כניסה
הרשמה לניוזלטר

מהקונספירציה עם רוסיה ועד דוחות המס של הנשיא טראמפ – אמינות כלי התקשורת בשפל המדרגה

ד"ר מייקל בוסלר | 15 באוקטובר 2020 | מחשבות | 8 דק׳

האימא של הפייק ניוז

אין ספק שהנשיא טראמפ מוציא מדי פעם אמירות לא מדויקות או לא מבוססות. אלא שמפוליטיקאים, אפילו בכירים ביותר, התרגלנו להתאכזב. איננו מצפים מהם להרבה. מכלי תקשורת "רציניים" ו"אמינים" כמו הניו יורק טיימס, CNN, רשת ABC וכו', לעומת זאת, הציפייה היא אחרת. האירוניה היא שבעוד שירותי המודיעין האמריקניים מנסים בכל כוחם למנוע התערבות זרה מצד גופים הקשורים לממשלת רוסיה או סין, אנו מגלים כי דווקא כלי התקשורת באמריקה מפיצים ידיעות כוזבות – דיסאינפורמציה "רכה" מהסוג שקל לציבור לבלוע, ולאחר מכן כלי התקשורת בכל רחבי העולם, גם בישראל, מעתיקים את דיווחיהם ומגישים לכם את חלקם על שעריהם הראשיים. כך משפיעים על תפיסות הציבור, במיוחד בתקופת בחירות.

שנת 2017 הייתה פורייה מבחינתם. השנה נפתחה עם כתבת פייק ניוז במגזין Time שטענה כי טראמפ הסיר את פסלו של מרטין לותר קינג ג'וניור מ"החדר הסגלגל" בבית הלבן ביום השבעתו לנשיא. המגזין נאלץ לפרסם התנצלות. לאחר מכן נאלצה רשת CNN לפטר שלושה עובדים שפרסמו סיפור המאשים את אנתוני סקרמוצ'י, מנהל התקשורת של הבית הלבן, כי יש לו קשרים לקרן השקעות רוסית.

באותה שנה פרסם הניו יורק טיימס כתבת פייק אחרת שטענה כי ממשל טראמפ מסתיר או מדכא דוח אקלים כלשהו, בעוד שהדוח היה גלוי וזמין באינטרנט חודשים רבים קודם לכן. העיתון נאלץ לפרסם תיקון. ברשת ABC הריצו כתבה שטענה כי טראמפ המועמד הורה לגנרל מייקל פלין ליצור קשר עם ממשלת רוסיה במהלך קמפיין הבחירות. גם רשת ABC נאלצה להתנצל על הטעות – שכבר הועתקה במספר כלי תקשורת אחרים, והשעתה את הכתב למשך חודש.

[Doug Mills-Pool/Getty Images]

שתפו: