כניסה
הרשמה לניוזלטר

אחרי שהמסחר בנשק בין ישראל לאיטליה התהדק בשנים האחרונות, אמר סגן ראש הממשלה ושר החוץ כי הוחלט לעצור את יצוא הנשק עם פרוץ המלחמה. מה המניעים לכך, ועד כמה זה משמעותי עבור ישראל?

דורון פסקין | 21 בינואר 2024 | חדשות | 1 דק׳

סגן ראש ממשלת איטליה: הפסקנו למכור נשק לישראל עם תחילת המלחמה

סגן ראש הממשלה ושר החוץ  של איטליה, אנטוניו טג'אני, אמר אתמול (שבת) כי הממשלה קיבלה החלטה שלא לייצא נשק לישראל לאחר פרוץ המלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר, בדברים שצוטטו בשמו בתקשורת האיטלקית. את הדברים אמר כתגובה לדבריו של אלי שליין, מנהיג המפלגה הדמוקרטית האופוזיציונית (PD), לפיהם איטליה "חייבת להתמודד עם נושא ההימנעות מתדלוק סכסוכים, שליחת נשק ויצוא נשק לסכסוכים, לסכסוך במזרח התיכון, ובמקרה זה – במיוחד לישראל".

מלבד ארה"ב, אשר שולטת בצורה ניכרת במכירות הנשק לישראל, גם איטליה היא ספקית נשק משמעותית. על פי נתוני המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), בין השנים 2009 ל-2018 סיפקה איטליה כ-6% מסך כל יבוא הנשק הקונבנציונלי של ישראל (לצורך השוואה, הנתח של ארה"ב באותה התקופה הגיע לכ-70%). לפי נתוני אותו מכון, במהלך השנים 2015-2019, חברות באיחוד האירופי המדווחות על נתוני משלוחי הנשק שלהן סיפקו לישראל נשק בשווי 682 מיליון יורו. מבין מדינות אלו, איטליה דורגה במקום הראשון בתקופה זו עם נתח של כמעט 50%, ובמונחים כספיים – יצוא נשק לישראל בהיקף של 342 מיליון יורו.

לפי דיווחים שפורסמו בעבר בתקשורת הבינלאומית, אחת החברות האיטלקיות המעורבות בסחר הנשק עם ישראל היא  AgustaWestland – חברה-בת של חברת לאונרדו האיטלקית, שסיפקה לישראל רכיבים עבור מסוקי התקיפה מסוג אפאצ'י.

סגן ראש הממשלה ושר החוץ  של איטליה, אנטוניו טג'אני, 2 ביוני 2023 | צילום: Henry Nicholls - WPA Pool/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: