ומניעתן.

אתר ה-CDC אכן מציין כי “אנשים המנסים להיכנס להיריון כעת או שמתכננים לנסות להיכנס בעתיד יוכלו לקבל את החיסון לקוביד-19 כשהוא יהיה זמין עבורם”[3]. ההגדרה מתעלמת מהבדלים ביולוגיים חד-משמעיים ובלתי ניתנים להפרכה הקיימים בין גברים לנשים – אחד המשמעותיים ביותר שבהם הוא קיומו של רחם. ב-CDC כמובן יודעים זאת, אבל בכל זאת משתפים פעולה ונכנעים למגמה. כנראה שב-CDC חושבים שהביטוי “נשים בהיריון” כבר אינו תקין פוליטית ויש להימנע ממנו, כאילו זה רק צירוף מקרים טהור שנשים ולא גברים נכנסות להיריון ויכול לקרות גם אחרת.

אולם לא רק נושא הזהות המינית היה על הפרק החודש, אלא גם נושא הזהות הקבוצתית. שחורים מול לבנים, נשים מול גברים וכו’. מחלקת ההוראה של מדינת אורגון שבארה”ב החליטה בחודש שעבר לקדם תוכנית המציעה ערכת כלים למורים כדי שיוכלו “לפתח מתמטיקה אנטי-גזענית מעשית”. ניוזלטר ששלחה המחלקה הזמין מורים בחטיבות ביניים להירשם לקורס, שהתחיל ב-21 בפברואר, שכותרתו: “מסלול להוראת מתמטיקה צודקת”. במסגרת הקורס קיבלו המורים ערכת כלים “לשיפור התוצאות ההוגנות עבור סטודנטים שחורים, לטינים ורב-לשוניים”[4].

כיצד משיגים תוצאות הוגנות או צודקות יותר? על פי ערכת הכלים, דרך אחת היא לזהות את “המאפיינים הרעילים של תרבות העליונות הלבנה ביחס למתמטיקה”. מאפייניה של תרבות העליונות הלבנה כוללים, בין היתר, מיקוד בתשובה נכונה אחת בלבד. “ההקפדה על הרעיון שתמיד יש תשובות נכונות ושגויות מנציחה אובייקטיביות כמו גם פחד מסכסוך גלוי”, קובעת ערכת הכלים. במקום זאת, מומלץ למורים לגרום לתלמידים “להמציא לפחות שתי תשובות” העשויות לפתור את הבעיה, ולאתגר את שאלון המבחן הסטנדרטי באמצעות הצדקת תשובות נוספות, מלבד התשובה הנכונה, על ידי “פירוק ההנחות שקיימות בבעיה”.

במילים אחרות, 2+2 יכול להיות שווה 5, כל עוד תתקפו את הנחות היסוד של הקביעה ש-2+2=4. ערכת הכלים מקשרת לחוברת עבודה שכותרתה “פירוק גזענות” לעיון. חוברת העבודה רואה באמונה באובייקטיביות – אמונה שיש אמת אוניברסלית כלשהי שהמדע יכול לגלות – למשל ש-2+2=4, מאפיין של העליונות הלבנה. לפי החוברת, על המורה “להניח שלכולם יש נקודה תקפה”.

לא ברור עדיין באיזו מידה מצפים מהמורים לשלב את חוברת העבודה בהוראתם. חלק אחד בחוברת מציין כי “רק אנשים לבנים יכולים להיות גזענים בחברה שלנו, מכיוון שרק לאנשים לבנים כקבוצה ישנו הכוח הזה”. ערכת הכלים פותחה על ידי 25 ארגונים חינוכיים ברחבי ארה”ב במימון של קרן ביל ומלינדה גייטס. “אנו מבקשים להודות לקרן ביל ומלינדה גייטס על תמיכתה הכספית הנדיבה בפרויקט זה”, מציין אתר התוכנית, מבלי למנות תורמים נוספים[5].

אלה רק כמה מהדברים העיקריים שהתרחשו ונודעו בחודש שחלף. כפי שניתחנו לעומק בכתבה “הקרב על המערב” (שהתפרסמה בגיליון 342), מדובר במהפכת תרבות היונקת את כוחה מתיאוריות פוסט-מודרניות וניאו-מרקסיסטיות שחדרו והתפשטו בחברה המערבית לאורך עשורים, בשלושה שלבים שונים, והגיעו לבשלות כעת. מטרת המהפכה היא לבטל את הערכים הבסיסיים ביותר שעליהם נשענה הציוויליזציה שלנו מאז ומעולם; לבטל יחסים ונורמות בחברה שהיו מקובלים, כללי שפה וכיוצא באלו, ולפנות דרך לתיאוריות מהפכניות.

לקריאת “הקרב על המערב” הקליקו כאן


  1. Congress.gov, “H.R.5 – Equality Act”, SEC. 1101. DEFINITIONS AND RULES
  2. Rita Rubin, “Pregnant People’s Paradox—Excluded From Vaccine Trials Despite Having a Higher Risk of COVID-19 Complications”, JAMA, 24 February 2021
  3. CDC, “Myths and Facts about COVID-19 Vaccines”, 3 February 2021
  4. equitablemath.org, “A Pathway of Equitable Math Instruction – Resources and guidance to support Black, LatinX, and Multilingual students to thrive in grades 6-8”
  5. מופיע בתחתית האתר, נכון לסוף פברואר 2021

שתפו את הכתבה:

שתפו: